Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #26 Skrevet 1. september 2010 Poenget er at mor KAN ikke slutte å betale. Hun kan ikke si at barnet ikke få medisin, nye sko når de gamle er utslitt, mat når barnet er sulten, ny dyne når den gamle er for kort sov. Hun MÅ faktisk betale det det koster å huse og holde et barn. Og slik er det. Så hvorfor skulle det være annerledes for far? Nei, alt dreier seg ikke om penger. Men man kommer ikke utenom det faktum at det koster penger å ha barn og da burde begge som var med på å lage barnet også bidra til at barnet har mat på bordet, varme sko, en dyne som er lang nok, medisiner når barnet er syk og alt det andre et barn trenger. Barn kan ikke leve på luft og kjærlighet alene. Ingen kan det... Det er ikke snakk om å loppe noen til skinnet, men å bidra. For det er ikke rettferdig at den som har hovedomsorg, enten det er far eller mor, skal betale hele gildet alene.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #27 Skrevet 1. september 2010 hehehe.. tror du misforstod det med 137 000, NN 23:06..... BIDRAGSEVNEN tilsier at enkelte kan klare å betale store summer i bidrag. Men bidraget er da satt til mye mindre enn øverste grense for hva bidragsyter betaler i bidrag.. Her kan barnefar faktisk betale 21 000 i bidrag i måneden, men dette er ikke det jeg får for mine 2 barn. Men han kan betale 21 000 utfra NAV sin standard for hva en skal sitte igjen med etter at bidrag er betalt......
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #28 Skrevet 1. september 2010 Den unnskyldningen biter jeg ikke på! En far som blir nektet samvær er fordi han ikke GIDDER å kjempe for det. Når min eks som for noen år tilbake brukte hasj, klarte å kjempe seg frem til samvær, da klarer søren meg din mann(som sikkert er normal) å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #29 Skrevet 1. september 2010 " Det er ikke snakk om å loppe noen til skinnet, men å bidra. For det er ikke rettferdig at den som har hovedomsorg, enten det er far eller mor, skal betale hele gildet alene." Eneste grunnen til at dette er riktig i når tilfeller er når mor nekter samvær.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #30 Skrevet 1. september 2010 Absolutt enig i det. Men når det gjelder de som har barn med menn med nogenlunde ok betalte jobber, så er bidragssatsene faktisk rimelig høye, så om man lar far betale litt mindre enn dette så vil jeg vel neppe påstå at mor betaler alt. Ta min situasjon. Jeg tjener ca 50 000 mer enn far. Han har minstesamvær pga at jeg flyttet (div grunner). Han skulle da betalt meg ca 7-8000 kr i mnd for våre unger om jeg krevde det jeg skulle. I tillegg skulle han betalt halvparten av alle flyreiser. Unnskyld meg, men hvilken mulighet gir dette far for å skape et liv for seg selv? Ta også regnestykket om hva mine 3 barn koster i mnd. Far bidrar med 7000, jeg skal da bidra med min del, som la oss si blir 8000, siden jeg tjener mer. I tillegg får jeg barnetrygd på ca 4000, samt dekking av 64% av barnehage-utgifter. Vi er da oppe i den nette sum av 19 000 kr mnd pluss dekking av 64% av barnehage. Koster mine barn meg det i mnd..? Nehei.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #31 Skrevet 1. september 2010 Så fordi du ikke har vært borti menn som ikke digger å være med ungene sine, så finnes de ikke? Jeg kunne sikkert skrevet tjue navn her og nå. Far og stemor har følelsesmessig og økonomisk overskudd???? Haha hvem skal vi ta hensyn til her, STEMOR OG FAR eller det stakkars barnet?? haha skulle dro enkelte var fulle når de satt her å skrev innlegg, fulle av seg selv hvertfall. God bedring
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #32 Skrevet 1. september 2010 Skjønner ikke at dere gidder å dra den "nekte-samvær"-visa. Har ikke mennene deres hørt om rettigheter og å stå på krava? Nå må de ikke være så tafatte. VIL de ha samvær så får de samvær! (med unntak av menn det er noe alvorlig gæli med som ikke burde omgås barn)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #33 Skrevet 1. september 2010 Så da mener du nn 23:12 at jeg skulle betale "minus-bidrag" til faren, fordi han ikke gidder å bli litt kjent med ungene før samvær 3,5 timer unna barnas hjem? Han har tilbud om samvær, men nekter å bli kjent med barna. Mener jeg bare skal sette dem på bussen, og så kan han ha ungene en helg nå og da. Ikke en fast avtale går an å få til engang. Skulle jeg da betalt, fordi han går rundt og sier at jeg nekter ham samvær? Hvem skulle sjekket opp i dette? Barna koster, og jeg har alt ansvar hver eneste dag. Skulle han få fradrag fodi han mener jeg nekter ham samvær, selv om det egentlig ikke forholder seg slik?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #34 Skrevet 1. september 2010 Ingen som sier at du må bruke alle pengene hver mnd. Du kan sette av til større utgifter som tannregulering, konfirmasjon, sertifikat osv. Eller betalt alle flyreisene? Det beste er selvsagt at man kommer til enighet uten å trekke inn NAV, at man betaler etter evne og gjør så godt man kan. Ingen kan forlange mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #35 Skrevet 1. september 2010 Ikke bry deg om hva hun mener. Hun er bare en sjalu stemor som irriterer seg over at mannen har barn med en annen kvinne, og at han må betale for disse barna. Det er en del av pakka kjære deg 23:12 dama. Bare å svelge kameler med en gang, det blir mange av dem i årene som kommer
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #36 Skrevet 1. september 2010 Tannregulering, konfirmasjon etc kan man søke om ekstra bidrag til. Og man har rett på at far betaler halvparten av alle flyreiser. Jeg sier ikke at jeg krever dette, for det gjør jeg ikke - det ville jeg sett på som ren blodsuging og å legge hinder for far og stemors forhold til barna. Mitt poeng er bare hva mor virkelig - med loven i hånd - kan kreve dersom hun går inn for det. Og tro meg, mange gjør det? Det er selvfølgelig en helt annen sak med dere som sitter med fedre som ikke vil ha samvær, sniker seg unna, tjener dårlig, tjener svart og sniker seg unna bidrag, er trygda etc. - og blir avspist med 600 og et eller annet i mnd. Det er hårreisende. Det skulle eksistert et regelverk som ivaretok begge ytterpunkter!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #37 Skrevet 2. september 2010 Jeg tok opp denne saken, da jeg er midt i skillsmisse fra barnefaren og har kommet frem til konklusjonen om at jeg ikke vil ha barnebidrag. Jeg vil heller at han skal bruke de pengene på barnet og seg selv. Ja, kanskje jeg må betale noe mer i strøm osv. men det er snakk om så latterlig lite penger. Store ting skal vi dele på, og vi skal ha dobbelt opp av alt det andre. Hi
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #38 Skrevet 2. september 2010 Dersom jeg kjøper mer til barnet så er det faktiskt mitt valg. Han skal slippe å betale fordi jeg fant så mye kule klær på den ene butikken, eller en leke som var utrolig morsom. Hi
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #39 Skrevet 2. september 2010 Bidrag bestemmes utav lønn og hvor mye samvær han har. Jo mer samvær, jo mindre betaler han. Dersom fordeling av samværet er 50/50 betaler han ingenting
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #40 Skrevet 2. september 2010 En ting jeg virkelig reagerer på er skattefradraget i bidragskalkulatoren: Den trakk 23% skatt på 800.000! tjener du f.eks 500.000 har du i realiteten utbetalt ca 360.000. Tjener du 800.000 utbetalt maks 480.000 kr. Men allikevel øker bidraget noe hinsides. Noen som har noen tanker/formeninger rundt dette?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #41 Skrevet 2. september 2010 Trodde man fikk dekket ganske mye av barnehageregningen når man er alene jeg? Det får i hvert fall jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #42 Skrevet 2. september 2010 Det stemmer ikke. Min ex har to barn 50/50 og betaler nesten 4000 i bb. Grunnen er at han tjener nesten det dobbelte av hva jeg gjør. Så det der er pisspreik!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #43 Skrevet 2. september 2010 Vet du hva. Jeg kjenner til slike tlfeller. Ressurssterk far reiser ifra ressurssvak/vanskelig mor som svarer med å nekte å la ham se barna sine .Ellers så fint som hun har fått det til, snakket så mye stygt om han at de ikke vil være der. Har vært i alle instanser og de sier de ikke kan gjøre noe så lenge barna ikke vil ,kan de ikke tvinges. Eneste utvei er retten nå. Han har gjort alt og virkelig stått på og fått ros for det av barnevernet. Det er sendt bekymringsmeldinger til barnevernet men så lenge de får mat og går på skolen og mor ikke slår har de ikke ressurser/kan ikk gjøre noe med det. Så nytter Det er nok fåtall av tilfeller men hatfulle ekskoner skal du IKKE kimse av hva kan finne på.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #44 Skrevet 2. september 2010 Da har du ikke forstått hva bidraget er til, Hi....... (du finner info om hva det skal være med å dekke på NAV sine nettsider, om du vil vite det)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #45 Skrevet 2. september 2010 Bf til mine 2 må betale 4200kr mnd. Han har ingen samvær med barna sine. Han skaffet seg en hybel på 17kvm, så det sier seg selv at han ikke har plass til dem. Eller han kunne fått plass til 2 reisesenger der hvis han virkelig ville ha barna sine, men han har fylt opp hybelen med stereo, pcer og alt annet elektronisk. Han vil heller ruse seg og fly på fyllinga på natta på jakt etter skrot enn å være en far for barna sine.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #46 Skrevet 10. september 2010 Håper du er stolt over å la far forsørge deg da... Hadde aldri i verden krevd penger dersom far hadde de 50/50- jeg skal da forsørge mine barn selv den halvparten de er hos meg?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå