Gå til innhold

Andre med babyer på 10-11-12 mnd som enda sliter med søvnen?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gutten min er 10,5 mnd, og han er enten et mareritt å legge, eller så er han oppe fire-fem ganger i løpet av natten. Blir det aldri bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, baby her fylte 1 år forrige uke, og han er fortsatt oppe minst 4-5 ganger ila natten. Enten for å spise, kose eller for å hoie litt og klaske meg i hodet for å sjekke om jeg er våken (vi samsover)

Så jeg vet ikke når det blir bedre, men du er hvertfall ikke alene :-)

Skrevet

Ja!! Og jeg holder på å bli gal! Hun er 9 1/2 mnd da..

For det første må jeg ligge sammen med henne i vår seng på kvelden(og på dagen) når hun skal sove, helst amme henne i søvn :/ Da flytter jeg henne over i sprinkelsenga når hun har sovna.

(Jeg har prøvd å amme først og legge henne i sin egen seng, sagt natta og gått ut. Da klikker hun fullstendig og hylskriker og raser. Hun er så sint at hun nesten knurrer.. hehe.. høres ut som en sint hund..)

Hun pleier å våkne igjen rundt midnatt og da skriker hun til hun får kommer over i min seng og der blir hun gjerne liggende resten av natta.

Hun er stort sett våken en to-tre ganger etter det.

Jeg driver og lurer om det er på tide med eget rom, kanskje det hjelper..

Skrevet

Joda vi er flere. Selve leggekampen har jeg enda ikke orket. Det tar ti min å la han sovne på armen min i stede for bortimot 1 time å skal ha han til å sovne selv. (trenger ikke bysse, synge eller noe. Holder han bare inntill meg mens jeg ser på tv, snakker i tlf ol). Natten består av alt i fra 1 - 10 oppvåkninger enten for smokk eller vann. Nå har jeg kuttet vann på natten siden han drikker godt på dagtid og det er ikke akkurat varmt her oppi nord. Han er enda våken mange ganger men nå ligger han stort sett i vrir seg å babbler litt før han sovner av seg selv. Våkner han etter 5 om morgenen får han komme i min seng hvis han ønsker det. Orker ikke styre så mye da, vil mest bare sove :P. Periodevis er det mye bedre. Men han faller fort inn i de dårlige periodene i gjen

Skrevet

10mnd lita snuppe her. Å hun legger seg fint på kveldene i senga si, surrer litt for seg selv før hun sovner.

På dagtid sover hun godt i vogna si, da sovner hun med det samme.

Meeen.......på natten så er hun endel våken. Våkner stortsett rundt kl.02 å tror at det er morgen. Nekter totalt å legge seg ned i sengen sin igjen. Så løsningen her har vært vogna inne på rommet, legger henne i den å har den ene foten min ut av sengen for å rugge vogna. Da sovner hun.

bortskjemt hun?? neida....dette er da ikke noe uvane :S hehe...:P

Når hun våkner så er hun ikke så veldig interessert i pupp eller kos. Vil helst bare leke :P

Skrevet

Det spørsmålet har æ å stillt mæ selv et par hundre ganger... Gutten min e 10 mnd. Legger sæ fint om kvelden i egen seng på eget rom...Sover som regel fint fra klokken er 7 til alt mellom tolv og to på natten... Etter det våkner han både to og tre ganger for smokk eller flaske frem til det er morgen.. Å det e som regel mellom 6 og 7 :S

Utrolig travelt å stå opp så mange ganger i løpet av natten..

Men for dere som sliter med å få dem til å sove på eget rom i egen seng. (finne søvnen selv)

La dem skrike... De tar ikke skade av det når de er blitt så store..

Gå inn med jevne mellomrom å legg de ned igjen hvis de står i sengen... Stryk dem på hode og ro dem ned for så å gå ut igjen...(Ro dem ned uten å snakke til dem) Øk med et par minutt for vær gang du går inn...

