Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Usj, vet ikke helt hva jeg skal gjöre. Jeg har en venninne som har så innmari lyst til å väre med på födselen. Hun har to barn selv og jeg har kjent henne hele livet, så for min del er det mye som taler for at det hadde värt ok...men hun og sambo kjenner nesten ikke hverandre, og han har lyst til at mamma og kanskje sösteren min er med sammen med ham. Og for min del er det det viktigste, at han har med seg noen han föler seg trygg på, samtidig som det jo er to av de viktigste personene i mitt liv han önsker å ha med. Jeg kjenner at det föles mer naturlig ut for meg også. Men jeg vet ikke hva jeg skal si til venninnen min, som har mast og gledet seg i mange måneder. Helt i starten sa jeg at ja kanskje hun kunne väre med, men at kanskje jeg burde höre med mamma eller sösteren min aller först, hvis det ble snakk om å ha flere enn ham med. Og at det i så fall var snakk om hvis sambo av en eller annen grunn ikke kunne/ville väre med lengre. Men nå virker det som at hun har fått det for seg at det er spikret...at hun skal få väre med uansett...og det er så vanskelig! Hvordan kan jeg ta dette opp med henne på en fin måte? Mamma bor et stykke unna og trenger noen timer på seg for å nå frem og sösteren min skal reise bort noen dager akkurat rundt termin, så det er jo faktisk også en mulighet for at ingen av dem kan väre med heller...
Tulipan2010 Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Hvor skal du føde som får lov til å ha med deg så mange??? Jeg skal føde på Ahus og der er det kun samboer + en til som får liv til å bli med. Personlig syntes jeg det er veldig unaturlig å i det hele tatt ha med flere enn samboer under fødsel. Dette er noe jeg vil at han og jeg skal gå gjennom sammen. Føler ikke at noen andre har noe der å gjøre. Men hvis jeg ser bort ifra min egen mening rundt dette, er jo du den viktigste personen denne dagen. Ikke ta med venninnen din kun fordi du ikke tør å si ifra til henne. Du kan feks si at du har tenkt mye på det, og føler at det blir for mange der og at du vil prioritere familien. Det bør hun jo respektere selvom hun kanskje først blir skuffet.
Voyeur Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Som Tulipan må jeg nesten si at det føles veldig unaturlig å ha med seg flere enn samboer på fødsel.. Siden det er din første (?), så ville jeg bare tatt med mannen på den, så kan du heller si at de kan få være med neste gang, når du vet hva det er du skal igjennom! For mange folk kan gjøre deg stresset, og ta bort forkuset fra det som er viktig, nemlig fødselen og samspillet mellom deg og mannen. Hun er vel heller ingen ordentlig venninne hvis hun blir skikkelig sur for det? Det er jo bare å si til henne at det blir litt snålt for mannen din siden han ikke kjenner henne så godt, og at dette er noe du og mannen din har lyst til å gjøre sammen bare dere to! For alt det du vet, kan jo fødselen dra ut i evigheter,og da blri det jo litt tid som skal slåes ihjel. Mammaen din kan jo heller gå på " vent" i korridorene, og komme inn hvis du har behov for det. Men det er noe annet med mamma, enn med en venninne, syns jeg. Ikke lett, men husk at det er din og samboers fødsel. Ingen andre sin. Det er et spesielt øyeblikk i deres forhold, og noe som vil knytte dere sammen. Venninnen din har allerede opplevd dette med sin mann, og blri sikkert å syns det er helt greit at du forandrer mening. Du skal ikke prøve å tilfredsstille andres følelser, det er DIN fødsel, og dine behov som er viktig!!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Ja altså, jeg er ikke helt inne på hvordan dette bruker å foregå...er det vanlig at det er flere på sykehuset som venter utenfor? Ala amerikanske filmer? Tingen er at jeg tror sambo synes det er rimelig skummelt å skulle väre "alene" i denne situasjonen...og det var faktisk han selv som brakte det på bane med mamma...og da tenker jeg at det er helt greit å ha henne med, om det blir aktuelt...kanskje hun kan väre utenfor og komme inn av og til? Men hvordan skal jeg da få sagt fra når jeg vil väre alene med ham? Sösteren min vil jo da väre en reserve for mamma, hvis hun ikke rekker frem, ikke å ha begge to samtidig tenkte jeg.
Voyeur Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Tror ikke de ønsker at man skal ha så mange med seg inn på føden, med tanke på plass i tilfelle noe skal skje. Og siden fødselen kan ta lang tid, så kan det også bli kjedelig for de andre å vente på gangen. MEN: Mammaen og søsteren kan jo ta det på skift, siden de er familie, og være tilgjengelig hvis samboeren din skulle få behov for en pause/sove el så. (Min mann får ikke lov til å forlate rommet når det er i gang!) . Jeg tror egentlig bare at mannen din gruer seg fordi han ikke vet hva han går til:) Og da er det jo greit å ha noen i backup i tilfelle han svimer helt ut eller noe;) Min personlige erfaring er at man helst bare ønsker å ha en person sammens med seg, spesielt på slutten. Dette vet jeg også at de jeg kjenner som har født har foretrukket, men hvis noen har hatt to, så er det mannen og mamma/søster, eller svigermor/svigersøster. Jeg syns at fødsel er en svært privat ting, der sider ved megselv som jeg ikke liker å vise, kommer frem, og da er det greit å ha trygghet rundt seg. I tillegg så er det jo mitt underliv! Ikke hvem som helst jeg ønsker å vise det frem til:) Jeg er nok litt reservert på akkurat de områdene, så er nok derfor jeg er litt betenkt med tanke på å ha med meg en venninne, ihvertfall på første fødsel. Har hatt mamma med meg på min første fødsel, da jeg var alene. Hun var super, og hadde nok ikke klart meg uten henne. På de to neste fødslene var det bare meg og mannen, og det er jeg veldig glad for. Nå kunne jeg ikke tenke meg å føde uten han, fordi han er den som klarer å holde meg i fokus når det står på som verst! Lykke til med valget ditt ihvertfall!
ingridmarie Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Jeg for min del følte meg helt i min egen verden pga smertene under fødselen, og orket ikke å prate med noen som helst.. Godt at mannen min var der, mest for at han fikk oppleve hva jeg gikk gjennom, men følte også til tider at jeg måtte passe på at han hadde det bra-Måtte feks be ham sette seg ned da jeg såg han blekne i det de satte epidural på meg.. Så noen andre har ALDRI vert aktuelt å ha med, det er DIN fødsel og jeg ville sagt fra til venninnen at du har kommet frem til at det nå når det nærmer seg og du begynner å forstå hva du skal gjennom KUN er aktuelt å ha med mannen alene.. En god venninne vil forstå!
butterflyes and dreams Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 Her er det kun lov å ha med 1 person inn på føden. Det står samboer/ektefelle på nett siden deres. Nå venter jeg nr 3. Men det er 7 1/2 år siden sist, så regner med at mannen min er like forskremt denne gangen. Det er ikke mye snakking under fødselen akurat, men mannen min fikk utdelt oppgaver han skulle gjøre begge de andre gangene og det får han sikkert denne gangen også! Sykepleierne så sikkert hvor skremt han var å ga ham derfor oppgaver som å hente ting og gi meg masasje i korsryggen og sånt. Her er det heller ingen som kan vente utenfor, da må man i såfall vente på tv rommet på barselavdelinga. Fødeavdelinga er avstengt med dør! Du får uansett ha lykke til!
mlkg Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Dersom man har en mann eller samboer/kjæreste som ønsker å stille på fødselsen anbefaler jeg at man bare tar med seg ham. Det er i hvert fall min erfaring at dette har vært helt spesielle øyeblikk som det har vært flott å dele bare oss to. Dette blir min 3. fødsel, og kan ikke tenke meg å ha med meg noen andre enn mannen min. Det eneste er at jeg har planer om å besøke søsteren min som bor i en annen del av landet 3-4 uker før termin. Hvis det blir fødsel da, er jeg glad for at hun kan bli med. Snakk med samboeren din, finn ut hva han og du ønsker dere og vær ærlig mot venninnnen din.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Jupp, siden det ser ut til at födsel er närmere enn vi trodde må nok dette avklares i dag...blir nok mest sannsynlig bare sambo, men mamma holder seg kanskje i bakgrunnen, slik at hun kan trö til hvis det blir nödvendig ;-) De har en dagligstue folk kan vente på her på sykehuset. Vi har fått beskjed om at det egentlig ikke er noen begrensning på antall deltakere, skulle nesten önske man bare kunne ha med en eller to, det hadde värt lettere da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå