Pooh Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 ......eller mat med klumper i. Om ca en måned skal hun begynne i barnehage, og det hadde jo da vært greit om hun ville spise litt brødmat. Flere som har barn som bare vil ha mat uten klumper og som ikke vil ha brød? Jeg prøver å gi brødbiter med jevne mellomrom for å "øve", men ganske så håpløst foreløpig. Det går seg vel til etter hvert, men synes jo det begynner å tære litt på tålmodigheten nå. )
Mia29 Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Jeg lærte datteren min å spise brød ved å gi fruktmos ved siden av . En bit brød, tre skjeer frukt også minsker du frukt og øker brød etterhvert som du merker at det går. Da blir det litt lettere å svelge. Når de ikke tygger så godt enda produserer de mindre spytt og da kan klumper være ekkelt å få ned. Ikke skyll med vann, det skyller ned maten i stedet for å stimulere naturlig svelgrefleks. Da er det lett å sette maten i vranga.
Pooh Skrevet 1. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2010 Ok...tusen takk! Skal prøve dette! Hvor gammel var datteren din da hun fikk "opplæringen"? )
Mia29 Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Vi startet vel å prøve rundt 8 mnd. Tror det løsnet da hun var ca 10. Men da mener jeg virkelig løsnet. Husker ikke helt når vi startet med frukten. Kanskje ved 9 mnd. Har gitt tipset til andre venninner som har hatt problemer og flere sier det har hjulpet. De har gjerne vært litt eldre enn datteren min. Nå er datteren min 16 mnd og en skikkelig matulk. Men du må bare holde ut. Plutselig en dag får de det til. Jeg vet det er flere av de nye i barnehagen til datteren min som ikke spiser så mye brød. Så datteren din er helt klart innenfor normalen. De har en tendens til å ville ta ting i sitt tempo disse ungene. Men det er utrolig praktisk når de kan spise brød, så det er bare å fortsette å øve. Det er også et triks å finne et mykt og godt brød. Vi har brukt istid-brødet til Rema mye. Det er uten store korn, virker ferskt i konsistensen og er grovt selv om det ikke ser slik ut. Hvis vi serverer brød med mye korn spiser datteren min mye mindre. Er vel noe med konsistensen. Lykke til!
2 gutter og 1 jente Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Min minste var akkurat likedan. han spiste faktisk nesten ikke fast føde det første leveåret. han startet i barnehagen da han var 9,5 måneder og jeg måtta dra inn til barnehagen 2 ganger pr dag og amma han. De fikk gitt han litt grøt og banan, men han var veldig vanskelig å få til å spise. Når han rundet 13 måneder begynte han endelig å spise litt brød og godt med grøt. Han er nå 2 år og veier 9 kilo...ca 82 cm lang nå tror jeg...Pitteliten knert men i god form og særdeles aktiv Skjønner godt fortvilelsen, men spiser hun grøt og liker det? Hvis så, så gir de henne jo det i barnehagen. de er så flinke der, og når jenta de ser alle de andre barna spise brød så vil hun også prøve
Pooh Skrevet 2. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2010 Tusen takk for svar! Ja, hun spiser grøt, så får bare sende med det den første tiden og satse på at hun får i seg litt i løpet av dagen i alle fall. )
HH72 Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Ingenting å stresse med, plutselig vil hun ha det, kanskje nettopp når hun beg i bhg og ser de andre spise brød. Det er ingen fare om hun ikke spiser brød på forhånd! Bhg er vant til at de minste får grøt i begynnelsen. Kjenner en som bare spiste moset mat til han var 16 mndr, det spiller ingen rolle. Jeg angrer selv på jeg brukte tid og litt frustrasjon på dette siden poden overhode ikke var interessert, ingen vits i å trene for hardt på noe de ikke er klar for ennå
juliogdesember Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 slapp av det ordner seg garantert Jeg har hatt to gutter som ikke har spist mat med klumper i og heller ikke brødskive før de var "gamle" Eldste mann som nå er 5 år begynte så smått å spise mat med klumper i og brød mat da han var 15 mnd gammel. Min minste er nå 1 år og 8 mnd. Han har nettopp begynt å spise "ordentlig" mat. Han har vært veldig så fornøyd med moset mat og grøt han. men plutselig var han klar for å prøve noe annet. har ikke stresset i det hele tatt med han. Tatt alt etter hans tempo. Han har alltid fått smake på alt vi spiser, men har ikke tenkt så nøye på om han har svelget det eller ikke. Så her har det altså gått i grøt tre ganger til dagen, moset frukt og moset middag. (hehe stavmixseren her i huset er litt sliten nå kan man si ) Send med mat som jenta spiser i bhg. Poenget er at hun er mett og fornøyd. Så kommer det å spise brød og klompe mat etterhvert når tiden er inne
Pooh Skrevet 3. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 3. september 2010 Tusen takk for hyggelige og fine svar!!!! )
septbaby09 Skrevet 4. september 2010 #10 Skrevet 4. september 2010 Hei. Du har sikkert prøvd, men skriverdet allikevel. Har du skjært opp i små biter og satt det foran henne, slik at hun kan prøve å spise selv? Opplever ihvertfall her at da går det meste ned på høykant, men om han skal mates blir han fort lei Tøft å spise selv vet du hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå