Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Skolen jeg går på ligger i Oslo og jeg bor også her. Men de sier at de sender studenter til andre byer også. De som er garantert plass her i sin egen by er de studentene som er aleneforsørgere. Jeg har ett barn men har samboer(ikke barnets far) og derfor får jeg ikke denne fordelen. De aller fleste praksisplassene er her i Oslo men det er aldri noe garanti. Ofte blir flere studenter sendt til andre byer og må bo på hybel disse ukene/mnd. Jeg sa at det er umulig for meg å skulle flytte fra barnet mitt i flere uker å overlate omsorgen til min samboer. For det første er det umulig i forhold til jobben hans, og for det andre så reiser jeg ikke fra barnet mitt i flere uker. Men de mente at så lenge jeg hadde samboer så var det ingenting jeg hadde krav på. Jeg prøvde å forklare at jeg har aleneomsorgen for mitt barn, og kan derfor ikke overlate henne til andre i først 7 uker og så 20 uker. Hvor vanskelig kan det være å la meg få plass her i Oslo... Samboeren min har ordnet med jobben slik at han ikke skal jobbe overtid disse ukene(noe han ofte gjør) og vi gjør alt for å få dette til. Men forstår de ikke at jeg ikke kan reise fra et lite barn i flere uker? Men de forholder seg kun til eneforsørger og ikke alene om omsorgen. Hvor vanskelig kan det være å garantere en person av 57 stk at jeg får praksis i den byen skolen ligger og som jeg bor i?? Hvorfor skal de være så vanskelige?? Jeg er forresten den eneste i klassen som har dette problemet, de andre har ingen barn og de som har barn, har eldre barn som klarer seg selv. Blir helt stresset av det her.................
svirrehodet Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 hmm, hørtes veldig rart ut at elever må betale husleie der de bor, i tilleg til å skaffe seg hybel der de skal ha praksis pga mangel på praksis?? Hvilke byer er det snakk om? Lillestrøm og Asker feks kan du jo pendle til Siden du er den eneste med dette problemet kan du helt sikkert få byttet med noen som får i Oslo, evt finne din egen praksisplass, det pleier svært sjeldent å by på problemer.. hva slags utdannelse tar du?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Nei skolen skaffer hybel og betaler for den. De snakker om alt fra Asker og Bærum til hele Akershus(husker ikke alle byene de ramset opp) men umulig for å meg å pendle når jeg skal møte opp kl 7 og barnehagen åpner kl 7.30. Problemet er også at jeg ikke kan pendle siden min samboer kan ikke be jobben om å komme for sent hver eneste dag, i tillegg må han reise 1 time tidligere fra jobben hvis han skal hente i barnehagen. I noen dager går det sikkert bra men ikke over flere uker. Dvs jeg må nødt til å være i her i Oslo så jeg kan bidra med disse tingene så langt det er mulig. Tviler på at noen vil bytte vis de får i Oslo, for omtrent alle vil ha her for å slipper å reise noe. Finne vår egen praksisplass har vi fått beskjed om å glemme vi skal først på sykehjem og det ligger jo mange sykehjem her i området jeg bor, så jeg håper jo at jeg får på en av de. Men jeg sa til de at jeg KREVER ikke å få akkurat her jeg bor, mem hvertfall innenfor grensa så jeg er en t-bane unna. Går sykepleier. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Herlighet, det var en merkelig skole du går på. På alle skolene jeg kjenner til er det fullt mulig å søke om å få finne sin egen praksisplass... Men ved sykepleie har du jo fordelen med turnusarbeid.. da kan du spør om å få endel aften og heller levere senere i bhg, i tillegg til at samboer henter... Dersom du forklarer problemet kan jeg ikke begripe noe annet enn at EN av 57 studenter er villig til å bytte...Da ville jeg heller søkt meg over til høgskolen i Akershus, der er det en helt annen praksis på saker og ting!