Gå til innhold

Når innfører dere soverutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knøtt er bare en liten uke gammel og vi følger hennes rutiner. Hun sover gjerne 3 timer i slengen, noen ganger om nettene også lengre enn det. Vi følger hennes mønster og legger oss ca når hun sovner om kvelden (litt etter om hun sovner tidlig og litt før slik at jeg legger meg og ammer henne før jeg sovner selv).

Når starter/startet dere med faste tider for legging og pupp? Hvordan går man frem for å få gode rutiner?

Alle svar mottas med takk! Er så grønn som ei pære på dette ;) Men har snill baby da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå så jeg at det var (minst) to andre tråder med gode svar for samme tema, hehe (ammetåke). Trenger ikke starte en til for min del!

Skrevet

Hei Hjertelyd, og grattis nok en gang med lille jenta=)

Jeg synes denne siden er bra når d gjelder babyer og søvn; mange fine, barnevennlige søvnråd:

http://www.sovlillebaby.com/

Det generelle rådet er å vente med rutiner til baby blir ca 3 mnd gammelt, fordi rutiner før den tid vil ha liten effekt på babyen (den er rett og slett for liten til å forstå noe av det, og styres av sine egne basale behov og ikke klokka nødvendigvis). Noen babyer vil imidlertid finne sin egen rytme/ rutine før den tid, på egenhånd, og da er det såklart ikke noe i veien for å tilrettelegge for dette.

Skrevet

Vi har så si akk begynnt med sove rutiner her i hus..

Begynnte med det forrige uke..

Jeg legger hu ca kl 9 (da begynner det og bli mørkt ute) ammer a setter på vuggeviser..Hu sovner så si ved puppen,så legger jeg hu i senga si..

Hu er 8uker gammel..

Før vi begynte med dette fulgte vi hennes behov.. Da la vi oss alle 3 kl 22-23,da lå hu i samme seng som oss...

Hu frøkna her begynner og bli trøtt og grinete i 8-9 tiden så da er det veldig greit og legge hu :)

Da sover hu te 1-2 på natta,da er det mat..Så sover hu i 3-timer igjen..

Og står opp alt fra 8-10..

Jeg nekter og så opp tidligere enn 8,så rundt 6 da våkner hu,da tar jeg henne med i senga (sambo er da reist på jobb) og sover 1-2timer sammen der :)

Skrevet

Hei igjen, Lykkeli, så hyggelig å se at du er her inne :)

Og takk for tips! Jeg har trukket et lettelsens sukk og skjønt at jeg ikke trenger å bekymre meg for når knøtt sover og ikke på lenge, hehe. Det er bra.

Skrevet

Dette må jeg bare svare på, siden jeg har så gode erfaringer selv :)

Jeg var superstreng og innførte litt rutiner fra poden var to uker gammel. Dvs. at jeg la ham i sengen etter amming i ca. 19-20 tiden, alt etter når han spiste i de tider. Ellers sov han i vugga si her på stua.

Mange mente det var tull og at vi måtte kunne kose med ham om kvelden, mens jeg holdt fast ved at det var klart for natt.

Når han våknet etter dette og ville ha mat, fikk han mat på soverommet, i senga mi, i mørket. Bleier ble også skiftet der inne, stillle i mørket.

Lillegull hoppet over måltidet ved midnatt da han var 3 - 4 uker og fikk mat et par ganger senere på natta. La seg da til for å sove igjen etterpå.

Så jeg kan ikke snakke om nattevåke i det hele tatt:) Bare kos! Hvis det ikke var for at vi har 5 barn i alderen 1 - 23, så hadde jeg jammen ønska meg en til ;)

Skrevet

skyttel71: Takk for gode tips. Problemet mitt er at jeg ikke får til å amme i mørkret, langt mindre skifte bleie. Jeg må jo se! Ja,ja - vi får håpe at øvelse gjør mester ;)

Skrevet

Hei. Jeg begynte å legge snuppa mi på kaldt, mørkt rom i 23-tiden allerede den dagen jeg kom hjem fra sykehuset, og ammet og skiftet bleie i stillhet og tussmørke på natten. Det gikk ikke lang tid før nattmåltidene ble færre og snuppa sov økter på 5-6 timer per gang om natten. Da hun var ni uker gammel begynte jeg å legge henne ti minutter tidligere hver kveld, uten at hun våknet noe før verken på natten eller morgenen. Hun kuttet ut begge nattmåltidene da hun var 9-10 uker, og i dag (hun er nå 3 mnd) sover hun fra 21.30 til 09.30. Uten å våkne. Jeg har tro på å innføre leggerutiner helt fra begynnelsen, selv om man ikke kan være for rigid de første ukene.

Men et tips er å gjøre/si de samme tingene hver gang det er loppekassetid. Vil ikke barnet, og det ender opp med å skrike vilt når du legger det ned, blir det selvfølgelig en avgjørelse for mor, men jeg vet at det ikke hjelper å la barna skrike seg i søvn så tidlig, da de ikke vil "lære" noe av dette. Jeg har vært så heldig at ungen bare legger seg uten noe mukking, så det har ikke vært noe problem her. Har hun skreket, har jeg tatt henne opp, kansje gitt henne litt påfyll av mat, før jeg har prøvd igjen, og da har det funket.

Men: Du får kjøpt ammelys (både på Ikea, Barnas Hus og BabyShop), som gir bare litt lys og ikke flombelysning, slik at du kan amme og stelle i mørket. Et tips er å kjøpe engangsstellematter og skifte i sengen (enten barnets eller deres seng). Når det er mørkt nok og kaldt nok (ca 18-20 grader), vil barnet som regel slå seg til ro og sovne godt.

Lykke til!

Skrevet

PS: Et lite tips til: Hvis barnet ditt bruker smokk, lønner det seg å legge barnet for natten uten smokken. Det gjør at det venner seg til nattesøvn uten, og du vil slippe å våkne fordi han eller hun mister den :)

Skrevet

Som sagt; hvis babyen er av det samarbeidsvillige slaget er det ikke noe problem å innføre rutiner tidlig, men vær klar over at ikke alle babyer er det, og da kan man risikere å stresse og slite unødig mye de første par mnd.. Jeg selv opplevde det, og har lært min lekse til neste gang- det er IKKE vits å stresse med dette i starten, for det har ikke noen effekt uansett (hvis man ikke er så heldig å få en baby m den rette døgnrytmen innebygd da såklart;)

Jeg hadde (optimistisk som jeg tross alt var) kveldsritualer helt fra starten omtrent med min første, og satt inne på det tussmørke og kalde soverommet HVER eneste kveld/ natt i flere måneder- men likevel sovnet ikke jenta mi før i 03-tida, HVER eneste natt... Ved ca 2-3 mnds alder ble det derimot gradvis bedre, uten at vi som foreldre gjorde noe annerledes.

Siden vi slet såpass mye med den skrudde døgnrytmen til jenta vår i starten, leste jeg ganske mye om dette temaet, og det jeg fant ut var at typiske kveldsrutiner, som bad, nattasang, pysj osv ikke vil ha noen effekt på babyen før den blir ca 3 mnd gammel. Dette fordi babyen rett og slett ikke har forutsetninger for å forstå noe av det før den tid, fordi de ikke har evne til å skjønne at en spesiell handling (f.eks kveldsbad) fører til en annen (natti natt).

Fant ikke kilden som forklarer dette, men fant to andre sider av interesse:

Myter og fakta om søvn hos spedbarn.

"Man bør innføre rutiner så tidlig så mulig."

Døgnrytme etableres ikke hos babyer før rundt 4-måneders alder. Man risikerer derfor å jobbe ganske så forgjeves dersom man prøver å innføre søvnrutiner før den tid. Min erfaring er at spedbarnet trenger en - kun en - "rutine:" Visshet om at nære omsorgspersoner er tilgjengelig.

http://www.sovlillebaby.com/normal.htm

Fra babyverden sine sider;

0–3 måneder

Det kan se ut som om spebarnet følger den rytmen det hadde i mors mage. Derfor kan det være vanskelig å påvirke døgnrytmen den første tiden.

3-6 måneder

Mange foreldre opplever at når barnet blir tre måneder gammelt, endrer rutinene seg og det blir lettere å lage faste spise- og sovetider. Tiden er dermed inne for en mer strukturert hverdag.

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Sovn/Sovn-og-gode-sovnvaner/

Skrevet

Takk for gode tips!

Ammelys er notert, det skal kjøpes. Snuppa sovner kl 21 hver kveld og da legger vi henne på soverommet. Det skal vi i alle fall fortsette med!

Skrevet

Når mini er så liten så ikke tenk på det engang, det er altfor tidlig ennå.

Her i hus så falt mini inn i en veldig god rutine etterhvert, så slik har det bare blitt.

Spiser hver 2./3. time, sover likeså, leggerutinen begynner klokken 17 og varer frem til 18, da er det først grøt så pysjen, litt lek og så er det melk i senga.

Da legger han seg for natta og sover til neste morgen.

Mener vi startet med denne leggerutinen da småen var rundt 3 mnder, da hadde han allerede fått seg et fast mønster på når han var klar for å legge seg for natta.

Når småen begynner å bli litt større er det greit å ha leggerutine til fast kl slett. Da vil hun etterhvert komme inn i dette faste mønsteret og ha forventinger til hva som skal skje når.

Men som sagt, altfor tidlig ennå! :)

Kos deg med knøttet, de vokser så altfor fort!

Skrevet

Oi, så deilig=) Da er det jo bare å fortsette m den gode rutinen selvsagt, for så lenge det er hun som bestemmer den selv er det jo null stress og bare velstand!

Her sov snuppa som en gud de første to ukene, men så ble hun plutselig mye mer våken og natteravn gitt, så vi får håpe at din lille jente er litt mer veloppdragen enn min var, og at hun fortsetter m de gode vanene sine! Ingen ting er bedre enn en uthvilt og opplagt mamma=)

Dimmet belysning til amming og bleieskift er forresten kjempelurt, vi sleit litt med det i starten sist, så denne gangen har vi vært føre var og kjøpt inn en liten barnelampe på Ikea, med den svakeste mulige pæra i.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg lot småen styre selv til han var 4 mnd. Før det fikk han sove oppå meg, inntil puppen, i min seng hele natta osv. Men da han ble 4 mnd ble jeg nazi, og da måtte han pent lære seg å sovne av seg selv i egen seng. Jeg tok det litt i hans tempo, jeg la han når han selv var trøtt, men det var til ca samme tidspunkt hver kveld. Jeg brukte hysj-metoden for å lære han å sovne av seg selv, og det funket fint. Jeg laget en fast greie med kveldsstell, pysj, lese bok (for å roe ned) og så senga. Når jeg hadde fått rutine på legging for kvelden, kom dagsøvnen etter av seg selv.

Jeg har ikke tro på å innføre rutiner for legging på samme måte før 3-4 mnds alder. Før det må babyene få styre selv, de skjønner bare ikke det der med rutiner.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg har forresten alltid vært streng på at natt er natt, og på natta står vi faen ikke opp ;-) Nå har det egentlig ikke vært noe problem, fordi gutten min sov på natten, så lenge han fikk ligge inntil meg og puppen. Men det tror jeg er greit uansett egentlig, å ikke stå opp altså. Ikke vær så streng med den lille, la henne komme opp i sengen din hvis hun våkner og ikke vil sove mer, så skal du se at hun sovner igjen :-)

Åh, kjenner jeg savner nyfødttiden noe så sinnsykt at det gjør helt vondt i hjertet mitt. Blir nesten på gråten!

Skrevet

Hihi - Skjønner at denne tiden er lett å savne!

Vi har snuppa i vår seng (på egen madrass og med egen dyne). når hun pupper om natten er det alltid liggende på siden. noen ganger rekker hun å sovne på puppen, andre ganger sovner hun i sengen "sin".

Hun har et fast sovemønster og jeg skal fortsette å følge opp det med soveromssoving, pys og ammin i dempet belysning om natten.

Fant forresten en helt nydelig ammelampe: http://www.loevebarna.no/lovebarnas_hovedside/barneutstyr/barnerommet/smating/lumilove-nattlamper-velg-mello

Tror nok det blir en liten elefant på oss ja ;)

Skrevet

Hei :)

Vi startet så smått med rutiner fra første dag, pysj og bad hver kveld :) Resten styrte han selv, måltider og når han sov. Prøvde alltid å ha han oppe fra 21.00 og litt utover hver kveld sånn at han ikke la seg så seint og muligens skulle ha natta hele natta og ikke ha våkentid(utenom mat selvf). Det fungerte bra!! Da han var 3 uker begynte han å legge seg kl 20.00 av seg selv, da ble det rutine at han var trøtt og at det var mattid kl 20.00 hver eneste kveld etter det. Veldig godt! Nå er han 3 mnd å legger seg kl 19.00 hver kveld.

Måltidene er stortsett på faste tidspungt, alt ettersom om han sover en dupp over matklokkeslettet da, sånn har det vært lenge, både legginga og matinga :) Utrolig behagelig og han sovner alltid av seg selv med smokken i munn både dag, kveld og natt :)

Jeg tror det er en av hovedgrunnene til at vi fikk en rytme så tidlig, at vi begynte med litt rutiner med en gang! Mange som sier at det ikke går an å få rutiner på babyen før han er 3 mnd, men det gikk definitivt mye før her ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...