Dette gjorde jeg når minste gullet mitt var litt over 6 mnd og han har lagt seg som en drøm etter det.. Veit at det er hjerteskjærendeå høre de små gulla skrike av full hals, men TRO meg... Det tar max 3 kvelder, så har de skjønt poenget...

Lykke til :)

Skrevet

Datteren vår var et mareritt å legge før, og i tillegg sov hun dårlig på natten når hun ikke klarte å sovne av seg selv. Tror ihvertfall det hadde en sammenheng, fordi hvis hun ikke klarte å finne roen selv på kvelden så klarte hun det heller ikke på natten.

Til slutt orket ikke mor og far mer, så da satte vi hardt mot hardt. Høres sikkert litt brutalt ut, men sluttet rett og slett å gå inn til henne. Hun ble nemlig mer hysterisk når vi kom inn for å roe henne. Etter bare noen få dager skjønte hun "greia". Nå legger vi henne, leker borte-tittei med dyna i noen få minutter og sier god natt. Da vet hun at uansett hvor mye hun gråter, så kommer vi ikke inn (med mindre hun er syk eller at jeg hører det er en annen gråt enn den "vanlige"!). Så hun sutrer kanskje i noen minutter, og sovner av seg selv. Halleluja sier jeg bare etter MANGE mnd med byssing, amming, synging og andre aktiviteter:) Tror nemlig disse små er mye smartere enn vi tror*s*

Vi er også like konsekvente på natten. Hører jeg at hun gråter, så ligger jeg bare i sengen og lytter. Og da stopper hun av seg selv etter kanskje 2 minutter. De gangene jeg gikk inn, så fikk jeg også følelesen av at hun ikke var helt våken, og at det var jeg som vekket henne.

Men må understreke at det er nok ikke alle barn denne metoden fungerer på. Tror man må se an både barnet og seg selv, og føle at man er klar for å bli meget konsekvent. Uansett eelis, det blir nok bedre:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg er helt imot å la babyene ligge alene og gråte, så det er ett hundre prosent uaktuelt. Når han våkner på natten, bruker jeg å gå inn og si "God natt" og stryke han over håret, og så går jeg ut igjen. Så sovner han innen fire minutter. Men det funker ræv når han skal legge seg, for å si det rett ut. Han kan hyyyyyle i fire timer :-(

Men det er litt "godt" å se at han ikke er den eneste søvn-hateren, haha. Forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. Men jeg skjønner liksom ikke helt heller, for i barnehagen kan de bare legge han i vognen med en leke, så sovner han helt av seg selv. Men det funker ALDRI hjemme! De er noen utspekulerte smådjevler, hehehe.

Skrevet

Vel.. er vel feil av meg å svare her, men må liksom likevel...

Poden har hatt lite problemer med søvnen, men hadde det akkurat i den tia- dvs. sovnet greit på kveldene men våknet plutselig 6-8 ganger hver natt (vi var oppe å puttet smokken i han og da sovnet han fort igjen men likevel slitsomt...) Det vi gjorde var å flytte han på eget rom. Visste ikke hva annet vi kunne prøve.. og det funka! Første natt våkna han to ganger, andre natt sov han hele natten uten en lyd..:)

Når det gjelder søvnproblemer har vi lite erfaring, han har funnet søvnen selv fra han var liten og sovnet veldig greit på kveldene- hadde en periode med trøbbel med dag-soving- ville ikke sove i senga på dagen... dette skjedde samtdig som jeg var nygravid og sliten og kvalm- så jeg gav meg der så nå sover han kun i vogn (ute) på dagtid. Dette er ikke noe problem for oss da:)

MEN jeg vet hva som skaper søvnproblemer for poden vår- samsoving èn natt fører gjerne til en times skriking kvelden etter (han vil ligge i senga vår igjen), om jeg går inn til han så fort han skriker til litt på kvelden, så har han vanskeligere for å roe seg -han klarer jo å roe seg ned selv bare vi gir han litt tid! Sutring i ti sekunder har aldri ført til at vi gikk inn-for å si det slik... som regel er sutringa over etter under et minutt... har liksom vært en del av innsovingsrutinen hans..:) Går vi for fort inn, så blir han bare forstyrret virker det som, og/eller skriker mer for å få oss til å komme inn på rommet hans, og det tar lengre tid for han å sovne...

