Gå til innhold

Leter og leter på nav.no, men finner ikke svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev i dag om at foreldrepengene mine er innvilget. Jeg begynner min permisjon 06.09.10 og har permisjon t.o.m 17.06.11.

Men så står det: "Du får foreldrepenger med en dekningsgrad på 100 prosent fra og med 060910 til og med 170611 forutsatt at du ikke føder før termindato. Dersom du føder før termin vil stønadsperioden bli forkortet med tilsvarende antall dager, maksimum 15 dager."

Dette tolker jeg slik at dersom jeg føder to uker før termin, altså 13.09.10, så begynner jeg å jobbe 04.06.11, selv om jeg allerede har gått ut i permisjon når jeg føder. Tolker jeg dette riktig? Jeg rett og slett mister to uker? Har trodd at man regner antall uker fra permisjonen faktisk begynner..

Merker jeg syns dette er litt kjipt, nemlig. :P Er lærer og dersom jeg avslutter permisjon fredag 17.06.11, så begynner ferien min påfølgende mandag. Er jo derfor jeg har valgt 100 % lønn. Stod ikke noe sted på nav.no heller (som jeg kunne finne), når jeg undersøkte dette.

Lurerier altså! ;P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre sånn at de 3 ukene før fødsel faller bort dersom man føder før termin. Og det innebærer jo da også at fødselspermisjonen begynner tidligere (og slutter tidligere):-(

Skrevet

Valgte også 100%... og det stemmer at man mister tilsvarende uker hvis man føder for tidlig...synes dette er veldig urimelig siden snaut 6% føder på termin, og det er jo stort sett den man forholder seg til når man velger permisjonsstart...

Skrevet

Eg fødte 10 dager før termin sist...og mistet derfor 10 dager av permisjonen...så du har nok forstått det riktig ja...desssverre..

Men tar far ut pappaperm inni mellom dine mnd så blir din permisjon forskjøvet like mange uker som han tar ut...men da må jo du enten jobbe etter ha ferie mens han har permisjon..

Skrevet

Æsj, så juks! Men takk og takk for svar! :)

Jeg som trodde jeg hadde kontroll på dette nå.. ;) Kanskje jeg skal gå til termin allikevel, da, og ikke få ett par/tre uker som jeg hadde planlagt!

Skrevet

Tenkte liksom jeg skulle slippe å jobbe en uke eller to mellom permisjon og ferie.. Ser ikke helt for meg at jeg får gjort så mye nytte for meg den tide. Men, men.. Får ta det som det kommer! Kan jo hende jeg går over tiden også! (grøss)

Skrevet

Det er nok riktig ja.

3 uker av permisjonen MÅ taes før barnet blir født. Om du begynner permisjon 3 uker før termin, og føder en uke før termin, mister du da 1 uke med betalt permisjon.

Man har mulighet for å starte permisjon 12 uker før termin. Jeg har denne gangen valgt å starte 4 uker før termin, for å minske risikoen for at jeg skal gå glipp av noen betalt permisjon, tilfelle jeg føder før tiden. Men da blir det jo også tilsvarende mindre permisjon etter barnet er født, så litt vanskelig balansegang... Men nå har jeg begynt permisjonen, og nyyyyter rolige dager hjemme:) tror nok jeg trenger disse ukene, og håper ikke småen kommer så alt for mye for tidlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...