Gå til innhold

Etternavn???? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette med etternavn med bindestrek. Skjønner at det nå er sånn at hvis barnet skal både ha mors og fars etternavn så må man ha bindestrek imellom. Men kan de velge hvilket de vil bruke da, eller må de bruke hele med bindestrek?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142274224-etternavn-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har bindestrek MÅ de bruke begge! Da er begge navna slått sammen til ett navn, og man kan ikke bare velge bort det ene...

Sønnen min har to etternnavn, ala Lysgård Andersen, og da blir det første av disse egentlig et mellomnavn... Men da kan han velge hvilke han vil bruke! Og begge oppfattes jo som etternavn selv om det egentlig er Andersen som siste etternavn som er det egentlige etternavnet...

Litt surrete, skjønte du hva jeg mente? :)

Her har vi alle etternavn med bindestrek. Først mitt - bindestrek - så min manns. Hele navnet brukes da, aldri bare et. Hvis dere ønsker kun et etternavn (ditt eller din manns) så kan dere ha det andre som mellomnavn. Da brukes som regel bare det som står oppført som etternavn, evt med initial på mellomnavnet. Jeg hadde det slik før, og selv om jeg var flink til alltid å bruke begge selv, så ergret det meg at selv offentlige instanser unnlot å bruke mellomnavnet mitt - kun initial.

Altså hvis man heter Helene Smith-Hermansen så skal hele navnet brukes alltid. Heter man Helene Smith Hermansen så står det ofte Helene S. Hermansen, eller evt Helene Hermansen selv om det ikke er korrekt.

Her har vi alle etternavn med bindestrek. Først mitt - bindestrek - så min manns. Hele navnet brukes da, aldri bare et. Hvis dere ønsker kun et etternavn (ditt eller din manns) så kan dere ha det andre som mellomnavn. Da brukes som regel bare det som står oppført som etternavn, evt med initial på mellomnavnet. Jeg hadde det slik før, og selv om jeg var flink til alltid å bruke begge selv, så ergret det meg at selv offentlige instanser unnlot å bruke mellomnavnet mitt - kun initial.

Altså hvis man heter Helene Smith-Hermansen så skal hele navnet brukes alltid. Heter man Helene Smith Hermansen så står det ofte Helene S. Hermansen, eller evt Helene Hermansen selv om det ikke er korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...