Gå til innhold

Planlagt keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Hei. :)

jeg vil gjerne dele mitt planlagte keisersnitt med dere. Jeg er en jente på 155 cm og 45 kg og jeg har gjennom hele mitt liv vært redd for vaginal fødsel. Når jeg derfor fikk positiv svar på graviditetstesten min 14. februar 2009 begynte det sakte, men sikker å kverne rundt i hodet på meg. I løpet av kort tid så valgte samboeren min og jeg at vi vile flytte nærmere familiene våres (vi var begge fra samme sted, men studenrte utenbyes). Jeg hadde hele livet vært forberedt på keisersnitt, og valgte så fort jeg hadde fått en fastlege på "riktig sted" å bestliie en time ang. dette. Her fikk jeg beskjed om å skrive ned grunnene for keisersnittet. Dette hadde jeg allerede gjort og kunnne derfor komme med et fire siders håndskrevet brev om mine grunner for min fødselsangst! Dette brevet sendte da min fastlege til sykehuset sammen med sin begrunnelse for at jeg burde få planlagt snitt. Ikke mange dagene senere ble jeg innkalt til samtale med overlegen på sykehuset. Jeg valgte å ha med meg samboeren min som støtte på timen på sykehuset slik at han kunne minne meg på mine punkter. Men jeg tror jeg var heldig og fikk en "snill" lege.. Jeg fikk hvertfall infornasjon om snittet, men at jeg måtte vurdere i løpet av en 14dagers peridode før jeg bestemte meg.. Så kom jeg tilbake 14 dager senere og skrev under på en bekreftelse på at jeg ville ha keisersnitt.. Få dager senere fikk jeg datoen for snittet i posten. Jeg var overlykkelig for at jeg klarte dette og gruert meg overhodet ikke! To uker senere var snittet gjort og mor og barn hadde det strålende! Nå sitter jeg og vil ha nummer to, og vil føde vaginalt! Hvorfor?? For det første så blir du veldig handicapet under et keisersnitt (de sydde ikke meg godt nok igjen, så jeg hadde et åpent sår i seks uker), Jeg har en liten sønn som trenger meg og jeg vil derfor fortest mulig hjem til han, mann og hus.

Jeg angrer overhodet ikke på at jeg fikk planlagt snitt med nummer 1, men nå som han er her og jeg vet hvilke tiltak som kan bli gjort ved en vaginal fødsel så ønsker jeg å føde vaginalt neste gang. Men keisersnitt er absolutt å anbefale for dere med skikkelig angst. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142275852-planlagt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere kvinner her på BiM som har født vaginalt etter KS pga fødselsangst med førstemann. Du vil ikke være den eneste i hvertfall! Ønsker deg lykke til og gratulerer med valget! (Og kan skrive under på at man blir fryktelig handicappet etter KS!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...