M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Minstemann her er snart 3 mnd, og jeg merker at jeg har veldig lyst til å få til å beg. med kveldsrutiner og fast leggetid. Til nå har det vært litt rotete og uten mønster. Når begynner/begynnte dere? Og hvordan er rutinene???? Tar i mot alle råd og erfaringer med takk!
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Har svart på noe av det samme i et annet innlegg, men kan nevne det igjen Gutten min er 3 1/2 mnd og vi har hatt leggerutiner siden han var ca 5 uker.. Vi begynte med dette tidlig fordi pappaen er borte 4 uker og hjemme 4 uker pga jobben.. Og det er fint med stabilitet og leggerutiner når jeg er alene hjemme Vi legger han 19.30 hver dag, startet med å legge han 21 men klokkeslettet ble flyttet i løpet av et par uker da jeg merket at han hadde behov for å legge seg tidligere.. Når vi startet med leggerutiner sov han fortsatt veldig mye i løpet av døgnet og var ofte oppe for å få pupp, men vi la han uansett til samme tid og jeg gikk inn å ammet han på soverommet med lite lys og lite snakk/oppmerksomhet.. Etter hvert som han har blitt gamlere har flere av nattammingene falt bort naturlig, og de 3 siste ukene har han fått flaske i tillegg da han har større matbehov og jeg ikke har fått opp prodkusjonen (får 120 ml i tillegg til pupp til kvelden).. Etter han startet med flaske er han oppe kun 1 gang i løpet av natta, ca rundt 4 tia, av og til kan han sove helt til 6.. Før vi legger oss går vi alltid på badet å vasker lett over kroppen, (bader ca annenhver/hver tredje dag), skifter bleie og har på pysjamas.. Når jeg er hjemme alene ordner jeg klart soverommet først, (har ned rullegardin, gulpeklut og smokke klar osv....) så koker jeg opp vannet til flasken og setter den i vann til avkjøling mens vi steller oss.. Blander ut melka etter vi har stelt oss for da har den ca rett temp. (bruker nan), så går vi på soverommet og han får pupp først og så flaske (ikke alltid han drikker opp flasken da melkemengden min varierer) Jeg synger nattasang (so ro lille mann) et par ganger med stille og rolig stemme mens han får mat, så får vi opp en rap og jeg legger han i senga si.. Nusser han på kinnet, sier god natt og elsker deg og går ut, putter i smokken også, han er avhengig av den ved leggetid! Det kan være litt småsutring i 5 min, men det går fort over og det bygger seg aldri opp til skriking.. Heldigvis! Ble litt langt innlegg dette, men følte jeg måtte skrive litt for å få forklart hvordan kveldene våre er Lykke til med leggerutinene
Nikki 75 Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Vi begynte også da han var omtrent tre måneder. Prøvde før det, men fant fort ut at det ikke var noen vits... Når får han grøt mellom seks og halv åtte (kommer an på når han er sulten), så får han på pysjen og soveposen, og så får han evt. litt MME på sengekanten før han legger seg, vanligvis mellom åtte og halv ni.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Vi har begynt med det nå og det ser ut til å gå veldig bra! :-) Vi klarer nok ikke å legge han til et fast klokkeslett ennå, da det ennå ikke er struktur i dagslurene hans, men vi legger han stort sett mellom kl 20. - 21.00. Enten så bader vi han eller så har vi en "kattevask" hver kveld. Han får d-dråpene sine og så går vi inn på soverommet og ammer. Gutten vår har aldri sovnet ved brystet mitt, så etter at vi ammer har vi begynt å synge enkle nattasanger for han. Det hender vi legger han i senga vår og vi legger oss vedsiden av, slik at han kan få se bildene i sangboka. Han er helt fasinert av dette! Etter å ha sunget 3-4 sanger, er det natta og vi slår av lyset helt. Foreløpig sovner han innen 30 min, så lenge smokken er på plass. Rutinene endres sikkert hele veien, ettersom de vokser. Selv så stresser jeg ikke for mye, jeg går frem i hans tempo. Men han har sakte men sikkert begynt å legge seg tidligere og da må jo vi slå til og få inn rutinene. Vi begynte å legge han på rommet for natten, fra og med den dagen han tok kvelden kl 22.00. Men det hender noen ganger at han har våknet etter en time og ligger isenga si, blid som en sol! Han pludrer og smiler! Da er det ikke lett å være konsekvent. De blir tidsnok store, så må jo kose oss i alle slike øyeblikk! :-) Jeg leste nemlig et sted om at man ikke skal se dem i øynene, for det stimulerer dem. Men han sjarmerer jo oss i senk!
benelen Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 Hos oss kom kveldsrutinene av seg selv. Når jenta vår var 6 uker la hun seg for en lur rundt 8-9 og begynte å sove til klokken var 3 om natten. Noen ganger våknet hun når vi bare henne fra stua og ned i sengen. da fikk hun litt mat og la seg til å sove igjen til klokken var 6. Vi fant da fort ut at det var bare å legge henne ned i sengen når klokken var 2030-2100. Hun får siste måltid i sengen. Da er lyset av og vi bare koser oss. Når hun er ferdig raper hun før jeg legger henne i sengen. Hun er stort sett våken, men trøtt når jeg legger henne. hun ligger fint til hun sovner, det går ikke lengre en noen minutter. Det er veldig deilig med rolige kvelder, da får vi ryddet litt opp og hatt litt alene tid. Det er også mulig for meg å ta meg en tur ut og gå om jeg ønsker det. Men det blir det lite av siden vi koser oss på trilleturer om dagen og det stort sett er litt å gjøre om kvelden. Kunne kanskje ikke komme med så mange råd, men slik er det hvertfall hos oss.
junigutt2010venterjulibarn2011 Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Vi begynte naår han var 2,5 mnd. Jeg legger han mellom 19.00 og 20.00. Nå sovner han veldig fort og får mat igjen ved 02.00 tiden og igjen mellom 05.30 og 07.30.. Håper han snart sover over nattmåltidet:) Gir han mat på rommet uten å slå på lyset og han sovner igjen med en gang..
<3Minesmå<3 Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 vi begynnte når han var 1 mnd faktisk. la han klokka 21.00 å da sov han som regel til 3-4 på natta da fikk han mat å sov til 8-9 på morgenen. nå legger vi han som regel klokka 20.00 for da er han såå trøtt. å sover til 05.00 som regel , mating, å sover til 8-9:) NYYYTES!
Venterpå#2 Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 Vi begynte ganske tidlig, rundt 2 mnd ca. Men da hadde vi også faste tider for pupp - hun får pupp 7, 11, 15, 19, 23, 03 osv.. Så vi begynte med å stelle henne - vask(evt bad), ny bleie + pysj litt før sju. Kl 19. tar jeg henne med på soverommet (hvor vinduet er åpent, gardinene for, og lyset av), der ligger vi i senga mi og ammer. så raper hun, også legger jeg henne i senga si. Da får hun sutten, og jeg koser med henne og synger nattasang. Så går jeg ut. Da kan hun sovne med en gang, eller det kan ta opp til en halvtime. Da må vi inn et par ganger å gi sutten, og rett ut. Gråter hun, trøster vi henne i senga, vi tar henne ikke opp (med mindre det er veeeldig mye gråt - har skjedd max et par ganger). Nå har hun begynt å få grøt. Så da får hun grøt kl. 19, så er det amming osv i senga etter det. Det er veldig deilig å få de timene alene med samboern på kvelden - hadde hun bare kunne sovet bedre utover natten og...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå