Gå til innhold

Begynne med grøt, svisker i tillegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å planlegge introduseringen av grøt til lillemann og hvordan jeg skal gjøre det. Tenkte å begynne veldig forsiktig selvfølgelig. Vi bruker ikke malt i melka nå og han har avføring 1-2 ganger per dag, så nå går det supert uten hjelpemidler. Men når vi begynner med grøt, burde vi begynne med svisker med en gang, eller vente å se om han blir hard i magen av det? Og blander man sviskesaft direkte i grøten, eller gir sviskepure/saft før eller etter måltidet som tillegg? Jeg har ikke lyst til å bruke malt. Hvordan har dere gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mi begynte med grøt, begynte jeg ikke med svisker. Er så lite de får de første gangene at det ikke påvirker bæsjingen noe alikevel. To-tre teskjeer som går inn og ned de første gangene. Mage og tarm skal venne seg til ny mat og danne bakterier og enzymer til å bryte ned den nye maten, så å slenge svisker på toppen kan bli litt for mye av det gode.

Jeg merker nå, etter en mnd med grøt, at det noen ganger kan gå to-tre dager uten at hun bæsjer, men hun er ikke hard i magen og promper helt perfekt ;)

Skrevet

Vent å se:-) Noen barn får ikke hard mage av grøt, mens andre gjør. jeg ville heller tenkt litt over hvilken grøt du gir. Det var noe med fiber innholdet, men husker ikke hva som var bra - lite eller mye.... (gleder meg til jeg kan huske igjen...)

I forhold til min erfaring vil jeg anbefale å begynne med nestles havregrøt 4 mnders. Den ble jenta mi ikke hard i magen av, men hun ble veldig hard av nestles risgrøt med banan.

Skrevet

Ja, siden det maks er en teskje i begynnelsen, så er det kanskje best å se det ann.. Tenkte å begynne å gi en teskje en gang på dagen når han er i godt humør og ikke super sulten, men etterhvert når han får litt mer og vi ser det fungerer, gi det som kveldsmåltid etterfulgt av en flaske med mme. Vi har en liten pod som ikke er så fornøyd om dagen, mye sutrete og drikker litt over en liter mme i døgnet, jeg gir han ikke mer enn det, men tror han kunne ha drukket mer..

Har kjøpt inn Hirsegrøt fra Holle. Prøvde å blande her for å se åssen grøten ble med det blandindsforholdet som stod på pakka. Den blei veldig suppe altså. Greit i begynnelsen, men skal vel være litt mer fast grøt..hmmm

Skrevet

Vi begynte med grøt da han var fire måneder gammel. Det vil si, vi begynte med velling om kvelden for han skjønte ikke helt dette med å spise. Da hadde vi litt malt i vellingen etter noen dager, for han ble litt hard i magen.

Etter et par uker fikk vi ham over på grøt, og da begynte vi å gi litt sviskemos etter et par dager, fordi han ble treg i magen.

Men det går fint an å vente og se, det er ikke sikkert din lillegutt reagerer på samme måte.

Det han reagerer mest på i matveien er fruktmos, da blir avføringen knallhard.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...