Gå til innhold

Iiiiiiiiiiik.... Møll og larver i skapet!

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del møll i huset de siste dagene. Og oppdaget idag at de har kommet fra ett skap med flere sorter mel! Har kastet alt det, pluss frokostblandingene. Men det er kun i skapet som melet stod jeg fant larvene og flere møll!! Grøss. Hvordan bli kvitt de? Skal jeg gi beskjed til butikken jeg kjøpte melet i? Selvom det er ca to mnd siden? Hjeeeeeelp!!!

Fortsetter under...

Ja kast alt som var i skapet, som ikke var forseglet/ugjennomtrengelig for larver. Opplevde det samme for noen år siden. Det var grusomt ekkelt! Følte meg urenslig og ekkel, enda jeg vet jeg har et renslig hjem. Trøsten er at dette er ufarlig, og noe alle kan oppleve fra tid til annen. Skjer gjerne om man kjøper te i utlandet og tar med hjem. Det betyr ofte at man har hatt noe som ikke var bestrålt. Sansynligvis var melet opprinnelsen, men tror ikke det trenger å bety at du skal ungå den butikken fra nå av. Det er rett og slett sånn som kan skje. Sånn som de som fant en kakaoflue i sjokoladen for en uke eller to siden. Ekkelt, men det skjer ikke akkurat deg igjen. :)

Tenker jeg fortsatt handler der ja :) men de burde vel kanskje få vite det, for det kommer vel fra produsenten, og sprer seg. Det var ikke i det vanlige melet, men i det grove, og i rugmelet! Går helt panikk. Hater insekter =P men håper det forsvinner nå når alt er vekk!

Annonse

Ikke for å være en partypooper, men dette er noe skikkelig herk!!

Helt ufarlig, men usannsynlig irriterende.

Du må virkelig kaste alt, og støvsuge og vaske etter alle kunstens regler. Ikke flytt noe mat inn i skapet før du er helt sikker på at du er kvitt alt.

Eggene har 100 dager på seg før de blir møll, så enten var de veldig modne når de kom i hus, eller så har du hatt de lenge. Dess lenger du har hatt de dess større sjans er det for at det blir en lang prosess å bli kvitt dem.

Larvene er ikke helt avhengige av mat, har feks funnet dem i kokebøker (kanskje de levde av bildeneÜ) når foreldrene mine hadde invasjon.

I deres tilfelle endte jeg opp med å tape alle sprekkene inni kjøkkenskapet, siden det fremdeles dukket opp møll etter at jeg hadde gjort alt som sto i min makt for å fjerne dem.

Kontakt gjerne butikken, og produsenten. Produsenten er glad i kundene sine, og vil garantert kompensere deg.

Har funnet larver to ganger og alltid fått store pakker med mel og bakeblandinger.

Lykke til!!

Annonse

Tusen takk for svar dere :) håper det ikke blir en altfor lang prosess å bli kvitt de! Men det blir en lang prosess å kjøpe mel igjen, får helt avsmak for ting når det har hatt noe med insekter i bildet! Hehe :) så blir mye grønnsaker fremover =P men ser de liker ris og, kommer de seg oppi ris posene? De boil in bag?! l

• 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...