Gå til innhold

Hva trenger man egentlig? Vanskelig!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn og synes dette med innkjøp er kjempe vanskelig!

Vogn, seng, stellebord og bilstol er jo greie da. Men jeg tenker på alt det andre... Hva MÅ man egentlig ha klart før fødsel? Har skjønt at det er veldig kjekt med feks ullklær, men hva og hvor mye? Hvilken strl er det lurt å kjøpe?

Noen med litt peiling og erfaring som kan hjelpe meg litt? Det hadde jeg satt stor pris på! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg er også förstegangs, og har etter råd og erfaring fra andre satset mest på bodyer og strömpebukser til de förste ukene etter födselen. Har litt andre klär også, men tror det fort blir "bulkete" og upraktisk når babyen er så liten. Siden jeg har termin om en uke og vi bor i Nordland har jeg kjöpt inn litt ullundertöy, satser på å bruke mest det i vinter. Men det har jeg kjöpt i str 62 og oppover, regner med vi klarer oss med bomull noen uker. Har et par bodyer i str 50, resten i 56 og oppover. Har en venninne som strikker en hel drakt i ull og sösteren min strikker hentesett i nyfödtstörrelse. Noen sier man klarer seg med rundt 5 bodyer i samme störrelse, mens andre sier man kan kjöpe mer hvis man ikke vil vaske så ofte. Vi har ikke mulighet til å vaske så ofte, så jeg har kjöpt litt flere. Jeg synes også dette er kjempevanskelig, babyen kommer snart og jeg veksler mellom å gi meg selv kjöpeforbud fordi jeg har funnet ut at vi har nok, og småpanikk fordi jeg mener vi ikke har noen ting...hehe...

Skrevet

Hehe, jeg gjør akkurat det samme - veksler mellom å tenke at nå er det full kjøpestopp, har brukt altfor mye penger - og så få helt hetta for alt jeg tror vi burde ha mer av..

Skrevet

Vi fikk en "handleliste" på Reflex. Den er utarbeidet som et forslag til det mest grunnleggende man trenger til baby av en eller annen barselgruppe. Veldig fin liste å ta utgangspunkt i! Stikk innom en barnebutikk som selger Reflex og spør etter listen. Den hjalp oss få litt mer oversikt, og å ikke kjøpe alt for mye stæsj.

I tillegg til de tingene du nevnte over har vi også fått tak i vippestol og en kurv til å legge babyen i på stua. Bagen fra vogna kan også brukes så klart, spørs hvor god plass man har. Vi arvet alt av dyner, sengetøy, lammeskinn, tepper, sengehimmel...

Av størrelser har vi 10 bodyer, 4 strømpiser, 1 dress, 1 kjole og 4 lette jakker i str 50/56, og ca det dobbelte, i tillegg til en drøss kjoler vi har arvet og en fleecedress, i str 62/68. Hvis vi trenger mer i de minste størrelsene kan det kjøpes etter hun er født tenkte vi (også ramler det vel inn noen gaver).

Har også en ganske stor handleliste fra apoteket med ammeprodukter, bleiesalve, osv, men de står også på handlelisten fra Reflex hvis dere får tak i den. Det er også en tråd her på forumet med tips om det meste, som holdes oppe jevnlig. Se om du finner den. MASSE bra tips der. Lykke til!

Skrevet

Jeg har kjøpt MYE klær hehe, siden jeg ikke gidder å kjøre vaskemaskina hele tiden, og jeg vet av erfaring at det blir en del gulping, bæsjeuhell og melkesøl i starten- ergo en del klesskift iløpet av dagen/ natten. Har også kjøpt inn en del i str 50, siden jeg regner m å få en ganske liten baby denne gangen også, og siden de fleste gaver man får er i str 62 og oppover.

Det er en ganske grei liste over klær/ utstyr i Viktig info for 3.tri- tråden;

http://www.barnimagen.com/forum/thread/142082272

så ville sjekket ut den=)

Av ull synes jeg det er greit med minst 3 bodyer og 3 strømpiser i hver størrelse (starter på 50/ 56)- kjøper som regel på salg, så blir ikke så dyrt;) Janus er favoritten på ullbodyer, strømpebukser har jeg litt av hvert (Sefa, joha, Steffens/ Reflex)

Av vanlig innetøy er jeg mest fan av body og sparkebukser (med fot) de første månedene, fordi jeg synes strømpebukser er litt knotete å få på såpass små knøtt hehe, og sokker har en tendens til å bare ramle av støtt og stadig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...