Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Har noen en oppskrift å dele? Bruker man buljong, eller lager man en saus? Gjerne noe med ris også (risotto).
meg & to små vampyrer Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Det spørs jo på hva slags grye det er. Man kan bruke tomater på boks, fløte, kokosmelk, evt bare vann + buljong eller kraft. Hva slags gryte tenker du på da? Risotto finnes det jo masse oppskrifter på, det er bare å søke på det...
Gjest irismor Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Rekegryte :-) 800gr reker (uten skall) 200 gr fersk champignon eller 1 boks hermetiske 2 stk gule løk 1 rød paprika 1 boks hele hermetiske tomater 2 dl kremfløte 1 1/2 ts paprikapulver 1 1/2 ts karri Fres løk og sopp, hell i tomater og nesten all fløten. Ha i krydder og smak til. La retten småkoke litt. Tilsett paprika og reker rett før severing, varm da retten litt men ikke la den koke. Serveres med ris og hvitløksbrød.
Ugl@ Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Jeg lager en saus som basis, alt etter hva slags gryte, feks en viltsaus hvis vi skal ha viltgryte, eller en saus med kokosmelk, koriander osv hvis det skal være asiatisk vri, karrisaus til feks kylling, brunsaus til gryte med storfekjøtt, bruker også mye grønt i alt etter hva vi skal lage, feks: Brunssauns barsert kjøttgryte: Bruner storfekjøtt, helst sosakjøtt skåret i terninger og slenger kjøttet i en gryte. Bruner en gul løk som også hives i gryta. 7ss mel og margarin brunes og jevnes ut med 7dl vann ( jeg jevner ut med en dl pr ss mel/ margarin). Sausen helles over kjøttet, dette skal stå å småputtre en god stund, tilsetter kjøttkraft eller en buljongterning, kapp opp et par gulerøtter å hiv i, brekkebønner, brokkoli mot slutten, eventuelt rosenblandinger med diverse er også fint. Ser jeg sausen bli for tykk så etterfyller jeg litt væske. Smaker til med salt og pepper. Serveres med koktepoteter eller potetmos av mandelpoteter.
Gjest irismor Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Viltgryte på slump Viltkjøtt (grytekjøtt, skav) Champignon bruk gjerne andre typer sopp også Løk Brokkolie eller blomkål (eller litt av hver :-) del de i små små buketter Tyttebær Smør (gjerne Tine) Rømme Brunost (5-6 skiver) Sukkerkulør Viltkrydder og eller knuste enebær. Brun kjøttet, løken og soppen i en kjele. Ha i brokkolie/blomkål og la det surre litt. Tilsett rømmen og brunosten ha i litt sukkerkulør hvis du ønsker mørkere farge. Ha i tyttebærene og smak til med viltkrydder eller knuste enebær. Server med poteter/potetmos/ris eller bakte poteter. Og gjerne med mere grønnsaker. Oppskriftene kommer etter hvert som jeg husker de :-)
petite fleur Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Dansk gulasj Flatbiff skjæres i terninger 1 løk, 3-4 gulrøtter og 1 paprika skjæres i biter Vend kjøttet i melblanding (mel, salt, pepper) og brun det i en panne. Ha kjøttet i en gryte, og ha oppi vann og kok ut pannen etter hver steking (har du mye kjøtt,må det stekes i flere omganger, ellers får du ikke den gode stekeskorpa). Kraften du får, heller du også oppi gryta. Tilsett grønnsakene, og mer vann om nødvendig. Vannet skal akkurat dekke kjøttet og grønnsakene. Kok i 45 minutter. Mot slutten tilsetter du 1 ss tomatpurè. Serveres med hjemmelaget potetmos helst, men poteter og ris funker også. NAM :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå