Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Min mor er kausjonist for min bror og konen hans. Disse to har nå pådratt seg så mye gjeld at de har havnet i gjeldsordning. Min mor er kausjonist for huslånet. Hun har nå fått et krav på 300.000... Min bror og kona vet ikke enda om de får beholder huset, da saken ikke er kommet skikkelig i gang enda. Men er det da rett at min mor skal betale de penge hvis de beholder huset?? Og de beholder i så fall hulånet hvis de beholder huset.. 300.000 er mye penger!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Tror moren din bør ta en telefon til banken sin.. Nettopp slikt er jo en grunn til at det kan være vanskelig å få folk til å være kausjonister.. Og grunnen til at man skal tenke seg grundig om før man stiller opp som kausjonist..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Når man velger å være kausjoniste, så er man jo nettopp en garatist for banken dersom de ikke får inn pengene de ahr krav på fra låntaker. Så når din bror ikke betaler lånet, er din mor selvfølgelig ansvarlig
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Joda skjønner jo det,at hun da må betale det han ikke har betalt. Men er det rettferdig at de sitter igjen med huset?? Da har de jo faktisk tjent på dette..? Min mor "overtok" kausjonist-ansvaret da faren min døde.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Utfallet av dette kommer også an på hvorvidt det er snakk om en selvskyldnderkausjon eller en simpel kausjon, se definisjonen av de to typene nedenfor: http://www.laanefinansiering.com/kausjonist.asp Men generelt tror jeg moren din har et problem, desverre.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Ok. Ja jeg og henne også skjønner at hun må betale. Så hun har vært å tatt seg opp et lån. Men jeg syns jo det er ganske urettferdig at hun må betale alle de pengene og broren min kan bli boende i huset. Hvorfor gjør ikke alle slik da? Kjøpe et dyrt hus, ha kausjonist, la vær å betale lånet, la kausjonisten betale og så bo "gratis" i huset.. hmmm.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Hun må betale. Om de får beholde huset vil de skylde 300.000,- til moren. Lånet er usikkert, men den er der. Hvilken avtale de får om de ender i gjeldsordning vet jeg ikke. Sansynlig vis taper da alle de har lånt penger av, inklusiv moren, en god del. Poenget med gjeldsordning er at man slipper å betale alt. Det er ikke "retferdig" og det går ut over andre, men kan være eneste løsning.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Dette er jo noe som kan skje når noen går under gjeldsordning, ikke for dem som ikke er under gjeldsordning. Når man er under gjeldsordning vil det jo si at en ikke må betale tilbake alt en har av gjeld, men inngår avtaler med sine kreditorer om en visst beløp som skal dekkes i en 5-års periode, etter det slettes all gjeld. Man kan jo da selvsagt ikke inngå nye låneavtaler/ta på seg mer gjeld i denne perioden, og må leve meget sparsommelig. Desverre er det da slik at en kausjonist vil måtte dekke inn sin del av lån i hehold til kausjonsavtalen. det er derfor mange banker krever slik sikkerhet for å låne ut til bla bolig, fordi da er det sikrere på at gjelder blir dekket inn, bla dersom låntaker skulle komme under gjeldsordning. Om de får fortsette å bo i huset eller ikke har sådan ikke noe å si, siden det er noe som avgjøres konkret i hvert tilfelle når man er i gjeldsforhandlinger - om man har et hus det er verdt å selge eller ikke ift dekning av gjeld, så er det noe som blir avgjort i forhold til mange faktorer. I bunn og grunn er det ikke en dans på roser å komme unger gjeldsordning, så dette er vel ikke noe en alle bør strebe etter... Din bror og kona vil uansett være skyldig penger til din mor som hun kan melde når de går i gjeldsforhandlinger.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Ikke sikkert at de kommer til og miste huset heller ofte gjør en ikke det når en er under "tvunget gjeldsordning". Grunne til det er at det ofte er dyrere og finne et nytt sted og bo. Med mindre broren og kona bor i et overdådig dyrt hus da... Moren din bør skrive en avtale med broren din og kona sånn at de kan nedbetale gjelden til moren din..Det er faktisk snakk om en del penger her..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 Derfor skal man tenke seg nøye om før man blir kausjonist og sette opp klare avtaler. Jeg enig med deg at dette høres urettferdig ut. Jeg vil vel heller si at de bør selge huset fremfor å belaste moren din på en slik måte. Hun må ha noe hun skal ha sagt i hvordan de løser dette og ikke bare finne seg i å betale slik at de kan fortsette festen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå