malla85 Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Jenta mi er snart 5 mnd og er veldig interessert i maten vi spiser. Så da tenkte jeg å prøve og gi henne noe annet enn bare melk for å se om hun vil ha/liker det. Har ikke tenkt til å begynne med mat til henne enda, da jeg har tenkt å fullamme til hun er 6 mnd. Tenkte bare det kunne være morsomt å prøve. Men hva skal en begynne med? Hva var det første du gav til din lille?
L&M Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Første ho fikk smake var sviskesaft =p Og det var nam nam! =)
ღMadame_mim ღ Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Det første hun fikk smake var grøt. Begynte å gi henne grøt når hun var 3.5mnd. Nå har hun smakt en rekke ting og liker det meste. Hun fikk bare mme og er skikkelig lei av den!! Hun er 5 måneder.
arachnia Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Jeg begynnte med potet jeg. Knakket godt kokt potet med morsmelk, og laget en mos av det. Det var supert. Jeg introduserte grønnsaker før hun fikk noe særlig med grøt. Og nå spiser hun alt:) Hun er nå 9 mnd, og bynnte å introdusere fast føde rundt 4mnds alderen. Gulrot likte hun også veldig godt (litt søtere), men det måtte jeg lage mos av med stavmixeren.
*LillaMeg* Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Første jeg gav var banan. Han var så nysgjerrig når jeg spiste at jeg gav han litt.. Så gav jeg grøt dagen etterpå, men det er blitt til en full porsjon (hadde gradvis tilvenning) Jeg ammer ikke, så trenger ikke tenke på fullamming osv. Om du bare skal gi for å gi smaksprøver så ville jeg kanskje gitt banan, eller andre fruktmoser.. Tror egentlig du kan begynne med hva du vil.
Rosa J10 Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Jenta mi (4mnd) er også veldig interessert i maten vi spiser. Dermed prøvde jeg å gi henne litt grøt, og hun ELSKER det! Jeg tror det er lurt å gi dem mat når de viser interesse for det. De skal jo spise ordentlig mat etterhvert uansett! Jeg begynte med maisgrøt, fordi jeg kan ha melk i den (kjøpt i utlandet).
Tøffe Tøflus Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Tran. Klagde faktisk ikke på smaken, men skjønte ikke hvordan hun skulle svelge det.. så den kom ut igjen. Første matvarer var agurk, gulrot, banan og vannmelon. Begynte såvidt å smake på ting (sutte på) når hun var 4,5 mnd, startet med fast føde (smaksposjoner) når hun var 5,5. Nå er hun 7,5 mnd og spiser fire måltider om dagen. Fikk brødskive til frokost for første gang i dag, men tror nok det tar sin tid før hun klarer å spise et helt måltid der.
arachnia Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 Vi brukte også mye maisgrøt etterhvert. Sånn som man skal blande med melk Kjøpt på Coop
verdens heldigste mamma Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Jeg fullammer (5,5 måneder) fremdeles, men har gitt smaksprøver av blåbærpuré, sviskemos og havregrøt. Veldig stas, så jeg tror jeg øker på til noe som kan ligne på et måltid snart.
totette* Skrevet 3. september 2010 #10 Skrevet 3. september 2010 Lillejenta mi fikk smake banan når hun var litt over 4 mnd. Det likte hun veldig godt når hun ble vant til konsistensen. Etterpå fortsatte jeg med gulrotpure, men det var ikke like godt Etter en måned med frukt og grønnsaker i små smaksporsjoner fikk hun grøt for første gang - sånn risgrøt fra 4 mnd fra nestle. Det likte hun kjempegodt. Nå er hun 7 måneder gammel og spiser med glede ALT hun får
Nikki 75 Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Grøt/velling var det første her også.. Men han skjønte ikke helt hvordan han skulle spise ting som ikke var drikkendes. Så selv om vellingen gikk ned på høykant, kom grøten rett ut igjen. Da kjøpte jeg et glass med noe frukmos (jordbær/fersken), og det var så godt at han lærte seg å spise fra skje Nå går det mest i grøt, sviskemos og av og til litt fruktmos. Han har fått prøve et par middagsglass, men de liker han ikke.... Ei heller grønnsaksmos eller avocado. Han er nok en liten søtmons, som sin mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå