Gå til innhold

Bleieslutt i bhg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer bare på hvordan de gjør det i deres barnehage, når småttisene skal slutte med bleie? Hva slags rutiner de har og sånn...

For å ta et eksempel, i vår bhg (en basebarnehage med ca 30 barn 0-3 år) synes jeg ikke det fungerer så bra. De putter på jenta mi bleie, selv om jeg sier de helst ikke skal gjøre det. (Greit med bleie når hun skal sove, eller på lange turer men ikke ellers.) Idag hentet jeg henne med samme truse og bukse som da jeg leverte henne, bare med bleie under trusa. Så dvs at hun ikke har hatt noe uhell heller... ellers har hun hatt max to uhell i løpet av bhgdagen, oftest bæsj i trusa..

Jeg skjønner at de har mange barn å passe på, og derfor er det enklest for dem å sette på ho ei bleie, men... vi vil jo liksom bli ferdig med den bleia nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnehagen vår hjelper gjerne til med bleieslutt. Snuppa sluttet litt før hun begynte og jeg diskuterte det med dem før hun begynte i barnehagen. De sa at de gjerne hjalp til og de er flinke til å følge opp og skryter av snupp både til henne og til meg at hun er flink.

Skrevet

Høres kjent ut. Vi har opplevd det samme og vet om flere som har begynt med bleie igjen i barnehagen og det er liksom litt feil utvikling... Jeg syns vi som er foreldre må få lov til å bestemme om de skal ta på bleie eller ikke og synes ikke det er greit om de tar på bleie uten at vi er enige. Greit nok at de får litt ekstra jobb med vasking og skifting, men tror det går ganske fort over dersom vi bare er konsekvente.

Skrevet

har faktisk vært borti at foreldrene bruker barnehagen til å lære barna å slutte med bleie...greit at de prøver hjemme først mener jeg. de sier ved levering at i dag har vi slutte med bleie,for han/hun ville ikke ha på seg i dag...og det ender med at ungen bæsjer og tisser på seg fem ganger....og så har de bare med to truser i skifft!

Men hvis dere har prøvd mye hjemme først,skal barnehagen følge opp det..hvis de er på tur og skal sove er det greit å ha bleie på seg,siden det ikke er bare bare å skifte klær på et barn midt på en vei f.eks....mange psyke folk med med spesille interesser der ute,noe som er lite koslig!

men du bør ta det opp med barnehagen,at du gjerne vil at barnet skal gå uten bleie,men da må du også ta med en haug med skifft.

Skrevet

vi har holdt på hjemme i hele sommer (med unntak av da ho var hos far i to uker......) og jenta vil ikke ha på seg bleie. Er flink å gå på do hjemme, det skjer vel bare uhell når ho er ute og leker seg. Og jeg bruker spørre henne sånn ca annenhver time...

Og vi har med skift i bhg, 6-7 truser, bukser og sokker. I tillegg til de vanlige klærne hennes som er der hele tiden.... det de sier i bhg er at jenta sier "æ tisse på do", men da de skal springe på do er det allerede komt i buksa. Og skjer det to ganger, eller det skjer med bæsj, setter de hvertfall på henne bleie resten av dagen. Ungene må vel også bli litt forvirret av dette? For hvis ho har på seg bleie så gir ho blaffen... da kommer det "æ ha på tørre bleie mamma" etter en stund.

Skrevet

kjenner til en barnehage der de med et slikt barn rett og slett fulgte det på do en gang i timen helt til han sa i fra selv! Ikke noe spørsmål om å få slippe der i gården og etter noen dager var problemet borte både i barnehagen og hjemme. Vet ikke hvor gammelt det barnet var da...

Skrevet

ser du skriver at dere har holdt på i sommer med unntak av noen uke hos far??? så barnehagen har i oppgave å lære barna å gå på do men hos far får man bruke bleie?

du skriver og at barnet glemmer seg når det er ute å leker.....da må du huske at i barnehagen er barnet i lek med andre barn hele dagen. både ute og inne.....

MEN jeg er enig i at barnehagen skal følge opp dobesøk altså, men som en over her skriver, så virker det som at mange foreldre ligger jobben til barnehagen og det er jo ikke meningen. jeg sier til foreldrene der jeg jobber at vi selvsagt kan prøve uten bleie i barnehagen men om de nekter å tisse på do der så sier jeg at de får prøve hjemme en stund til før vi tar bleien av i bhg.

vi har hatt barn som nekter å gå på do. helt hysteriske. skriker og hyler osv. 3 min etterpå tisser de seg ut.... og da måtte de IKKE på do... når dette gjentar seg flere ganger om dagen hver dag så syns jeg ikke barna er klare for å slutte i bhg. det tar ofte lenger tid å slutte i bhg fordi det er så mye andre ting å gjøre på i barnehagen.....

men vi som jobber i barnehagen er jo veldig interessert i at barna slutter med bleie da....;) er veldig greit med bleiefrie barn..;)

Skrevet

nei, jeg sier ikke at bhg har som oppgave å lære barnet mitt å slutte med bleie. Og de to ukene i sommerferien da ho var med far sin og fikk gå med bleie, skyldes nok at det er dårlig kommunikasjon mellom meg og faren hennes. PLuss at far ikke er så villig til sånt "ekstraarbeid"...

Anyway, må jeg da ta en slags "slutte-med-bleie-permisjon" fra jobb? Siden ja, ho leiker seg både ute og inne og hele dagen sammen med andre barn og dermed glemmer å gå på do. Men samtidig så holder ho altså på å slutte med bleie. Så, hvordan gjør man det da?? Ho er ikke vanskelig å få med seg på do heller, ikke ei sånn som skriker og hyler og nekter. Har ikke fått tilbakemelding om det hvertfall. Og hjemme går det stort sett fint, ingen uhell idag.

En gjør seg jo noen tanker... når jenta blir henta i samme truse og bukse som ho blei levert i, og de ekstra trusene og buksene ligger i skapet hennes urørt... samtidig som at jeg hver dag får høre at ho sier fra for sent, at ho allerede har tissa i buksa når ho sier at ho må på do... tror enkelte bhgansatte synes det er greit med bleiebarn også, for da slipper de å tenke på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...