Gjest Kira06 Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Leser flere tråder både her og på Småtroll 0-1 hvor folk spør "hva veide ditt når når de var xx mnd", og blir litt bekymret når jeg leser svarene. Ser at det er så mange som har barn som veier MYE mer enn datteren min. Hun var bare 2700 gr når hun ble født, men la fort på seg og lå midt på tabellen frem til hun var ca 6 mnd. Deretter stoppet det opp, og hun ligger nå ganske langt ned. Skal på 1 års kontroll neste uke, og er redd for å høre hva hun veier nå. Har forsøkt å veie henne på badevekten hjemme, og ser ut som hun veier ca 8,2. (Veide forresten kun 7,8 på 9 mnd kontroll). I tillegg er det kjempe vanskelig å få i henne mat for tiden. Det er akkurat som om hun bruker måltidene som en slags "makt-kamp" mot oss foreldre. Bare kniper igjen munnen, og kaster alt hun får på gulvet. Dette plager meg voldsomt for tiden, og er redd for at hun ikke får i seg nok næring. Er det flere som har små barn som ikke er så fryktelig glad i mat, eller er alle andre matvrak???
sillyfilly og Olivia Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Min niese på 7 år har vært sånn hele tiden. Hun spiser en brødskive ikke mer. Hun er slank men ikke for tynn. Har dessverre ingen råd til deg. Bare ikke gi opp Kanskje det bare er en fase?
det er berre mordi Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Jeg har et barn som er glad i mat, men spiser lite:) Er 8 kg og 70 cm og 10.5 mnd.
Bassen&Spira <3 Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Hei.. Vi har det akkurat som deg... Gutten vår blir 1 år i slutten av måneden. Da han var 10 mnd veide han rett over 8.3 kg, da hadde han lagt på seg i underkant av 100 gr på en måned - men akkurat i den perioden begynte han å bli mye mer aktiv enn han har vært. Vi må underholde han, og lekene må være interessante nok for at han skal gape. Melkekartoner, brusflasker og drømmehagen er det som funker best! Er umulig å gi han mat hos andre, for måltidene krever full konsentrasjon. Her kan du få en oversikt over hvordan en nokså normal dag ser ut for oss - ammer forresten fremdeles - hadde det vært opp til mini ville han nok helst bare blitt ammet ;-) 05-06 tiden morsmelk 08-09 grøt av litt mindre enn 1 dl med litt youghurt blandet inn (spiser storsett aldri opp) så får han 1/2 skive, men spiser somregel bare halve av halve ;-) bruker en evighet på å svelge... Etter ei stund får han mm 12 tiden 1/2 skive, spiser sjelden opp - så får han tilbud om youghurt/pure.. spiser ca halve 14 - 15 et halvt middagsglass + morsmelk 17 - 18 grøt som på morgenen eller et halvt middagsglass og gjerne litt frukt. 18-19 morsmelk Han sover hele natta, han kan gjerne sove fra 19 - 06 for så å bli ammet, så sove til 09... Så det er jo tydelig at han er fornøyd. Og det er jo det viktigste, det værste en kan gjør er vel å sammeligne med andre, noe jeg er veldig flink til. Syntes det er så vanskelig å la han være hos andre for da har jeg liksom ikke kontrollen! Føler dette med mat er så viktig - og ikke minst er jeg opphengt i rutinene. Føler det beste er når han får feks brødskive er å gi han en bit, samtidig som jeg holder på med noe annet, sånn at han ikke skal føle at jeg "overvåker" han - da går bitene fortere inn og lettere ned.. Huff dette ble visst rotete, men er godt å høre flere som har det som oss :-)
Bassen&Spira <3 Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 mini veide forresten 2900 da han ble født, og la på seg som din fram til 6 mnd :-)
3 er nok! Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 jeg har også et lite barn, men hun er et matvrak...er 8 mnd og veier 7 kg. kanskje datteren din merker at du er bekymret, og derfor ikke vil spise? hva skjer dersom du setter en tallerken med mat forran henne og ikke presser henne til å spise? kanskje hun tar brødskivebitene eller skjea selv? jeg husker fra mitt andre barn som ikke ville spise at dersom jeg presset han til å spise så nektet han og kastet ting rundt slik du beskriver, men dersom jeg bare satt maten forran han og ignorerte han litt så tok han etterhvert maten selv. det tar jo lang tid når en så liten unge skal spise selv, men det var det eneste som fungerte. innimellom fikk jeg også gi han en bit eller en skje. vi spiste alltid sammen, dersom bare han skulle spise fikk han ikke i seg noe. en annen ting som funket var å klappe og rope hurra hver gang han tok en skje. high five funket også, eller gennerelt bare gjøre det litt morsomt for hver skje han fikk i seg som en slags belønning. men dersom helsestasjonen ikke har kommentert vekten og datteren din er frisk og rask og følger sin egen kurve er det ikke så farlig om hun er litt liten. en grunn for at hun legger lite på seg kan jo være at hun er veldig aktiv eller sover lite. slik er det med min datter hvertfall, hun går allerede og sover bare en time i løpet av dagen, derfor forbrenner hun nok mye mer også.
Gjest Kira06 Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Hun spiser for det meste selv, dvs at vi legger brødskiven eller annen mat foran henne. Eneste vi fortsatt hjelper til med er grøten. Når hun skal spise, så spiser vi stort sett samtidig. Derfor blir det ikke til at jeg står over henne, prøver for det meste å "overse" henne litt nå. Bare for å se om det funker... noe det foreløpig ikke har gjort. Har også forsøkt å vaske opp, distrahere med leker osv, men ingenting har blitt bedre av den grunn. HS har ikke kommentert vekten hennes, men nå har vi ikke vært på ordentlig kontroll siden hun var 8 mnd (snart fire mnd siden). Så det blir spennende å se hva legen sier på kontrollen om en ukes tid. Hun er forresten også veldig aktiv. Går ikke enda, men krabber, reiser seg opp og går langs med bordet HELE tiden. Kan ikke sitte stille mer enn 1 minutt av gangen. I tillegg er hun sånn som datteren din, "Perlefisken", hun sover kun mellom en og halvannen time per dag. Hm..., lurer på hvem hun har fått denne forbrenningen av... kanskje mor burde være misunnerlig.. hehe:)
3 er nok! Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 haha! jeg er også veldig misunnelig på datteren min sin forbrenning:) dersom hun er så aktiv og sover lite så er det sikkert derfor hun ikke legger på seg så mye. Men dersom det bekymrer deg kan du jo ta det opp på helsestasjonen? de har sikkert noen bedre råd eller tips. kan det hjelpe å sette henne på andre siden av bordet? "forandring fryder", sier de...
3 er nok! Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 hva med nytt bestikk? kanskje hun kan prøve seg med en voksengaffel? det hjelper når jeg skal få i datteren min brødskive på morningen, brødskive er det eneste hun ikke er spesielt glad i.
Gjest Kira06 Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Hehe, kjøpte faktisk nytt bestikk i dag. Lysende grønt... så får vi se om det hjelper:) Takk for tipset om å sette seg på andre siden av bordet, det skal jeg jaggu meg forsøke i morgen!
Guttemamma x 3 Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Eldstemann her er av den slanke typen med høy forbrenning. Han var 7,5 kg og 75 da han var 1 år. Vi havnet i den "makt-kamp-fella" da han var 1,5-2 år. Barnehagen prøvde "..da får han ikke mat"-metoden og den var totalt mislykket på ham. Det låste seg fullstendig og han spiste ikke NOE på flere dager. Det som hjalp for oss var: - Ikke tenk måltider, tenk total-kalorier i løpet av dagen. Vi hadde små skåler/fat med mat stående framme så han kunne ta litt når han ville ha noe å spise - spis foran TV-en med tegnefilm (ja, jeg vet det er fy-fy, men da klarte vi å få inn ganske mye) - trilletur med brødskive i vogna kort sagt, spis alle andre steder enn ved bordet en periode. Etterhvert som vi kom ut av den dårlige sirkelen med "makt-kamp" kunne vi gå tilbake til måltider rundt bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå