Gå til innhold

klesstr på 4 kg baby ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften taler vel for seg selv. Jeg kommer sannsynligvis til å få en baby på over 4 kg (er i uke 30 ennå, så helt sikkert er ingenting...men hun er i allefall ganske stor, og jeg og mannen min var selv over 4 kg da vi ble født.)

Hvilken klesstr bruker babyer på 4-5 kg å bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på lengda og ikke vekta hvilken klesstr babyer kommer til å bruke:) Har inntrykk av at de aller fleste babyer bruker 50-56 i begynnelsen uansett vekt:)

Skrevet

Hei,

jenta mi var 4,2 kg og 51 lang når hun ble født, og jeg brukte str 50 på henne den første tida.. Kommer jo an på veldig mye, hvilken type klær det er osv, men jeg synes det er veldig fint med klær som er passelige til å begynne m hvertfall sånn at ikke ungen svømmer i klærne stakkar... ;)

Skrevet

Jeg brukte str 50 i en måned på jenta mi som var 3800g og 50cm ved fødsel.

Skrevet

prinsessen min var 4,3kg og 53 cm lang (altså ganske stor;)) men vi brukte str 56 på henne:) tror vi brukte det i ca 1 mnd :) men er jo ikke lurt å handle inn altfor masse i 56. det er vertfall min erfaring;)

Skrevet

Vi hadde med str 50 på sykehuset, men det ble full bom. Gutten vår var 52 cm, og klærne altfor kort i benia. Så vil tro at 56 er tryggest, MEN det er stor forskjell i størrelsen hos de ulike kjedene, så en stor str 50 kan også være tilstrekkelig:)

Skrevet

prinsessen min var 4,2 kg og 52 cm, hun brukte str 50 den aller første tiden. Brukte mest body og strømpebukser, og det er jo ganske tilgivende på størrelsene.

Skrevet

Jeg fikk en pjokk på 3800 sist og vi hadde vel en body i strl. 50-56. Den kunne vi bruke i ca 2 uker. Denne gangen tror jeg jeg nøyer meg med en grunnutrustning i strl. 56 til tøtta som er på vei.

Om det blir bittelitt stort til å begynne med er det bedre enn å legge bort nesten ubrukte ting etter to uker.

Det generelle rådet til de bittesmå er uansett dette: kjøp billige, myke klær som er lette å få av og på. Hvis du vil "pynte" nurket litt, sats på en fin jakke eller kjole som kan trekkes over grunnutrusningen. Hetter og dongeri og denslags er bare tull. De trenger en myk og god overgang til verden utenfor magen.

Skrevet

Husk at slike UL-estimater kan være svært unøyaktige, og at man må regne med ca 500 g pluss/ minus i feilmargin! (en venninne av meg fikk nettopp estimert babyen sin til å være ca 3900 g ved fødsel, men hun var bare 2900 g da hun kom ut;)

Ville derfor ikke satset alt på at babyen blir så stor, og siden du fortsatt bare er 30 uker på vei kan jo mye skje. Og klesstørrelser kommer som sagt an på lengden, og ikke hovedsakelig vekta- så ikke lett å si på forhånd egentlig. Min erfaring er at de fleste babyer, uansett vekt, passer str 50 de første ukene, men hvor lenge det passer, vil jo selvsagt variere. Kanskje kjøpe en del klær i str 50 og 56, men ta vare på kvittering og lapper i tilfelle bytte?

(både jeg og min mann var forresten over 4 kg ved fødsel, men første dattern vår veide bare 2900 g for det;)

Skrevet

Om du kjøper str 56 skal det holde :) Da kommer babyen til å ha litt å vokse i..

Har en gutt som er 3 1/2 måned og han bruker str 68 nå, var 62 cm når han var 3 mnd.. Vi brukte str 56 like lenge som 62 har holdt.. Og nesten alle som kjøper gave når babyen kommer kjøper 62 for at babyen "skal ha noe å vokse i".. men om du får en lang baby som vi har vokser de like fort ut av 62 som 56... Så kjøpr noe i str 56 :)

Skrevet

JEnta vår veide 4290 og var 54 cm lang. Vi fikk ikke brukt bukser med fot i str 50, de var rett og slett for små, men fikk brukt bodyene i str 50 noen uker. Denne gangen har jeg ike kjøpt inn noe i str 50. regner med noen lunde samme størrelse denne gangen på den nye babyen.

Skrevet

Min var 4,2kg og brukte 62 i klær....var igjen veldig lang...og ikke så tykk egentlig...

Skrevet

Jentungen var 4694 gram og 54 cm. Hadde bare str 56 og det passet fint. Brukte 56 og 62 om hverandre. Str 50 hadde vi ingenting av så vet ikke hvordan det var med den størrelsen, men tror den hadde blitt knapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...