Gå til innhold

er så lei.......................

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tusen takk for klemmen, kom en tåre da jeg leste det ;)

ja var hos legen for et par dager siden for å få ny sykemelding,skal på 1.kontroll om en uke, så regner med vi snakker litt om det da... :) har gått ned 6 kg så det bør gi seg snart... er i uke 10 i morgen..

Sist jeg var gravid, kastet jeg opp hver dag i 19 uker. Fikk tabletter hos legen, Phenergan het de. De funket, men siden jeg har leverproblemer, kunne jeg ikke ta de så mye. Men de hjalp hvert fall :) Så det er mulig å få noe for det! :) Lykke til, håper det gir seg snart :)

Annonse

Uff... føler så med deg... Har det på samme måte selv, og jeg vet akkurat hvor lite overskudd man får igjen etter å lever alt man får i seg av vått og tørt i den store telefonen:( Jeg var hos legen og fikk diagnosen "ekstrem svangerskapskvalme"

Regner med du har prøvd ut alt av kjerringråd, gode råd, dårlige råd å uråd... Men trøsten midt oppi alt må jo være at det kommer forhåpentligvis noe godt ut av det til slutt, og at ingenting varer evig... Selv ikke kvalmen og oppkastperioden;)

Ønsker deg bare masse lykke til og enda mere god bedring :) Husk at etter regn kommer sol, uansett hvor lenge det regner ;)

Klem

Eg føle med deg! Har Hyperemisis, altså ekstrem svangerskapskvalme, og hadde det i forrige svangerskap også. Eg har fått postafen av legen, både fastlegen min og spesialist eg var hos anbefalte dette. Postafen er jo reisesyketabeletter, og er det medikamentet som dei har best erfaring med funke for dei fleste. Det vil nok ikkje gjer at du e pigg, men det kan ta toppen av det. Eg er i veke 16 og er fortsatt dårlig, spyr mindre, men får fortsatt for lite i meg. Trøste meg med at dei fleste som er flittige i spybøttå ofta får veldig friske ungar.

kom deg til legen og få hjelp

i mitt tilfelle er eg "bare" 5+5, og ikke skikkelig i gang med kvalmen og oppkast enda. men kvalmen lurer innimellom kjenner eg.

i mitt forrige svangerskap, kastet eg opp hver morgen, i evigheter, føltes d ihvertfall som, men ga seg midt på dagen. og gikk over rundt uke 12, +/-.

Men når d er snakk om at d er flere rundt deg som kanskej vil ha oppmerksomhet, så synes eg du burde fått hjelp.

håper kjæresten din steller fint med deg, noe eg tror han gjør, og hjelper deg med daglige gjøremål, så du får slappet av.

Ønsker deg masse lykke til og god bedring, og sender en stor klem:O)

PS: er du fra selve horten eller rundt forbi?

"Ekstrem svangerskapskvalme" er når man ikke holder på hverken vått eller tørt og har ett totalt vekttap på minimum 5%. Man er konstant kvalm og uvel. Noen sliter med å sove, konstant metallsmak i munnen (akkurat som om man har sutta på en rusten spiker), urolige muskler(gjerne rykninger), hodepine og en hel masse andre symptomer... noen leger velger å skrive ut medikamenter mot dette, mens andre mener det foreligger altfor lite forsking på senvirkinger for forster og fosterskader knyttet til medikament bruk.

Min lege er av de som ikke skriver ut noe, men heller følger meg opp med ukentlige blod -og urinprøver for å være sikker på at jeg ikke får lave verdier. Da er behandlingen drypp eller i enkelte tilfeller sonde på sykehus. Ellers så har jeg fått beskjed om å få i meg mestmulig eplejuice og farris (50/50) for å opprettholde væskebalansen så vi unngår uttørring :) Selv om det stortsett kommer i retur så holder alltid kroppen på litt, og den i magen får jo sitt uansett:)

Tror du at du kan ha Ekstrem svangerskapskvalme så anbefaler jeg deg å kontakte legen din for en kontroll og en vurdering :)

Lykke til hvertfall :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...