Gå til innhold

Gutten min er så klåfingret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 14 mnd. Problemet er at han skal klå og plukke på alt. Her hjemme er alt av pynt og farlig ting fjernet fra hans høyde. Men problemet er når vi er borte. Må løpe rundt og passe på han hele tiden, da han skal plukke på alt og ender ofte med at han river ned ting.

Her hjemme kan jeg ikke dekke på ordentlig på sofabordet hvis vi får gjester, får da er han der med en gang. Ender med at gjestene må sitte med kaffe koppen i hånda hele tiden.

Prøver å si nei, og ta han vekk. Men han bare flirer av meg og synes det er gøy.

Har selv en nevø som er et halvt år eldre. Han har aldri vært slik.

Noen som vet når dette tar slutt, eller hvordan jeg skal kunne lære han til ikke å gjøre dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn er bare sånn. Litt mer nysgjerrige og utforskende enn andre barn.

Har en selv jeg. Han er nå 20 mnd, og må fortsatt røre det meste han kommer over. Det ser ikke ut til å være over snart heller.

Nå har han nylig knekt koden å klatre opp på stoler(har bevisst latt være å la han stå på stoler), og da har det åpnet seg en ny verden(spisebordet), så finner han stadig vekk midt oppå bordet.

Han kommer stort sett ikke på å dra med seg stolene for å komme opp andre steder(enn så lenge:-().

Han er også blitt akkurat lang nok til å nå opp på kjøkkenbenken, så nå gjelder det å huske å legge ting bort fra kanten, ikke så lett å komme på alltid, så tar han innimellom med en kniv i hånden :-0

Det er utrolig slitsomt, skal være enig med deg i det. Men etterhvert så gjør de seg ofte ferdig med å utforske enkelte ting. Her f eks, er han ikke så interessert i salongbordet lenger, så nå får både duk og lys være i fred.

I det siste har jeg også begynt å bli litt streng når han tar ting, og sier at han skal legge på plass igjen, og det gjør han faktisk. Men det er kanskje din litt liten til enda.

Min mor bruker å si at jeg skal være glad for at han er nysgjerrig og utforskende det kan være viktig for læring senere i livet, verre om han hadde vært passiv og uinteressert, og hun har jo rett i det.

Har også en episode fra han var baby. Vi var på besøk på pappaen sin arbeidsplass. Han var vel mellom 2 og 3 mnd, og han satt som vanlig på armen til pappaen, våken og oppvakt. Så sier en av damene på kontoret at: Oi han der blir en sånn som skal røre alt. Så gjett om hun hadde veldig rett i det da.

Skrevet

Kjenner veldig til det problemet ja ;) Gutten vår blir 18 mnd denne mnd. Og han er veldig på at han skal ta alt som er løst. Men det holder ikke med å bare holde å se på ting...... Han Kaster på tingene også! Og det er veeeldig slitende. Alt han får tak i skal kastes, enten på gulvet, eller i badekaret, eller ned trappa..... Ordene "Nei, det er ikke lov!!" blir mye brukt her. Samtidig som vi er flink med å gi ros når han gjør noe bra :)

Får satse på at det gir seg etterhvert med både det å ta alt som er løst, og kastinga på ting :)

Lykke til :)

Skrevet

Gutt 17 mnd her i huset. Skal helst ta på alt! Regner med at det roer seg med alderen. Ser på det som et sunnhetstegn

Skrevet

1 1/2 år her og kalles bare Klepto ;-) Slik er det bare!

Skrevet

Takk for svar:)

Da er det ikke bare min tydeligvis som er klåfingret da.

Håper det gir seg snart, for det kan være gaaaanske så slitsomt.

HI

Skrevet

Høres ut som gutten vår på 13 mnd. Han løper rundt hele tiden, så vanskelig å holde styr på han også. Han ser med en gang om strikken på døra til skapet under vasken er borte, da løper han bort for å inn å kikke :) har endelig fått på barnesikring på kjøkkenet nå. ikke det at vi hadde noe farlig tilgjengelig før, men han dro med seg alt rundt omkring og vi fant leker i kjøkkenskuffa og div makaroniesker ol under sofaen....eller strødd ut over kjøkkengulvet. Fokuset er nå på alle vinduskarmer og andre steder det er mulig å rive ned noe...puh!

Skrevet

Høres ut som jenta mi på 12mnd dette. Skikkelig klåfingra - er det noe som er borte så kan vi garantere at det ligger i lekekassa hennes eller dytta langt under sofaen.

Så lenge det ikke er noe farlig hun har fått tak i så lar jeg henne undersøke tingen og da er det på en måte ute av verden og hun er fornøyd når jeg legger det på plass igjen. I det siste har jeg latt henne hjelpe meg med å legge tingen på plass - og det er visstnok stas å hjelpe mamma med å rydde.

Hun rekker opp til kjøkkenbordet (har oppdaget hvordan å klatre på ting) så når jeg dekker på til middag så er det garantert at hun stikker avgårde med både glass og tallerkner om jeg ikke plasserer de midt inne på bordet.

Regner med at etterhvert som hun blir eldre så forsvinner denne trangen med å klå og undersøke på absolutt alt. Det tok vel en 2mnd tid før dvd-spilleren var kjedelig og det er ikke fullt så morsomt å klå på tv-en lengre. Lampa som man skrur av og på bare ved å ta på basen er enda veldig morsom. Ser ut som et diskotek når hun først begynner med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...