Gå til innhold

Hvordan forberede nykjøpte klær...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei.

vasker dere nye klær en eller to ganger før dere tenker å ta de i bruk? På 40 eller 60 grader???det viktigste er vel å få ut overflødig fargestoff ol. og da holder det med 40 grader kanskje?

Klærne fra storesøster tenker jeg å vaske på 40 grader en gang.

Hvor lenge før termin tenker dere å re på senga?har lyst til å ha det meste klart om ei uke da jeg går ut i permisjon men tenker at kansje vil sengeklærne støve ned på 2-3 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. jeg har vasket alt en gang på 40 grader og det har ikke falt meg inn en gang at dette ikke er nok... Så spennende å høre hva andre svarer :)

Jeg har vasket og strøket sengetøy, mentenker at jeg ikke legger det på før jeg faktisk kommer hjem fra sykehuset. Så det ligger i skapet sammen med bunken nyvaskede tepper m.v. Det tar jo ikke akkurat lang tid å legge på sengen tenker jeg, så det gjør jeg før første leggetid når vi har kommet hjem..

Men dere som ikke har tørketrommel.. stryker dere alt babytøy?? Jeg synes liksom det ble veldig mykt og godt av tøymykneren, så jeg tenker at det sikkert ikke er nødvendig..

Og klipper dere bort alle lapper i klærne??

Skrevet

Mener jeg leste et sted at klærne burde vaskes 2 ganger men husker ikke helt.....

ja klart jeg kan legge sengeklærne i en skuff

da kan jeg jo ha det rosa settet klart også...(mannen min vet ikke kjønnet nemlig)

ja jeg klipper av lapper....trenger jo ikke se klesstr. for ser jo om klærne passer uansett liskom

Skrevet

Jeg blir helt sjokkert over hvor mye noen går inn i dette, og hvor overdrevent alt har blitt. Men det gjelder kanskje mest på dette forumet hvor folk er over gjennomsnittet opptatt av graviditet og baby.

For det første, det er jo ingen regel på hvordan man skal gjøre ting! Tror vi blivende mødre skal stole litt mer på oss selv:-) Om man legger på sengetøy nå eller etter at babyen er født, hvilken rolle spiller det??? Det tar 2 min å legge sengetøy på for en baby, så det er ikke akkurat krise uansett. Og hvorfor skal man vaske klærne to ganger??? Jeg har vasket klærne på 60 grader, som det står på lappene. Og har man lyst til å stryke klærne til babyen, gjør nå det da! Personlig har jeg ingen planer om å bruke tid på det... Og lappene? Selvfølgelig klipper man bort lappene på de klærne som skal brukes. Men hvis man tenker at de kanskje må returneres, kan det jo være greit å ikke vaske de eller klippe av lappene.

Jeg er førstegangsfødende selv og har selvsagt hatt mine ivrige perioder i forhold til å kjøpe inn ting tidlig, og å vaske alle klærne selvom det egentlig ikke haster. Og jeg har selvsagt også masse spørsmål om ting. Men det blir så hysterisk noen ganger syntes jeg.

Stol på dere selv og bruk litt sunn fornuft, blivende mødre!

Skrevet

Vasker alt tøyet på 40 grader; både det nye og det som arves fra storesøster. Det er jo i utgangspunktet ikke skittent, så 40 skal holde bra tenker jeg=)

Stryker ikke tøyet nei, og klipper bort de fleste lapper (så hvis d plutselig kommer ut en liten gutt her så sliter vi hehe;) Senga kommer jeg ikke til å re på lenge, siden vi skal bruke en liten vognbag som seng i starten - husker at førstejenta aldri trivdes noe særlig i den store sprinkelsenga si før hun ble litt eldre. Så her blir det vognbag (med nytt, fint pyntetrekk og ny madrass), og tepper i tillegg. Hjemmestrikka ullpledd i babyull, pluss kanskje et lite fleecepledd i tillegg- kommer litt an på tempen.

Skrevet

vasker alt 1 gang på 40 grader.. stryker ingenting, klipper ingen lapper, og tørketromler kun kluter og hånkler...

Skrevet

hvorfor er det selvfølgelig at man klipper bort lapper??

De er ganske myke de lappene som er inni barneklærne, og jeg tenker det kan være greit å ha vaskeanvisningen..

Skrevet

Jeg tror nok at vi snakker om to forskjellige typer lapper; vaskelapper og lappene m pris/ strekkode på;) Jeg klipper ikke bort de førstnevnte (ser ikke poenget, siden de er så myke og ikke i veien på noen måte..), mens de sistnevnte klipper jeg selvfølgelig av før vask (ulempen er jo at da får man ikke byttet de evt, men den sjansen får man ta;)

Skrevet

Kan du ikke bare la være bryet å svare meg dersom mine spørsmål er så hysteriske?????? Dette er et forum hvor man kan spørre om det man føler for og så kan de som har noe å komme med svare....

Sist gang fødte jeg jenta ¨vår i uke 26!!!!!!Så jeg vet alt om hvor sjør en prematur barnehud er. Da var det veeeeldig viktig at barneklærne jeg brukte var helt fri for fargestoffer og kjemikalier...derfor jeg spørr nemlig...

Regner med at fullbårne barn har sensitiv hud også og vil derfor sikre meg at klærne er hudvennlige..

Skrevet

Ja, det skal ikke mye til å sjokkere Tulipanen, iallefall.

Du burde holde deg for god til å svare på innlegg i den besserwisser-tonen der.

Kan man ikke spørre om det man lurer på her, er det ikke mange steder igjen. Dette er tross alt et forum for de som er gravide, og vi som er her er opptatt av å være gravid. Regner med at det er derfor du er her også.

Hold munn dersom du ikke har noe positivt å komme med.

Når det gjelder babytøy, har jeg vasket alt en gang og foreløbig beholdt lappene. Du kan jo evt klippe dem av dersom du oppdager at baby reagerer på dem? Jeg vil gjerne beholde vaske-anvisningen litt til...

Skrevet

Så deilig å høre at det er flere som ikke stryker klærne :) Har fått høre at det MÅ du bare gjøre ;) Men jeg hater å stryke, og synes klærne er like fine ustrøket. Minnes at man ikke skal bruke tøyskyllemiddel til baby-klær (fra tiden mine tenåringer var små).

Skrevet

Vasker klærne èn gang, på 40 grader. Tar bort de strekkodelappene, stryker ingenting (har ikke eid et strykejern på 25 år, og akter ikke å begynne nå :)).

Vogga har stått ferdig oppredd i ca tre uker. Rister dyna litt kanskje, før ho skal sove der, så blir det så bra så :)

Skrevet

hvorfor skal man ikke bruke skyllemiddel/tøymykner??

Skrevet

Vasket en gang!

Sengen rer jeg neste uke... da er jeg 36 uker på vei!

Skrevet

Tror det er fordi det er så sterkt parfymert, men hvis d finnes i neutral-versjon uten parfyme er det helt greit vil jeg tro=) Bruker vanlig vaskemiddel jeg altså, med parfyme, så skal kanskje ikke si så mye hehe!

Skrevet

Har vasket klærne en gang på 40 grader, brukte vaskeplver og tøymykner uten parfyme. Stryker tøyet gjør jeg ikke siden jeg ikke liker å stryke ( men jeg forstår kose rundt det og putle med det :)

Lappene blir værende og sengen blir nok ubrukt en stund, har en vugge til nå helt i starten eller så blir bagen til vognen brukt. Sengen var ikke populært da førstemann kom til verden, så tenker at det blir nok slik denne gangen også. Vuggenn gjør jeg klar når vi kommer hjem fra sykehuset.

Jeg er nå 37.5 uker på vei :)

Skrevet

Jeg har vasket alt av klær, tepper og sengetøy på 40 grader.

Det gjør jeg med mitt eget også. Tar aldri i bruk klær rett fra butikken.

Vasker alt før bruk.

Jeg klipper alltid av lapper. Ikke fordi det er nødvendig, men fordi jeg har en fobi mot lapper, så det er en sånn tullete greie jeg gjør og alltid har gjort.

Jeg har stryket klærne også, MEN....-det er første og siste gangen jeg gjør med alt. Man har alltid mer tid og lyst før barnet kommer, og etterpå så blåser man i at alt ikke er strøket :P

Sengetøy o.l. blir vel lagt på mens jeg er på sykehuset.

Min mor ønsket så veldig å fikse sengen hennes, og det skal hun da få lov til. Jeg misstenker at hun driver å syr eget sett til sengen, og at det er derfor :)

Jeg har ikke hørt noe om hva jeg "skal" eller "bør" gjøre.

