Gå til innhold

Andre med babyer på 10-11-12 mnd som enda sliter med søvnen?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hehe, vi kan vel krangle til vi blir blå i ansiktet, men faktum er at du ikke er her for å se hvordan barnet mitt er og ikke er, og du vet ikke hvordan vi fungerer i hverdagen. Så det blir litt feil, i mine øyne, å si at sånn og sånn må det være, og sånn og sånn er feil fordi noen (jeg tenker at det ikke er norske helsemyndigheter) mener det.

Jeg tvinger han aldri til å være våken. Når han viser tegn til tretthet, får han sove. Og det er aldri før 19.00.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At leggetidspunktet skal avgjøre om nattesøvnen blir god el dårlig har jeg ingen tro på; det er antall timer søvn totalt som teller, og hvor lang tid det går fra siste blund til leggetid.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil råde deg til eelis, er jo vanskelig for meg å vite hvor trøtt han er på ettermiddagen, men jeg ville nok kanskje prøvd å kutte siste blunden litt ja- sånn at han ikke sover etter kl 14 f.eks? Ihvertfall prøve litt og se, og blir han for trøtt så er han kanskje ikke klar for det riktig enda..

Her drøyde vi heller første blunden litt, sånn at hun ikke sov før ca 11- og da gjerne i 2-3 timer, og bare en blund om dagen som sagt. Men ikke lett dette her m dagsøvn kontra nattsøvn, så her må man nok bare prøve seg litt frem tror jeg og se hva som passer best for SIN baby (for fasitsvar tror jeg det dessverre finnes svært få av når d kommer til dette;)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg skal prøve det, tusen takk for tipset! :-))

Skrevet

Skjønner du er sliten! (All respekt til alenemammaer!) Her er han 9.5 måneder og det går veldig opp og ned med søvnen. Vi gjør "alt" galt: Ammer i søvn, ammer om natten, lav terskel for samsoving, etc., men jeg opplever at det som påvirker søvnen hans aller mest er endringer i hverdagen (som at jeg er tilbake i full skole nå, for eksempel). Ro, fred, trygghet og rutiner hjelper mest her.

Vi blir så leeeei enkelte ganger og jeg tenker: NÅ er det klar for nattavenning, men så har man plutselig et par gode netter og da gidder man ikke likevel. Jeg tenker som så at det er så mye forskjellig som skal plage dem i løpet av denne første tiden: Tenner, utviklingssprang, sykdom (og i det hele tatt frustrasjonen over å ikke kunne si hva man vil uten sutring/gråting). Her tar vi derfor en uke av gangen og forventer egentlig ingenting.

Vet ikke helt hvor jeg skulle med dette, annet enn å si at jeg tror det er heeeelt vanlig. :)

Skrevet

Skal ikke legge meg så mye opp i hva de andre har skrevet men dette er hva jeg erfarte med min gutt.

Det er veldig viktig med ordentlig dagsøvn for å få nattesøvn i orden. Og som flere påpeker: rutiner både på legging og når han våkner om natten. Jeg tror ikke det har noe å si om du legger han kl 9 eller kl 7. Så lenge han har bortimot 12 timer natt. Min var stort sett i seng kl 8 og sov da til 8. Men plutselig tok han morgen kl 7 i stede uansett når han ble lagt så derfor må jeg legge kl 7 for at han skal være blid og utsovet når han våkner.

Etter at jeg kutten ned til en dupp rettet og noe seg opp (tok vel 1 ukes tid før han vendte seg helt til det) så nå blir han lagt ca kl 10 og sover 2-2,5 timer.

Hvis han sover godt om dagen, sover han godt om natten. Men tuller han om natten kan han og gjøre det på dagen. Da er det om å gjøre å bryte den onde sirkelen. Hvis det går over lang tid gjør jeg det slik at jeg legger meg i min seng sammen med han en formiddagsdupp slik at han sover roligere å lengre (etter flere netter uten søvn trenger jeg og den duppen). Siden det er sjelden så krever han det ikke til vanlig.

Det kan jo og være at han sover for mye på dagen. 1 dupp evntuellt to korte hadde vært bedre?

Har du det for varmt/kaldt på rommet? Min sover best når det er skikkelig kaldt.

Og etter varmperioden sluttet jeg med vann om natten. Og det hjalp og en del på nattesøvnen. Vet ikke om du gir noe på natta?

Stort sett nå våkner han kun når jeg legger meg (deler rom) eller hvis han har fått dyna over hode. Men han har jo sine tulle perioder.

Ble langt, men håper du fikk noe utav det :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jo mer dere skriver her, blir jeg mer overbevist om at det er dagsøvnen som er problemet. Jeg må vel snakke med barnehagen så vi kan samarbeide om å lage skikkelige rutiner for det. Barnehagen tar det nemlig litt "på sparket", siden han enda er så liten, selv om jeg ikke helt ser logikken i det. En dag sovnet han mens han satt i babyhusken i utetiden, haha! (men da hadde han overnattet hos pappaen sin for første gang, og de tok morgen klokken 06)

Det kan hende han blir for varm på natten også, ja. Nå har han faktisk ikke våknet siden han sovnet klokken 20, og han sover uten dyne (sparket den vekk). Hmm...

Skrevet

Du er såvisst ikke alene om å slite med nattesøvnen, Eelis! Her har det ikke vært mange gode netter... Høres fint og flott ut med alle gode råd, men det virker faktisk som om Anton våkner fordi han plages med noe. Stort sett tror jeg det er magen. Hylskriker i smerte og vrir seg. Ofte ender det i en kjempepromp eller bæsjing, og da er han så våken at han bare roer seg til puppen...Ikke etter boka i det hele tatt, men jeg sover det meste av natta sammen med ham og slenger ut puppen tvert han våkner. Sånn får vi i det minste NOE søvn... Man må bare finne løsninger så man kommer seg igjennom hverdagen. Og jeg kjører IKKE beinhard avvenning så lenge han våkner fordi han har vondt!

Lykke til, håååper det ordner seg for oss alle :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...