Gå til innhold

Er det bare meg som har lite og småspist barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser flere tråder både her og på Småtroll 0-1 hvor folk spør "hva veide ditt når når de var xx mnd", og blir litt bekymret når jeg leser svarene. Ser at det er så mange som har barn som veier MYE mer enn datteren min. Hun var bare 2700 gr når hun ble født, men la fort på seg og lå midt på tabellen frem til hun var ca 6 mnd. Deretter stoppet det opp, og hun ligger nå ganske langt ned. Skal på 1 års kontroll neste uke, og er redd for å høre hva hun veier nå. Har forsøkt å veie henne på badevekten hjemme, og ser ut som hun veier ca 8,2. (Veide forresten kun 7,8 på 9 mnd kontroll).

I tillegg er det kjempe vanskelig å få i henne mat for tiden. Det er akkurat som om hun bruker måltidene som en slags "makt-kamp" mot oss foreldre. Bare kniper igjen munnen, og kaster alt hun får på gulvet. Dette plager meg voldsomt for tiden, og er redd for at hun ikke får i seg nok næring.

Er det flere som har små barn som ikke er så fryktelig glad i mat, eller er alle andre matvrak???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er absolutt ikke et matvrak! Hun har vært vanskelig til tider å få i mat - enkelte uker så syns jeg hun nesten ikke spiser noen ting mens andre uker så syns jeg hun spiser noenlunde bra.

Jeg har valgt å ikke presse henne til å spise, eller være stresset rundt henne når hun skal spise. (var veldig stressa en periode og da spiste hun hvertfall ikke)

Fant ut at hun var en person som ville ha kontroll og som likte

å ta det i sitt eget tempo. hun har nå skje og gaffel og spiser selv - dette har ført til at hun spiser mer enn når jeg mater henne. (legger opp maten på skjea/gaffelen for henne og putter den i hånda hennes, hun putter den i munnen selv). Så de siste ukene har hun spist ganske bra og virker stolt over å få spise selv. Skal sies at mye havner på gulvet, men hun har sluttet å knipe igjen munnen og kaste maten på gulvet. Når hun er mett nå så legger hun skjea/gaffelen på tallerkenen og skyver den fra seg..

Prøv å ikke vis at du blir stressa eller frustrert. De plukker opp på sånne ting så veldig lett.

La henne prøve å spise litt selv - kanskje hun er som min datter som vil gjøre alt selv (hun er forresten 13mnd om noen dager)

Fra hun var ca 9mnd til 11mnd så la hun nesten ikke på seg - men ingen virket bekymret over det. Jeg måtte bare fortsettte å tilby mat og sørge for at hun fikk nok drikke i løpet av dagen. Hun veier nå ca 10.2kg (er 13mnd). Når hun var 10mnd veide hun ca 9.5kg mener jeg å huske så har jo ikke gått opp stort de siste 3mnd..

Skrevet

HAr heller ikke en som spiser masse hele tiden, men han spiser oki.

Han har alltid vært litt under "vanlig" men han følger sin egen vekstkurv ganske bra. Noen ganger har det stoppet opp, så vi måtte på eksta målinger.

Men han er en liten og aktiv gutt, stort sett alltid blid så jeg har bare slått meg til ro med at ikke alle kan være gode og runde. Er i det siste han har fått litt babylår(i en alder av ett år).

Går nok bra på 1. års kontroll!

Skrevet

Hei :) og velkommen i klubben for oss med småspiste kryp :)

Datteren min er 15 mnd og veier 9150 g og er 81 lang.

Jeg skjønner godt at du er bekymret. Man blir selvfølgelig det når alle andres barn veier mer og spiser mengder. Heldigvis er det stort sett normalt at barna noen ganger er betydlig mindre enn andre. Hvordan var dere forledrene som baby? Små?

Vi var begge små og kresne. Så vi kan liksom ikke forvente at dattern vår blir stor. Men kan jo føle bekyring allikevel da :)

Lykke til på kontrollen :) Hun er nok superfrisk :)

Skrevet

Åneida, du er slettes ikke alene=)

Flisa mi er nå snart 2 år, og veide ikke mer enn stusselige 10,4 kg ved siste kontroll- 22 mnd gammel. På 1 års kontrollen veide hun ikke stort da heller, mener å huske at det var ca 8,3 kg..

Spiser lite, det har hun alltid gjort, men frisk som en fisk, glad og fornøyd, og langt fremme både språklig og motorisk! Så null stress tenker jeg- hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten? ;)

Skrevet

Jeg har en storspist,men liten datter.. Hun må ha en enorm forbrenning for hun spiser Ca 10 skiver om dagen (uten skorper, vanlig kneip brød) Og spiser i tillegg middag, frukt og yoghurt.. Men på 1.års kontrollen var hun 8,6 kg.. da var hun nesten 13 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...