Jeg har gjort det som har falt seg naturlig for meg :)

Det tror jeg resten av dere vordende mødre kan gjøre også :)

Skrevet

jeg har vasket klærne en gang på 40 grader med unntak av noen plagg/tepper hvor det sto spesifikt at de burde vaskes to ganger. Har ikke strøket noen ting som helst, men tatt av strekkodelapper og lagt klærne i kommode. Har lagt klart sengetøyet sammen med dyne og pute, men legger ikke på senga før vi kommer hjem fra sykehuset.

Skrevet

1 gang på 40, klipper ikke vaskelapper, stryker ikke (!), bruker uparfymert tøymykner og har heller ikke tørketrommel. Rer ikke på senga før han er hjemme tror jeg...det tar jo 5 min.. Man får gjort ting når man kommer hjem fra sykehuset også :D

Skrevet

Syns Tulipanen er tøff som tør å stikke hodet frem og gi et ærlig svar - uten å gjøre det anonymt. Det kan sikkert føles som et "stikk" for vedkommende som startet tråden, men det tåler vi nå, gjør vi ikke? Jeg syns dette er et vel så godt svar som "sånn gjør jeg det (så flink er jeg!)"-svarene.

Jeg er gammel rødstrømpe og mer redd for å gå for mye opp i disse tingene enn å gjøre "for lite". Jeg syns også det er litt urovekkende å se hvor mye bekymring mine medsøstre har for en del huslige syssler.

I 2010 må det være lov å bemerke at jeg ikke ser for meg så mange mannfolk som bekymrer seg for slike ting?!

Uansett! Til tema: Vi vasket alle klærne i henhold til vaskeanvisning og mannen klippet bort alle store lapper, men ikke størrelseslappene. Kjørte alt som kunne i tørketrommelen - ferdig krympet og klart til bruk. Da poden hadde bæsjet ut sin syvende body for dagen i ti dager i strekk, var det greit å bruke tiden til annet enn å stryke klærne.

Men nå er det nå uansett mannen som stryker i vårt hus - ikke flink til det ;-)

Skrevet

oki.. hvis det bare er pga parfyme man ikke skal bruke tøymykner så er jeg ikke bekymret.. Bruker aldri noe annet enn helt parfymefritt vaskemiddel og tøymykner (stort sett neutral, som er anbefalt av astma og allergi forbundet), hverken til store eller små!

Skrevet

Ziz skriver;" Jeg har ikke hørt noe om hva jeg "skal" eller "bør" gjøre.

Jeg har gjort det som har falt seg naturlig for meg :)

Det tror jeg resten av dere vordende mødre kan gjøre også :)" Og det signerer jeg veeeeldig under. Flott sagt. Men skjønner at man lurer, og jeg har da virkelig stilt spm tegn ak det meste, og det skal vi da virkelig få lov til å gjøre når det er så mye nytt, og når man selvfølgelig ønsker at alt skal være perfekt!

Men jeg tror løvemoren i oss gjør stort sett det rette uansett! (= Bebin din kommer til å ha det så godt så godt så!! <3 <3 <3

Og hva Tulipanen kommer med, overse, hun har drever slik i 9 mnd nå. (litt lei kjenner jeg.)

Skrevet

Hihi:-) Gøy å provosere når det skal så lite til!

Skrevet

Jeg vasker klærne på den høyeste temperaturen de kan vaskes på én gang. Et lite tips - ikke klipp av lapp og vask alt dere får i gaver! Jeg gjorde det, og noe ble for lite før jeg fikk brukt det, for jeg fikk så mye. Bedre å vente og se hva man trenger, så kan man heller bytte eller gi bort i gave det som ikke er brukt! Har mange kjempefine klær som er blitt brukt én gang eller aldri, men som jeg har vaska. Irriterende..

Skrevet

Hiver meg på her, siden jeg holder på å vaske småklær akkurat nå :)

Tenkte at ullbodyer og ullstrømpebukser må da kunne vaskes i maskin, det er tross alt babyklær det er snakk om (uhell med bæsj etc), men nå når jeg skulle henge de opp så måtte jeg jobbe skikkelig for å strekke ut ulltøyet fordi det hadde krympa..... På noen av dem stod det at man skulle kjøre ullprogram, men på maskinen vår er det bare ett program som virker ordentlig :P

.... skjønner jo at ikke alle ullklær er superwash (!), men hva skal jeg gjøre da, stå og skrubbe bæsjeflekker for hånd i en bøtte??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...