Gå til innhold

Hva gir dere baby på 8-9 mnd til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det mest i glass, og så har hun fått smake på grønnsaker. Elsker broccoli, men det er stort sett det eneste. Gir de fleste av sin egen middagsmat? Jeg er litt redd for at hun skal få i seg for mye salt osv, men mulig jeg er litt hysterisk. Finner ikke det stedet på matportalen der det står hva de ikke kan spise. Er det kun honning og spinat og andre grønnsaker med mye nitrat? Har også lyst til å gi henne smaksprøver på fisk, men kan de spise hvilken som helst type fisk? Mange spørsmål..tenker jeg høres en smule hysterisk ut ;-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge brosjyren "mat for spedbarn" kan babyer ha alle typer fisk, men jeg anbefaler jo fete fisker med mye omega 3.

Alle grønnsaker unntatt de som inneholder nitrat kan brukes i store mengder. Det er ingen stor krise om de får i seg littegrann salt. Feks ingen pålegg jeg har funnet er uten salt. Jenta mi på 7 mnd har begynt med brødskive og da får ho jo salt i brødet og i pålegget. Men jeg lager grøt og middag selv uten salt.

Jeg lager en stor porsjon med moste grønnsaker som jeg fryser ned i greie porsjoner, så koker jeg en potet eller to og blander med grønnsakene. Andre ganger har jeg litt kokt kjøtt oppi i bittesmå biter.

Skrevet

vi lager middagen selv til mini.vi koker opp mye grønnsaker(kål,gulerot, blomkål,brokkoli),karbohydrater (søtpotet,couscous,mais,linser)og proteiner(laks,karbonadedeig, kylling) og tar en del protein,en del karbohydrat og to grønnsaker og fordeler dette i middagsposjoner og fryser det. og hver dag når vi gir det til han tar vi oppi en liten klatt med smør slik at han får i seg fettet han trenger.så har vi mat i nesten 2 mnd!

Skrevet

Hill dere som lager maten selv:) Jeg vet det ikke er så vanskelig, men det blir likevel mye glass på min snaert 8 mnd baby. Men om vi ghar middag som enkelt kan tilpasses han(som feks fisk, poteter og grønnsaker), så moser jeg litt av det og gir han det.

Skrevet

Vi har alltid gitt Knerten den samme maten som vi spiser, men pleier å ha et lite lager i fryseren hvis vår middag ikke er helt barnevennlig en dag. Han har fått middagsmat fra 5 mnd. I begynnelsen moste jeg i food processor, deretter fikk han knust med gaffel, og nå som han er 9 mnd får han mye i biter så han kan spise selv.

Jeg bruker ikke salt når jeg tilbereder maten, og vi gir han ikke hel/halvfabrikata, men kun middagsmat som er laget fra bunnen.

Vi har gitt mange typer fisk hittil. Han får mest laks, men i tillegg har han fått torsk, steinbit, sei, kveite, makrell og ørret. Fet fisk er best.

Det er bare å la dem smake på så mye som mulig, så de venner seg til smakene og konsistensen.

Her er linken du lette etter:

http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

Skrevet

Hun spiser allt det vi har til middag, hun vil ikke ha middag fra glass.

Skrevet

Om jeg var deg ville jeg spurt om råd fra helsesøstra. Siden dere begge kjenner akkurat din unge. De kan dessuten hjelpe med å sette opp forslag på menyer eller rekkefølge for hvilken mat som skal introduseres.

Vi gir jenta vår på 9 mnd alt som vi spiser. Hun har en storesøster på 6 år, så vi jobber hardt for at hun ikke skal få i seg godterier og slik mat. Men til middag får hun det samme som oss. Spiser vi pizza, får hun smake litt på skorpen, slik at hun føler at hun deltar. Det eneste hun ikke får nå som jeg kommer på er jordbær (mange i familien er allergisk), honning og ren kumelk.

Fisk spises det mye av hos oss (3-4 ganger i uka), og begge ungene elsker det. Vi kaller det "mat uten motstand", siden det er så lett å spise :)

Laks har mye smak, så det elsker hun. Torsk og sei må man i større grad smakstilsette, så det får hun godt blandet med grønnsaker.

Det beste tipset jeg fikk fra jordmora var å notere ned hva hun hadde spist, slik at jeg kunne vite noenlunde hva hun eventuelt reagerte på.

Skrevet

Poden vår vil ikke ha middagsglass, så han begynte tidlig å få samme mat som oss. Jeg bruker ikke salt når jeg tilbereder maten, og han har alltid likt biter. Fint for oss også at jeg må tilpasse matlagingen. Har blitt mye flinkere til å planlegge, og maten blir sunnere :-) Har så godt som alltid kokte grønnsaker (gulrot, kålrot, nepe, broccoli, blomkål osv), og det som blir til overs fryser jeg enten i passe porsjoner eller han får det til "dessert" etter frokosten. Han elsker å spiser terninger av kokte grønnsaker som han kan plukke opp fra bordet og spise selv.

Tror det meste av mat kan tilpasses slik at alle kan spise det - jeg har t.o.m. laget lasagne og pizza som også han har fått . Og pannekaker. Byttet ut melk med soyamelk, og det er populært, kan du tro... Er evig takknemlig for at jeg har en gutt som er så allsidig i kosten og glad i mat. Håper bare det vil vare... (Han har ei særdeles matglad mor, hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...