ReNaTe_86 Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Jeg venter mitt første barn og synes dette med innkjøp er kjempe vanskelig! Vogn, seng, stellebord og bilstol er jo greie da. Men jeg tenker på alt det andre... Hva MÅ man egentlig ha klart før fødsel? Har skjønt at det er veldig kjekt med feks ullklær, men hva og hvor mye? Noen med litt peiling og erfaring som kan hjelpe meg litt? Det hadde jeg satt stor pris på!
mlkg Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Et par ullbodyer, 1 eller 2 tynne luer i ull/ullsilke og et par ullstrømpebukser kommer jeg til å skaffe meg, siden det går mot kaldere tider. Jeg liker også godt pysjene fra nøstebarn. Str 62 kan brukes som "utenpådress" til høstbarnet i starten og bli til pysj etterhvert som barnet vokser og det går mot full vinter. Nøstebarn har også gode ullsokker som går nesten til knærne, så faller de ikke så lett av. Et par votter kan også være gode å ha. Ellers trenger ikke de små så mye "uteklær". De ligger jo i en varm vogn med dunpose, voksipose eller liknende og tas bare opp inne. Trenger kanskje ikke uteklær i vogna i det hele tatt (men trenger ofte lue uansett), det kommer an på hva slags pose/dyne du har. I bilsetet kan de varmes med et teppe i tillegg til ullpysjen og lue. Kjøp noen få plagg i staten, så kan du heller kjøpe mer etterhvert når du ser hva du trenger og hva du får i gaver. Jeg har tidligere fått barn i slutten av september. De første dagene gikk det kanskje mest i bomullstøy + en liten lue. I tillegg ble barnet for det meste pakket inn i et teppe.( Anbefaler omslagsknepping for de minste, så slipper du å dra så mye over hodet på barnet. Jeg har også kjøpt noen søte bukser med fot i bommull på Cubus.) Men etterhvert hadde han stort sett på seg - ullbody - ullstrømpebukse - kort eller langarmet bomullsbody utenpå (som kunne skiftes når det hadde kommet mye gulp). Så slapp jeg å bytte ullbody flere ganger om dagen. - lange ullstrømper - evt en tynn lue Fikk noen sparkebukser og bomull/fleecedresser, men disse ble lite brukt. Jeg liker ikke plagg med hette til de aller minste, men andre har kanske andre erfaringer. Ullklær er dyrere, men det fine med ullklær, er at man kan kjøpe litt større størrelser som barnet har lenger.
Snuppa + Spire Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Jeg har kjøpt inn litt klær til starten, og satser da stort sett på ull nå som det blir høst og vinter. Ullbodyer og ullstrømpebukser og ullstrømper. Et par hjelmluer og en litt tykkere strikkelue. Et par bukser og en stikkejakke. Klær med hette eller knapper/klumpete sømmer i ryggen liker jeg ikke til de minste. Så har jeg en hel ullstrikkedress til å putte ham inn i når vi skal ut. Ellers har han jo teppe på seg i bilsetet, og ligger godt innpakket i vogna når vi skal ut så så veldig mye uteklær helt i starten er vel ikke nødvendig. Men alltid lue da. Du bør kanskje tenke på hva du skal ha i vogna, og du feks skal gå mye tur ute eller ikke. Da kan det være nødvendig med en varm vinterpose, eller hvertfall lammeskinn og dundyne. Et mykt ullteppe blir mye brukt her i huset. Litt apotekervarer kan være greit å ha i hus, som termometer, saltvannspapler (til tett nese eller grumsete øyne), paracet stikkpiller just in case, babyolje, negleklipper, sårsalve i tilfelle sår stump (kan anbefale Inotyol fra apoteket - veldig effektiv), noen gulpekluter/vaskekluter, bomullspads og bleier. Skal du amme, trenger du vel ammeinnlegg i papir og i ull, ammebh, og jeg ville hatt brystpumpe, en pakke mme og en flaske på lur. Og en smokk. Et par skift sengetøy. Babycall brukte og bruker jeg fremdeles masse, vesla har alltid sovet mye ute i vogna. En litt robust veske til stelleveske, som passer til å henge på/ha under vogna, hadde jeg alltid klar i gangen, så det var enklere når vi skulle ut. Myggnett og regntrekk til vogna sier seg vel selv. Om vogna har lufthjul: lappesaker og pumpe, har fått bruk for det en gang, og ha var vi VELDIG glad for at det alltid ligger i vogna. Dette var basert på mine erfaringer fra førstemann, hva jeg hadde bruk for da. Denne gang handler jeg litt mer rasjonelt merker jeg, og vet at butikken er jo der etter fødsel og:)
Gjest Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 jeg fikk barn i slutten av mai. Fikk masse klær av venner og familie, utrolig kjekt! Jeg vil gjerne anbefale å bare ha litt i begynnelsen og så kjøpe senere når du har funnet ut hvordan du liker å kle ditt barn. Jeg har for eksempel masse gensrer og skjorter som aldri har blitt brukt på gutten min, de sklir bare opp på ryggen. Klær med hette, og tykke og klumpete klær liker jeg heller ikke. Bukser med fot synes jeg er vanskelig å bruke fordi gutten min drar foten opp av foten på buksen hvis ikke den sitter veldig bra på. Bukser uten fot med strikk nederst på foten synes jeg er geniale. Bruker heller tykke sokker eller strømpebukse under. Er heller ikke glad i klær med glidelås, kan av og til ha skarpe kanter. Knapper synes jeg er bedre. Hos oss går det mest i bodyer og med myke bukser til. Det finnes masse kule klær der ute i butikkene, mens synes en del av det er stivt og hardt mot myk babyhud. Jeg har da en storgulper så jeg har masse gulpekluter og smekker til gutten min. Da slipper jeg å skifte body hver gang han gulper. Misunner de som har babyer som ikke gulper... Ellers går det mye i ull allerede, det holder bedre på varmen enn bomull. Gutten min styrer av og til så mye i vippestolen eller på gulvet, sånn at han blir helt svett. Bomull ville da ha blitt vått og kaldt, mens ull er fremdeles varmt. Jeg gjorde utrolig mange bomkjøp før fødselen, visste ikke bedre . Ha noen klær klar til småen, og kjøp heller når du vet hva du liker best. Da sparer du sikkert en del peng, og du blir mye mer fornøyd med det du kjøper. Alle har forskjellige meninger og smak, men dette er det som har fungert og ikke fungert for meg. Lykke til, du har en fantastisk tid i vente! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå