Gå til innhold

Hjelp meg dere med babyer 5-6mnd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dagene deres ut mtp søvn og mat? Mini på 5,5 mnd våkner for å spise ca 5 ganger pr natt! Jeg ammer og prøver iherdig med grøt, men det er lite hun spiser. Hun vil ikke ha. Jeg har prøvd most potet, gulrot, fruktmos. Men hun rynker på nesa og får frysninger! Gir grøt ca 17.30. Sovner for natta kl 19. Våkner kl 23 så er det oppvåkninger ca hver 2 time natta igjennom, noen ganger oftere. Hun drikker mye når hun våkner. Var å veide henne i går og kurven hennes er flatet ut på vei nedover... På dagen ammer jeg MYE. Kanskje det er feilen? Hun sovner fint selv i senga si uten klaging og er blid og fornøyd hele dagen. Hjelp. Kanskje hun sover for mye på dagen? 3 lurer 4-5 timer totalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en økeperiode. Har en på 5 mnd'er her. Tror økeperiodene kommer hyppigere og hyppigere nå... Vi har iallfall økedøgn en-to døgn i uka nå der det føles som han spiser heeeeele natta.

Jeg fullammer, og prøver å gjøre det en mnd til selv om det er litt slitsomt. Men siden du har begynt med grøt - kan du ikke prøve med grøt på formiddagen også? Og legge henne til brystet mye oftere på dagtid også så kanskje hun spiser seg opp til natta?

Skrevet

Om det er en trøst,så har jeg det likedan..... Holder på å bli sprø! Grøt kl 17-17.30, så et bad og pupp før rett i seng. Sovet til 19, pupp, sover til 21, pupp igjen og 23 er det jaggu ut med puppen igjen. Og sånn går natten.... Mi sover to til tre ganger på dagen, kanskje tilsammen 4 timer. Det er ikke for mye søvn på en baby på denne alderen. Totalt skal de vel ha 15 timer i døgnet....

Jeg har inntrykk av at hun er reelt sulten; hun spiser i 10-15 minutter før hun sovner/bare kosesutter. Da tar jeg henne av puppen og legger henne tilbake i senga....

Snakket med helsesøster og andre mødre rundt meg og de sier at det å gi grøt ikke er ensbetydende med at de sover hele natten o.l. Det er helt individuelt og opp og ned ;) En venninne har en datter på 8 mnd og hun er enda ikke ferdig med nattpuppingen hun heller.Og ikke fan av annen mat. Mora sier så filosofisk " det er en så kort periode av livet dette, at jeg finner meg i det". Hun har to barn fra før og de to eldste var ikke sånn ;)

De tre siste nettene her har vært slitsomme, jeg skriver opp alle klokkeslett for mating døgnet rundt og ser hvor jeg eventuelt kan legge inn et ekstra måltid på dagen. Må prøve å snu denne "trenden".

Om du syns hun flater ut på vekten, ville jeg forsøkt å tilleggsmate med morsmelkerstatning om du ikke har nok melk selv. Ville uansett ha prøvd det som litt tillegg, selv omammingen er hovednæringen.

Når det gjelder mattilvenning; ikke gi opp. Noen unger trenger lengre tid på å venne seg til smaker. Mi jente (5mnd) trenger to-tre runder på hver nye type grøt/middagsglass og frukt før hun virkelig liker det. Jeg har noen ganger dyppet grøtskjeen i sviskemos (det elsker hun) bare for å få i henne grøten.

Jeg kommer tilåmate henne så lenge hun ber om mat, og hun får sove etter behov.Så lenge hun ikke bruker meg som smokk, er det helt greit (selv om jeg føler meg som en zombie....)

Skrevet

Så bra å høre at jeg ikke er alene hvertfall. Føler den ene etter den andre jeg kjenner sier at babyen sover så og si hele natta.

Problemet er at hun ikke vil ha mme. Hun vil ikke ha noenting kun melken min:) Får bare fortsette å prøve. HS mener jeg må avvenne henne på natten og la henne skrike. Men det vil jeg ikke. Jeg mener hun er forliten ennå. Skal hvertfall vente til hun er 7mnd med det. Skal prøve med grøt formiddag også. Jeg føler jeg presser henne og det stresser meg. For når man presser i ungen mat får den jo mer spisevegring. Uff en ond sirkel....

Skrevet

Min datter er 6 mnd og holder på på samme viset :) helsesøster sa til meg at det er alt for tidlig å nattavvenne, hun kommer ikke til å skjønne noe av det og at det kan gå bra et par netter og så kan det komme like fort tilbake. Hun mente jeg dessverre bare måtte innfinne meg med det, i alle fall til hun får alle måltider om dagen... Så det har jeg tenkt å forholde meg til, synes i grunn det hørtes fornuftig ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...