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 Poenget er at de har samarbeid med de og de stedene. Og vi skal jo ha en veileder osv, og derfor kan vi ikke bare gå å skaffe oss et sted selv. Jaja var hvertfall det de sa. Det kjipe med å jobbe mye aften er at da lærer vi ikke like mye.. hvertfall ikke på sykehjem. Det er på en måte dagen det er mest å gjøre. Dessuten skal vi følge kontaktsykepleieren vår sin turnus så da kan vi nok ikke velge hvor mye dag og kveld vi vil jobbe. Jeg vet jo ikke om noen vil bytte med meg hvis jeg er så uheldig å få i en annen by, men ikke alle får i Oslo da så det vil jo bli færre å spørre. Men alle de jeg har snakket med vil helst ha i Oslo(noen vil ha i Bærum siden de bor der) men jeg håper at skolen tar litt hensyn. Jeg prøver ikke å være vanskelig, men jeg vil jo bare ta en utdannelse. Men trodde at de med barn hadde krav på tilrettelegging(altså å få i nærheten av hjemstedet) spiller vel ingen rolle om jeg har samboer vel. Han er ikke barnets far, og jeg kan på ingen som helst måte reise fra barnet mitt. Men de skjønte ikke det da. Jeg var jo ikke eneforsørger så da hadde jeg ingen fordeler. Nei det er riktig at jeg ikke er eneforsørger(vi har snart bodd sammen 1 år) min samboer bidrar økonomisk han også, men det er fortsatt kun jeg som har omsorgen. Stefar er kjempeflink med barnet mitt, men ærlig talt jeg reiser ikke fra henne i flere uker og kun hjemme i helgene f.eks(må jobbe helger også) Det er jo det det handler om..at jeg ikke kan reise fra barnet mitt, eller pendle langt hver dag. Det funker bare ikke. Huff kjenner jeg blir mer og mer frustrert her.. beklager H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Nei vettu hva! Du høres ut som en sytekjerring!! Du visste vel hva du gikk til når du søkte på utdanningen.. Og hvis du skal være i praksis i Oslo og begynne kl syv, så har du jo samme problemet der når bhg åpner kl halv åtte!!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Går du på HiO? første skoleår? På papirene jeg tok med meg står det ikke noe om at man må være aleneforsørger for å tilfredstille krav til tilrettelegging. Det står "barn under 12 år".. noen fra 2. klasse la inn ønske om praksisplass ifjor og fikk det innvilget, så du får helt sikkert en plass i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 ja, jeg merker dette... ser ut til at du har kjørt deg fast i problematikken i stedet for å se løsninger... Du får sende inn en søknad der du forklarer saken, men at du er villig å finne eget praksissted (som de muligens kan få benyttet ved andre anledninger). praksisveileder kan ha kontakt med skolen uansett hvilket sykehjem det er.. og det med å følge praksisveilders turnus kan du gjøre så fremt det er mulig. Som student er det egentlig forbeholdt dagene, uten tvang til kveld.. Jeg har vært gjennom dette selv ser du, og det er ikke et så firkantet system som du muligens tror.. Og dersom det er så store problemer ved skolen din, gjentar jeg at da kan du søke om overflytting til sykepleieren på Hiak... Håper du finner ut av dette, og ser litt opp istedet for å stange mot veggen
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Ta kontakt med JURK eller Juss-Buss. Det må jo gå an til å klage på et slikt vedtak.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 Sytekjerring faktisk Jeg visste hva jeg gikk til ja, men jeg trodde virkelig at de med barn fikk tilrettelegging i forhold til praksis. Hvor mange foreldre reiser i fra barna i flere uker liksom? Så regnet med at det var ordninger på slike ting. Nei skal jeg ha praksis her i Oslo å begynner kl 7, kan jeg være heldig å få komme litt senere, men hvis jeg skal ha praksis utenfor Oslo så klarer jeg ikke å komme LITT senere men VELDIG mye senere. Tar det meg 5-10 min å komme til praksisstedet så kommer jeg ikke så sent som det jeg ville gjort hvis jeg måtte sittet 1 time på toget. Er dette så vanskelig å skjønne eller? H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Har det slått deg at samtlige studenter har mer eller mindre gode grunner til at det er mest praktisk å ikke flytte? Og at de andre studentene synes det er urettferdig å få større sansynlighet for å måtte flytte fordi enkelte begynner på en utdannelse uten å tenke på hvordan de skal løse det praktiske?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #12 Skrevet 1. september 2010 For eksempel forlater nordsjøarbeidere barnet sitt i ukesvis i gangen...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 Jeg har prøvd å finne løsninger hele tiden nå, men etter at jeg fikk en mail fra studieadministrasjonen så er det ikke mer jeg kan gjøre annent enn å irritere meg. Jeg vil ikke få noe tilretteligging og jeg må ta den praksisplassen jeg får utdelt. Altså derfor ser jeg ikke så mange løsninger akkurat nå, annent enn å håpe at jeg får her i området. Jeg har vært oppe å snakket med de mange ganger nå og fått et endelig svar på hva mine rettigheter er, så tror ikke det nytter å spørre om de samme tingene igjen De mente at det er tvang å møte til praksis alle tider på døgnet, og det skal jeg følge. Men saken er mye lettere hvis jeg slipper å reise f.eks 1 time hver dag. Jeg tror ikke at det er et firkantet system, men slik fungerer det tydligvis på min skole. Jeg har lest regelen for andre skoler og ser at noen opererer med tilrettelig for ALLE som har barn under 12 år. Slik er desverre ikke regelene på min skole og det er de jeg må forholde meg til. Har sett opp lenge nå og stanger fortsatt i veggen, frem til jeg får vite hvor jeg skal. Jeg kan ikke gjøre om på regeler desverre, selv om jeg skulle ønske det. Hilsen sytekjerringa haha
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 Ja flesteparten av de aleneomsorg for barn reiser til nordsjøen. Du tror ikke det finnes flere studenter i denne situasjonen da? Greit at jeg har valgt å ta en utdannelse, men jeg trodde det var mulig å tilrettelegge litt. Selv ville jeg aldri reist til nordsjøen med små barn hjemme, heller ikke tatt en jobb langt herfra. De jobbene jeg har hatt har vært her i området, ikke noe problem å få til det. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 Jeg er enig med deg HI, det var dårlig av skolen å ikke tilrettelegge for deg.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 HAHA Jeg visste at den kom Jeg har ikke planer om å bytte med noen av de stakkars studentene, så slapp av. Jeg skal la de være i fred Rolig nå du hissigpropp. Ja sannsynligheten er sååå mye større fordi EN person har behov for å ha det i Oslo. Jeg har tenkt lenge på hvordan jeg skal løse det praktiske. Derfor har jeg faktisk måttet utsette denne utdannelsen i 6 år!!! Så vær snill å ikke kom her å si at jeg ikke har tenkt på det praktiske. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #17 Skrevet 1. september 2010 Nei jeg går ikke på HIO. De har andre regeler enn den skolen jeg går på desverre. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #18 Skrevet 1. september 2010 Jeg bor i Trøndelag, og her var praksis akkurat likedan da jeg gikk sykepleien for 10 år siden. Man måtte være aleneforelder for å få tilrettelegging. I og med at jeg i utgangspunktet bodde 2 mil unna skolen, hadde skolen plassert meg ytterligere 2 mil lenger bort fra skolen (måtte da også med ferje) for å komme meg til praksisplass. Det de ikke hadde tatt hensyn til var at jeg uansett først måtte til byen (der skolen ligger) for å levere ungen (2 mil), så 2 mil tilbake, pluss ytterligere 2 mil + ferje.. Og helst skulle jeg jo rekke ferja før 7.. Samme runden ved henting.. Jeg fikk heller ikke lov å finne praksis plass selv.. Fikk, etter mye krangling, ny praksisplass i byen, kun pga jeg var alene med ungen.. Hadde ikke søkt særskilt om tilrettelegging før jeg fikk utdelt praksisplassen jeg da.. tok det forgitt at jeg ble prioritert i byen..Men hadde jeg ikke vært aleneforsørger, hadde jeg faktisk blitt nødt til å kjøre 12 mil hver dag, pluss 2 ferjer.. Jeg foreslår at du enten må basere deg på at dere er to om jobben, og må dele på den (du og din samboer), eller så får du si at du er aleneforsørger overfor skolen, prøve å få de til å forstå at han kun er din kjærest, og ikke en samboer som på noen måte har ansvar for barnet. Funker ikke dette, kan du jo velge å ta med deg barnet de ukene du er i praksis, flytte fra samboer midlertidig, vurdere om det er andre som kan hjelpe dere med bringe/hente situasjoner, hva med barnets biologiske far? Besteforeldre? Og sist men ikke minst, ikke ta sorgene på forskudd, vent til praksisplassene er fordelt:-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #19 Skrevet 1. september 2010 Off det hørtes vanskelig ut for deg. Vi er to om jobben, samboer har avtalt med arbeidsgiver at han ikke kan jobbe slik han pleier fordi jeg skal gå turnus. Og dette er ikke en selvfølge, fordi min samboer er ikke far og har derfor ingen rettigheter til å få fri fordi han må passe barnet. Poenget oppi alt dette var at jeg kan ikke reise bort i flere uker å overlate all omsorg til min samboer. Dette vil for det første ikke fungere med hans jobb, og barnet mitt ville blitt fryktelig lei seg om jeg skulle vært borte fra henne i flere uker. Jeg kommer ikke til å lyve til skolen om at jeg bor alene plutselig. Hvis jeg tar med meg barnet har jeg ingen barnepass..hehe.. verken barnehage eller samboeren min kan passe da. Fordelen her hjemme er at da har hun barnehagen og min samboer som kan passe på kvelden\nettene osv. Dessuten begynner hun på skolen neste år og da kan jeg ikke ta henne ut av skolen for å flytte bort i 20 uker. Barnets biologiske far har henne annenhver helg som regel, men han kan ikke bidra utenom dette. Han jobber hele tiden og det er ofte han ikke har henne i sine helger også, så han nytter det ikke å inngå noe avtale med. Da kan jeg ende opp med at han avlyser en time i forveien. Besteforeldre bor flere timer unna så der er det umulig å få noe hjelp. Men takk for forslag da men jeg har prøvd å komme frem til mange løsninger men når vi ikke har et stort nettverk så blir det vanskelig. Jeg tar desverre sorgene litt på forskudd fordi jeg ville prøve å løse denne situasjonen før jeg plutselig stod der med fingeren i r%%%.. vis du skjønner..hehe.. planlegging er noe jeg gjort hele tiden og jeg liker at ting er i orden. Jeg får bare satse på at jeg får praksisplass her i Oslo og får jeg ikke det, så får jeg ikke gjennomført denne gangen. Da får jeg eventuelt finne en annen skole som ikke så strenge på dette. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #20 Skrevet 1. september 2010 Hva om du får en hybel, så deler du med samboeren din hva som angår henting/bringing. Samboeren din leverer hver morgen, så reiser du hjem og henter i bhg, så kan du være hjemme på ettermiddagene med snuppa di, og reise tilbake til hybel på kvelden etter hun har lagt seg, og sover der. Ville skrevet et brev/søknad hvor du påpeker problemstillingene, og også det med at det er stefar som bor med deg, og at han ikke har noen rettigheter ifht til barnet med sin jobb. Skjønner godt at du er frustrert, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd, sett deg ned og formuler brevet på best mulig måte, så kan det faktisk hende at de velger å ta hensyn til dette.
Lille-Pernille Skrevet 1. september 2010 #21 Skrevet 1. september 2010 Hei. Vet ikke om svaret mitt er til hjelp, men da jeg gikk sykepleieren (statens sykepleierhøgskole) i Oslo så var de fantastiske til å tilrettelegge. Jeg hadde pt ikke barn, men så hvordan mine medstudenter fikk tilrettelagt studieplasser. Derimot da min mor gikk spl-utd på 80-tallet, gamle SIA, så var det ingen bønn uansett hvor alene hun var med omsorgen. Vi bodde i Oslo sentrum, hun studerte i Lørenskog og fikk praksisplass i Drøbak. Tror og håper du har rettigheter mere enn hun hadde!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #22 Skrevet 1. september 2010 Han har uansett ikke mulighet til å levere hver morgen. Da kommer han 1,5 time for sent til jobben sin. Noen få dager kan han sikkert få lov til det, men ikke fast. Jeg har allerede vært å snakket med de flere ganger, og lagt frem problemstillingene mine. Og fikk nå mail om endelig vedtak. Så vet ikke om det hjelper å snakke med de for sjette gang..hehe føler det blir mye mas. Jeg får bare vente å se hva de blir til. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #23 Skrevet 1. september 2010 Jeg har sett at det er forskjellige regler fra skole til skole. Og desverre har ikke min skole den tilretteleggingen for de med barn(utenom de som bor alene med barn) Jeg håper det ordner seg ellers så har jeg faktisk ikke mulighet til å gå ut i praksis, og det ville vært veldig trist. Har gått å drømt å kunne ta utdanning i mange år, men fordi jeg har vært alenemor så har jeg ikke hatt mulighet(fordi jeg visste at det var praksis under utdanning, og jeg hadde ingen rundt meg til å stille opp, derfor måtte jeg vente noen år til jeg traff en mann som jeg etterhvert ble samboer med) H.I
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #24 Skrevet 1. september 2010 Herregud så dårlig opplegg fra skolen. Jeg går på sykepleier utdanningen i Bergen, og på min skole får alle som har barn (enten de er alene om omsorgen eller ei) selv velge praksis stedet
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #25 Skrevet 1. september 2010 Hei, Viser til samtale i studieadministrasjonen rundt søknad om spesiell tildeling av praksisplass. Vi forholder oss til offentlig gjeldende regelverk når det gjelder dette. Dersom du på søkertidspunkt ikke har bodd sammen med samboer (som ikke er barnets far) mer enn 12 måneder, er du å regne som eneforsørger. Dokumentasjon kan da være stønadsvedtak fra NAV. Hvorvidt samboeren din jobber mye eller på ugunstige tidspunkt vil ikke innvirke. Dette var tilbakemeldingen jeg fikk på mail H.I
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå