Oliva Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Vi har hatt to negative inseminasjonsforsøk og er nå i tenkeboksen på hvordan vi skal gå videre. Jeg har tatt Pergotime i forkant av inseminasjonene, men har kun utviklet ett egg begge gangene. Dersom vi velger inseminasjon en gang til, vil jeg få stimulering med Puregon, i håp om at dette gjør at flere enn ett egg modnes. Men så har legen også begynt å snakke om IVF - og sier at det er opp til oss om vi har lyst til å gå over til IVF nå. Vi er veldig usikre, jeg tenker på at IVF er en større belastning for kroppen og at det blir mye hormoner å ta, men samtidig er det jo større sannsynlighet for at jeg blir gravid! Inseminasjon har jo så langt ikke vært noen suksesshistorie for oss, men to forsøk er kanskje litt lite til å avskrive metoden helt? Kan dere hjelpe meg å sortere tankene mine? Akkurat nå tenker jeg at det er som å stille mange bivirkninger og større sjanse opp mot ingen bivirkninger og liten sjanse.
uhhuhher Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Det er vanskelig å si, egentlig. Jeg hadde fire inseminasjonsforsøk før vi hoppet over på IVF, men kona hadde allerede prøvd en del, så vi var kanskje enda litt mer lei? Jeg hadde stoppet ved 4-5, tror jeg. Det er vanskelig å være tålmodig, men husk at det er vanlig at det tar tid. Det er jo umulig å si hvordan hormoner og medisiner kommer til å virke på akkurat deg, men jeg kan i hvert fall si med hånden på hjertet at den biten var ikke spesielt slitsom. Jeg ble ikke dårlig eller humørsyk, bare litt oppblåst etter uttaket, og det fikk veldig fint med sprøyter og spray. Du har allerede erfaring med hormoner, så du vet kanskje litt om hvordan du påvirkes. Kanskje du kan gjennomføre et såkalt kort regime? Er ikke det med mindre hormoner? Som i et inseminasjonsforsøk så er det de to ukene fra forsøket til testen som er verst. Det som er annerledes med IVF, er at det er mange flere trinn som skal gå bra frem mot de to ukene. Du skal få mensen, du skal begynne på spray, du skal begynne på sprøyter (sånn var det i hvert fall for meg), du skal se hvor mange egg som utvikles, hvor store de blir, passe på at de ikke blir for store, ta dem ut, vente på befruktning, vente på vellykket deling og sette dem inn igjen. Og først da kan du begynne og bite negler med tanke på testen. Jeg ble gravid på første forsøk, og det er den biten vi er sjeleglade for at vi slipper igjen. Medisinene var piece of cake for meg, alle bivirkninger går jo over. Nå havnet jeg et godt stykke ut på viddene, gitt, men men. :-) Tror som sagt at jeg personlig hadde prøve et par insemineringsforsøk til, men jeg har heller ingen problemer med å anbefale IVF. Lykke til uansett hva dere velger!
lindynatt Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Hvis egglederne dine er åpne, er det anbefalt å prøve inseminasjon først, min lege anbefalte å prøve det 3 ganger før man gå over til ivf.
Oliva Skrevet 2. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. september 2010 Takk for svar, det hjelper å få synspunkt fra flere kanter! Jeg snakket med klinikken i dag og de anbefalte oss å gå over til IVF nå. Så da blir det nok det i løpet av oktober.
hedvig72 Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Lykke til med ivf. Har hatt en positiv opplevelse med ivf, kanskje mest fordi jeg nå vet at jeg har god kvalitet på eggene mine og at de er befruktet. Hadde alltid en usikker følelse etter ins...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå