Gå til innhold

Hvor ofte går dere til svangerskapskontroll hos lege og jordmor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle fulgt standard "løpet" er det kontroller:

- uke 8-12

- Ordinær UL

- uke 24

- uke 28

- uke 32

-Etter det tror jeg det er annen hver uke.

selv har jeg vært:

- jm uke 8

- Privat UL uke 11

- lege 12 (kun blodprøver)

- Lege uke 13

- Lege uke 14

- Lege/jm + UL + fostervannspørve uke 15

- UL uke 19

- Skal til:

Lege (med UL) og jordmor uke 24 (legen tar ikke vanlig sv.kontroll)

Lege (med UL) og jordmor uke 28 (legen tar ikke vanlig sv.kontroll)

Etter det kan jeg forhåpentligvis få følge "standard løpet", for jeg begynner å bli ganske lei!

Jeg går annenhver uke (både lege og jordmor) pga risikosvangerskap. Har også hatt UL i uke 8, 10 og 11, og skal i tillegg til den ordinære i uke 18 ha UL i uke 24, 28, 32 og 36. Misunner dere som kan følge standardopplegget.

Var i uke 10 til lege for å fikse helsekort. Så skal jeg på UL i morgen (18) og så får jeg se når jeg ringer for å høre om jordmor er på jobb igjen en gang. Regner med jeg ringer i uke 20, så får de bestemme når jeg skal komme

Nr

1 lege i uke 8

2 jm uke 14

3 ul uke 18

4 jm uke 24 (ferie og div mellom)

5 blir i uke 32 jordmor da og.

så vet jeg ikke :)

Har tatt2 ultralyder utenom for sjekk og kontroll pga sykdom hos tidligere barn

Annonse

Blir litt ekstra på meg denne gang pga langvarig forstervannsavgang som ikke ble tatt alvorlig/fulgt opp med første og han var syk når han ble født. Ble heldigvis frisk etter en uke med intravenøs antibiotika p nyfødt overvåknongen på haukeland.

så langt:

Lege ca uke 10

Lege uke 14

Ordinær Ul uke 18 (ble satt tilbake en uke)

Jordmor uke 18

og planlagt med jormor igjen rundt 20-21.

hva det blr videre vet jeg ikke :)

For å være helt ærlig, vet jeg ikke helt hvor ofte jeg har vært hos lege/jordmor så langt (18 uker), men helt sikkert mye mer enn "malen".

Tror jeg har vært fire ganger(?) hos fastlegen, skal dit neste uke også. Blir litt oftere enn vanlig, siden jeg trenger sykmeldinger.

Jeg var hos jordmor for første gang i dag.

Ellers har jeg vært på fire ultralyder - den ordinære, en privat i uke 12 + to ganger pga blødninger.

Åjåjåj, her var det mye kontroller av mange slag! :P Jeg er 19 uker på vei i dag, og har bare vært på 1.svangerskapskontroll i uke 12! Har ordinær UL om to uker, altså i uke 21. Ellers vet jeg ikke, og stresser ikke :)

Tror desverre det utøves litt forskjellig praksis rundt om i landet.

Jeg er nå 15 + 5 og har vært hos legen et par ganger. Valgte selv å dra på privat ul i uke 12 og venter nå på innkalling til ordinær ul. Tok kontakt med jm her jeg bor og fikk beskjed om at dit skulle jeg ikke før jeg hadde vært på ul.

Blueeyes

Annonse

Hei!

Jeg er 20 + 1 uker nå og har vært på flere. Husker ikke helt når men har vært 2 ganger hos legen, 2 hos jordmor og på 2 ultralyder på sykehuset. Skal på enda en kontroll hos jordmor denne måneden og ultralyd/lege kontroll også. Dette er fordi jeg har hypothyreose (lavt stoffskifte).

Heisann!

Jeg følger standard anbefalinger for kontroller, men går bare første kontroll hos legen. Alle resterende kontroller har jeg hos privat jordmor. Det er også hun som tar imot barna mine.

uke 7 legen (fikk bekrefta at jeg var gravid)

uke 12 Hamar sjukehus (UL) (har krav på ekstra oppfølging pga risikosvangerskap)

uke 13 Elverum sjukehus på pga blødning (er på elverum jeg skal føde om jeg rekker fram)

uke 14 legen

uke 16 legen

uke 19 Ordinær UL

uke 22 Jordmor

uke 24 Hamar sjukehus (UL)

utover dette blir det

uke 26 legen

uke 28 Hamar sjukehus (UL)

uke 30 Jordmor

Utover dette er usikkert på hva det blir, men skal på Hamar (UL) en gang i mnd fram til jeg er i uke 36. Etter det skal jeg på Hamar (UL) en gang i uka fram til fødsel. Pluss de vanlige kontrollene hos lege og jordmor. Og jeg blir satt i gang på termindagen min om knøttet ikke har kommet til da, siden de ikke vil ha han inne i magen lenger enn nødvendig. Veldig greit at jeg veit at jeg ikke kommer til å gå over tida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...