Gå til innhold

Er det noen som har kuttet ned/ut dagsoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er 21 mnd. Er det noen andre på samme alder som har kuttet ned dagsoving til 30 min, evt kuttet det ut?

Vi slet lenge med at lillegutt sovnet sent, våknet ofte gjennom natten og sto opp tidlig. Har fast leggetid. I seng mellom 19 og 19.30 (tok ofte 1-1 1/2 time med gråt og masing før han sovnet) og står gjerne opp 5.00- 6.00. Pga kronisk sykdom våkner han også endel på natten, men sovner da lett igjen.

Så begynte han plutselig å våkne natterstid og var lys våken i en til to timer (våknet gjerne i 2-3 tiden) Vi kuttet da ned sovetiden på dagen fra 1 1/2 til 1 time. Da sluttet han å ha våkne perioder på natten.

Leggingen var fortsatt en kamp så vi kuttet ned sovetiden til en halvtime. Han sovner nå stort sett som et lam mellom 19 og 19.30.

Lurer nå på om soving kan kuttes helt så han kanskje sover litt lenger om morgenen.

MEN, jeg kjenner litt på at han er veldig vanskelig å vekke etter en halv time på dagen. Og han blir tydelig trøtt når han er så tidlig oppe. vil gjerne høre andres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kuttet ut dagsøvnen da flisa var 1,5 år, og fikk da ENDELIG en bedring på nattesøvntrøbbelet- etter maaange, lange mnd med masse oppvåkninger og tull. Nå er hun 23 mnd og har begynt i bhg, så nå går det litt i perioder om hun sover på dagen eller ikke, kommer litt an på når hun våkner osv. Men har hun en god natt, på 12-13 timer, så sover hun som regel ikke på dagen, med det resultat at hun sovner på 5 minutter om kvelden og sover hele natta igjennom (småvåkner pga hoste osv, men d er vel ikke til å unngå nå på høsten dessverre;)

Skrevet

Tusen takk for svar. Nesten alle jeg vet om på den alderen sover 1 til 2 timer så det er fint å høre at også andre har opplevd at det har vært en sammenheng mellom nattevåking og dagsoving.

• 2 uker senere...
Skrevet

Henger meg på denne tråden og nikker kjent. Vårt problem er at han blir lagt til samme tid hver dag kl 19 og det går 45 minutter før han sover. Da er det full fart oppe i senga, han har skikkelig energi boost virker det som. Hyler og bærer seg. Dette begynte etter sommeren faktisk og holder på enda. Jeg blir helt utmattet av dette. Er nå usikker på om vi bør prøve å legge han tidligere enn kl 19 (vi rekker det nesten ikke) eller om jeg skal forsøke å kutte ned på dagsøvn, Han sover 1 til 2 timer i barnehagen. Er det dumt å kutte ned på dagsøvn? Jeg ser jo at noen av dere har gjort dette med suksess, men som TS nevner blir de vanskelig å vekke og kanskje veldig trøtte om kvelden...Min gutt er 21 mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...