Gå til innhold

For mye A-vitaminer, ikke bra?? :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Samme som 2 trimester, sniker meg inn hit bare for å høre om noen vet noe...)

Jeg kom tilfeldigvis over noe her på nett om at for mye A vitaminer KAN øke risikoen for misdannelser hos fosteret.

Obs, tenkte jeg! Jeg har jo trodd jeg har vært flink som har tatt multivitaminer og omega 3 tabletter hver eneste dag. Og det blir jo faktisk dobbelt opp med A vitaminer....?!

Hmm, ikke si det er aaalt for mye!? =/

Kan ikke noen hjelpe meg litt med mine bekymringer for alt mulig her, ikke bare bare å være gravid for første gang! Huff, trodde virkelig ikke vitaminer kunne skade..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye A vitamin er ikke bra for gravide, men nøyaktig hvor mye som er for mye er ikke godt å bli klok på.

Jeg fikk beskjed av legen at det beste er å unngå multivitaminer som inneholder A vitamin og heller bare ta tran. Han ba meg unngå begge deler da det blir for mye. Vi får som regel i oss nok A vitamin gjennom kosten alene, om man har ett nogenlunde normalt kosthold. Finnes jo i egg, margarin, meieriprodukter, fisk, gulerøtter og mye annet frukt og grønt.

Skrevet

Takk for svar!

Nei, det er jammen sant, ikke lett å bli klok på HVA som er FOR mye. Men tror neppe det at jeg i noen uker har tatt omega 3 som inneholder 250 ug A-vitaminer og multivitaminer som inneholder 500 ug. Dette blir til sammen 750 ug i tilskudd, og fikk høre at maks grensen for gravide er 3000 (?) så har nok ikke fått i meg farlig mye med tanke på fosteret.

Men fra nå av skal jeg kun ta Omega 3 tabletter og spise normalt tror jeg, for nå forstår jeg jo at FOR MYE vitaminer heller ikke er så bra..Og hvertfall ikke bra med for mye når man går gravid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...