Gå til innhold

svangerskapsforgiftning/symptomer. erfaringer? hva gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært på kontroll idag og fått beskjed om å følge med om jeg skulle få noen "subjektive tegn" på svangerskapsforgiftning. Urinprøven er helt fin, men har litt høyt blodtrykk pluss ødemer i føtter og hender. Hvis jeg skulle få hodepine eller synsforstyrelser eller vondt på høyre side skal jeg ringe føden. Hva gjør i så fall de? legges man inn? Har heldigvis bare to uker igjen til termin :o) og har jo ikke fått diagnosen eller noe, altså, bare er litt føre var men satser på jeg ikke trenger ringe føden før det er fødsel på gang ;) Men lurer på om noen har erfaringer eller peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har og fått samme beskjed begge svangerskap...pga at blodtrykket har stege mot slutten og eg har fått vatn i kroppen. Det er jo forsovidt ikkje so unormalt at det skjer.

Om du i tillegg hadde hatt utslag på urinprøve og BT ditt er høgt ville dei mest trulig ha satt i gang fødselen.

I noken tilfelle blir man lagt inn på obsposten.

Skrevet

Jeg hadde også høyt blodtrykk og ble sendt på sykehuset for å ta nytt blodtrykk og CTG. Var på nippet å bli lagt inn, men heldigvis var verdiene blitt bedre, og det var ikke noe særlig protein i urinen. Men jeg fikk streng beskjed om å ta det med ro (legen sa på spøk at jeg burde lese Norsk Ukeblad, for Se og Hør ville bli for spennende :)).

Hvis du skulle få tegn på svangerskapsforgiftning må du på sykehuset for noen kontroller. Blodtrykk, urin og CTG. Kanskje blodprøver. Hvis du får påvist sv.sk.forgiftning blir du vel først lagt inn til observasjon og alt etter hvor langt du er kommet kan fødselen bli satt igang, eller du må bli liggende på sykehset frem til fødsel. De tar nok individuelle vurderinger alt etter som. I verste fall blir det keisersnitt.

Skrevet

takk for svar fra begge to. Det høres jo ut som greie prosedyrer. Foreløbig er urinprøvene mine helt fine, så det går fint så lenge. Skal på ny kontroll på mandag og så på onsdag igjen (som er termin, hvis jeg ikke har født innen da, da ;) ) Godt å bli fulgt opp, og ikke minst ha kommet så langt i svangerskapet. Er 38+2 idag. Så nå ser jeg bare an, slapper av, og ringer føden hvis jeg skulle får noen andre symptomer. ellers venter jeg og ser hva som skjer på kontrollene. og ikke minst håper at fødselen starter etterhvet. :-)

Skrevet

jeg ble kontrollert på sykehust da jeg hadde alle symptomer. ødemer, høyt blodtrykk 140/90 og proteiner i urinen. Jeg ble til slutt lagt inn og satt i gang. da var det 4 uker til termin. så håper du er klar ;O) ellers er det bare å slappe av.

På sykehuset tar de en kontroll av barnet og ser at den har det bra. om alt er i orden setter de ikke i gang om de ikke må :o)

Dette går helt fint skal du se ;O) Lykke til med fødsel!

Skrevet

Jeg er absolutt klar! :-) bare to uker til termin. har jo ikke proteiner i urinen så lite sannsynlig at jeg legges inn. Men fint å vite hva som i så fall evt skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...