Gå til innhold

HJEELP! Fått time til laparskopi!*GRUVE*

Anbefalte innlegg

Kan noen dele erfaringer!?? Jeg gruver meg skikkelig! Aldri blitt operert på noe slags vis før! Aldri knekt en negl!! Og nå, om 14 dager skal jeg bli lagt i narkose..... Uhf a meg! Har jeg grunn til å gruve meg?? Er det vondt etterpå?? Bare si det som det er, takk!;) *vondtimagenmin*

Fortsetter under...

Jeg var gjennom en lap på riksen nå i januar pga PCOS. Jeg gruvde meg veldig, men var ingenting å gruve seg til. Jeg gruvde meg mest til narkosen, men den var egentlig bare deilig. Jeg kom inn på morgenen og måtte vente flere timer på et 4mannsrom. Jeg var sist i køen. Vi fikk sykehusklær og lå i venteseng. Ta med bok el lignende. Sykesøster va supersøt og hyggelig. Etterhvert fikk jeg en halv sovetablett for å slappe av og etter den ble alt mye bedre. Etter noen timer ble jeg trillet ut til operasjonssalen. Der fikk jeg hilse på lege og sykepleier. Jeg ble trillet inn på salen, og fikk en venflone i hånden. Jeg begynte da å bli nervøs, men det kom en veldig søt sykepleier bort til meg for forklarte hva som skjedde og strøk meg på hånden. Jeg fikk narkosen, og var ute på omtrent 2 sek. Opesjonen tror jeg tok ca 30 min. Jeg våknet opp med sykepleier ved siden av meg, og ble trillet inn på venterommet. Jeg var fortsatt litt groggy, og sa antagelig masse rart til legen.. Etter litt tid kom han tilbake for å fortelle hva de hadde funnet. Jeg var fortsatt litt i ørska, så husket ikke helt hva han sa i ettertid.. Etter en time fikk litt mat og måtte gå på do. Jeg var sykemeldt i en uke etterpå, og var glad for det. Ta i mot sykemelding! Jeg etnkte å takke nei, men var glad jeg sa ja. Jeg blødde en god del de første dagene, men ikke verre enn at et vanlig bind var nok. Sårene grodde ganske fort, og vises nå nesten ikke. Jeg er nå gravid i uke 29 etter denne lapen, så jeg kan virkelig anbefale å gjennomføre lap:) Lykke, lykke til! Det kommer til å gå kjempefint!! Jeg kan med hånden på hjerte si at det ikke er noe å gruve seg til! :)

Tenkte bare å tilføye at det var vondt å gå i starten, men det kom seg raskt. Første dagen var det vondt (ikke fryktelig, men nok til at jeg holdt meg mest i ro), men allerede dagen etter var det mye bedre. Tror jeg gikk på smertestillende de første 3-4 dagene. Ta det med ro etterpå, men vær opp og gå litt for å få omløp i kroppen. Pga av at de blåser opp magen med gass så var jeg veldig hoven i magen etterpå. Så jeg kunne ikke bruke vanlige bukser på 3-4 dager. Ta vare på deg selv etterpå, og få mannen din til å skjemme deg bort med å lage middag og gjøre husarbeidet.

Annonse

Jeg ble operert på Ullevål for 4 år siden. Gruet meg til selve narkosen. Tanken på å miste kontroll og evt komplikasjoner med selve narkosen.

Erfaringene mine er derimot utelukkende positive, iallefall med tanke på resultatet -1 barn og nå gravid igjen.

Fikk komme til som førstemann den dagen. Narkosen og selve operasjonen gikk veldig fint. Etter som timer var jeg kvikk nok til å da hjem. Jeg tok smertestillende fra første stund og opplevde aldri smerter som jeg kan huske. Men ømt var det vel. Husker ikke blødninger som noe problem, men litt var det vel siden de hadde brent hull på cyster på eggstokkene.

Dette var før juleferien så noe sykemelding var det ikke snakk om- men hadde sikkert vørt borte fra jobb noen dager ellers.

Det går nok kjempefint! Lykke til!!!!

Tok å fjernet blindtarmen m lapraskopi og det er ingen ting å GRUE seg til (gruve er en slik under jorda he he - før BIM politiet kommer å tar dere...knis).

Arrene blir minimale og ev borte etter noen år. Kan være ømt en stund og vanskelig å komme seg opp og ned fra do husker jeg. Narkose merker du ingen ting til, bare som en god dyp søvn. Noen kan få frysninger og kvalme etterpå, men det går fort over. Men det kommer jo an på menneske til menneskke også om hvor stor smerteterskel man har. Jeg har relativ høy terskel der og tåler en del - så synes dette var uproblematisk.

Lykke til og god bedring i alle fall. Vær glad det kan gjøres så enkelt enn å snitte opp magen i stedet:-D

Heei:)

Tro det eller ei, det ble ingen operasjon!!! :-|

Nå skal du høre..

I forrige uke ringte jeg til sykehuset og fortalte at jeg hadde fått mens, og at jeg har lest at man blir ikke operert hvis man har menstruasjon! Damen jeg snakket med på telefonen, måtte snakke med en lege, og ringe meg opp dagen etter! Hun gjorde så, og sa at jeg måtte bare komme på undersøkelse dagen før operasjonen- som avtalt! Jeg gjorde det, men det var jammen bare for å snu i døren... Legen jeg møtte da, var også usikker på dette med operasjon og mens, så hun måtte ringe legen som jeg vanligvis går til(han sto og opererte), og han sa DA at han opererte ikke med mens, så vi måtte bare utsette det!..... Irriterende! Kunne sagt det på telefonen da jeg ringte liksom! :( Så nå har jeg vært i kontakt med sykehuset i ettertid, og de skulle gjøre alt for å få meg på ny time så fort som mulig, og hvis jeg blødde enda da, skulle jeg få et eller annet for å stoppe blødningene...

*VENTER!!*

heeei.

vi er vist i samme båt, jeg å venter på samme oprasjonen, jeg skulle få den i løpet av oktober sa dem, men jeg har ikke hørt noe. jeg å gruer meg så jeg holder på å dø, jeg har lissom ikke fått noen årntlig forklaring på hvordan opprasjonen skal gjennomføres å sånn,

blir spennede å se hvordan det går for oss etter denne oprasjonen da :) håper du deler din opplevelse om tiden før å etter viss du er først ute..

Annonse

Gjest ♥h_ønsker baby♥

Jeg venter på legetime om 2 uker, så jeg kan få henvisning. Hvis det fører til baby, gjør jeg hva som helst :))

Det kommer til å gå kjempe bra med dere begge! :) Og håper dere deler erfaringen med oss andre :)

heihei :))))

ja den ventetiden er helt grusom, jeg skal ringe å purre litt på sykehuset i dag, er på tide jeg får datoen min snart... jeg skal selfølgelig dele min opplevelse jeg oxo, vi får bare krysse fingrene.. si i får når du har fått ny time æ :) LYKKE TIL :D!!

Gjest ♥h_ønsker baby♥

det tar for laaaang tid.... Huff da... Vi må prøve å se positivt på ting. Og etter lap, så sitter nok spiren :) Laget en annen tråd om det, men hva skjer etter lap? Må man på medisiner o.l.?

th3r3s388: Du får nok en time snart :) Jeg venter fortsatt på legetime om 2 uker :/ Går til privt gyn og det er litt ventetid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...