Gå til innhold

Lillegutt på 3 1/2 er kresen på mat!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en gutt som ikke spiser hva som helst. Vi har hele tiden prøvd å få han til å spise grønnsaker og frukt, kylling og kjøtt, pasta og ris, men det eneste han vil ha er all mat som har pasta og pølser. Og om vi lager noe annet, så spiser han ikke :S

Utenom dette, så spiser han både brød/knekkebrød med leverpostei og alt annet pålegg. Og frokostblanding. Drikker mye melk og vann.

Noen som har gode råd???

Ps: Legen sier han har nok vitaminer og trenger derfor ikke noe tilskudd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en sju-åring som er akkurat som du beskriver.

Han spiste "alt" til han ble ca. to år gammel, da var det plutselig stopp på det meste.

Jeg har sluttet å mase på ham, for det fører ingen steds hen. Jeg sier han skal smake en liten bit av middagen vi andre spiser (inkludert lille-søstra hans på 2,5 år som heldigvis IKKE er kresen!), det gjør han - og da får han brødskiver i stedet så han slipper å gå sulten. Jeg lager så og si aldri noe spesielt til han (unntatt til spesielle anledninger).

Så noe godt råd vet jeg ikke om jeg har, annet enn at jeg tror ikke du bør presse ham til å spise noe han ikke vil ha. Iallefall ikke ennå.

Jeg tror mye av det går seg til etterhvert. Jeg var selv meget kresen i matveien som barn, var tynn & spinkel og de voksne maste alltid på meg om denne spisingen. Det hjalp ikke!

Da jeg kom i tenårene synes jeg det var flaut å ikke like det meste av det venninnene mine spiste, og begynte å smake på mer & mer av den grunn. Da viste det seg at jeg likte så og si alt jeg smakte på - jeg hadde bare bestemt meg for at det skulle jeg ikke like før!

Så lenge legen sier at sønnen din er ok og ikke trenger noe tilskudd eller mangler noe, så la ham være. Begynn heller å kreve at han tar små smaksprøver om noen få år, når han er litt eldre og forstår litt mere.

Skrevet

Min gutt på 3,5år er helt lik din H.I.

Han har alltid vært slik. Jeg har aldri,aldri laget noen annen middag til han enn den vi spiser. Som du sier så spiser jo ikke barnet da middag, men da går man her sulten. Jeg vil ikke tvinge til å smake noe, men regelen hos oss et at man må sitte med bordet uansett. Så jeg ser jo at han smaker mer og mer på ting - selv om det bare er smakebiter og ikke et helt måltid. Så blir det heller kveldsmat litt tidliger.

I sommer var vi i Hellas og da spiste jo gutten som om det sto om livet. Han nærmest høvlet i seg den greske maten - for det likte han. Fetaost, Tsaziki, tomat, kjøttboller.....han spiste alt. Tror egentlig det var mer det ha fikk forsyne seg selv ifra en buffè som gjorde utslaget. Han fikk bestemme selv:)

Ellers er mine tips:

Prøv mat som er annerledes kydret. Kinesisk, Indisk, Thailands, Gresk, Meksikans osv. Ikke tenk "dette liker han sikkert ikke" - gi han en sjanse.

La han leke med maten. Sauser kan serveres i shotglass (veldig populært), gi litt mat i store cipsskåler, kaffekopper eller longdrinkglass.

Ofte vekker en tallerken avsky hos et barn som er kresen i matveien.

La han dyppe maten (fiskepinner, kyllingnuggets,strimlet kjøtt) i div skåler med ost, ris, dip osv. Man trenger ikke alltid gaffel.

La han bli med å lage mat.

Ls han få bestemme en middag i uken. Si at han kan få hva han vil, men ikke pølser. Kanskje han oppdager nye favoritter.

Ha grønnsaker fremme i skåler - ikke bare frukt. En dag vil han ha en gulrot. Han må bare se den føst - slik at han kommer på det:)

Et tips som jeg ikke liker helt godt selv, men som funker hos oss er å spise mens man ser en tegnefilm. Da tenker ikke barnet så mye på maten. Kanskje han har et lite bord han kan sette frem på lørdagskvelden. Er kos å være stor gutt og spise helt alene på sitt eget bord.

Skrevet

Hei!

Tusen takk for gode råd! Dette må jeg prøve!

Han spiser jo ganske mye egentlig,faktisk flere tallerkner, men bare ikke det jeg egentlig vil han skal ha i seg :P

Får kanskje prøve å eksperimentere litt med å la han velge litt selv og kanskje "leke" litt med forskjellige utstyr.

Vi tvinger han ikke til å spise opp all maten, men det er som du sier; han spiser mye om han ser på tegnefilm.

Tusen takk for gode råd igjen :D

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...