En annen ting er å legge han når han ikke er trøtt...har han sovet litt sent på dagtid en dag venter vi en time eller to å legge han på kvelden. MEN ellers er vi rimelige rutinepreget- noe vi strartet med allerede første uken etter vi kom hjem fra sykehuset- har holdt på rutinene uansett hvor vi har vært og hva vi gjør.... kveldsmat, litt lek, så stell på badet- og rett i seng. Han har vært vant til å sove mange andre steder (alt fra campingvogn til hotell, sykehus, og hjemme hos besteforeldre) men vi har samme rutiner uansett.

Når noe "sklir ut" (f,eks.samsoving da han var syk) og han ikke vil roe seg og sovne, vi vet han er trett og ingenting annet synes å være galt, så har nok vi latt han skrike som flere over også skriver. Har bare gått inn til han innimellom og rolig lagt han ned, sagt natta og strøket han over kinnet osv. -til tross for protester.. og gått rolig ut igjen. Å gå fra en skrikende unge er ikke lett men det er det eneste som har funket her. Han lærer faktisk oftest etter kun en kveld- maks tre kvelder, så er alt greit igjen. alltid værst første kvelden, slitsomt for både barn og voksen, men mye mindre slitsomt enn å slite med søvn- og innsovingsvaner i månedsvis... bedre å være konsekvent noen kvelder å tåle endel skriking enn å gi etter- de lærer fort hva de kan gjøre for å få det som de vil, og da har du det gående.. er i alle fall vår erfaring.. i sum fører det til MYE mindre skriking over tid...så til poden- og vårt eget beste har vi vært litt strenge der.. og gutten var og er en drøm å legge- kun unntaksvis har vi trøblet- og da har vi fort skjønt hvorfor...:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Alt det du sier er fint og flott, men her ligger poden på eget rom og det har han gjort i over en måned. Null fiks, selv om jeg ikke slækker på kravene. Han får faen ikke komme opp før det er morgen, uansett hva ;-))

Gutten min har aldri vært en flink sover, så du er heldig! (Akkurat nå ligger han og bæljer for andre gang siden han la seg klokken 21... Sliten!)

Skrevet

Jeg tenker at han er overtrøtt og derfor han ikke finner roen. Du burde legge han 18:30 senest. 21:00 er altfor sent for barn å legge seg. De trenger 10-12 timer nattesøvn + et par lurer i løpet av dagen.

Innfør faste hyggelige leggerutiner og legge han i normal tid, så kan det være at du får en annen situasjon.

Altså: Ikke sove etter 16:00 helst.

Grøt og melk innen 18:15.

På badet for stell og liten tannpuss.

18:30 byssanlull og nattinatt.

Lykke til!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Ja, du vet vel akkurat hvordan vår daglige rutine er, Lylja, hehehe ;-)

Skrevet

Det er helt utrolig at du klarte å ta svaret mitt ille opp. Når du legger ut en spm her på dette forumet, må du vel ta høyde for at du vil få mange forskjellige svar? Som mødre er vi naturligvis hårsåre for kritikk, men slik man roper i skogen får man svar.

Nei, jeg vet ingenting om din daglige rutine, men jeg vet en god del om barn og søvn.

Du skrev selv at du la barnet ditt kl 21:00, så mitt svar var basert på det.

med de beste ønsker om en god dag og gode netter,

fra Lylja.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hello, snakk om å gå rett i forsvar da. Jeg tok ikke svaret ditt ille opp, jeg gjorde deg bare oppmerksom på at du ikke kjenner til hele historien. Jeg skjønner jo at du bare prøver å hjelpe, jeg bare syns det blir litt rart at du mener klokka 21 er for sent, når du ikke vet når han står opp :-)

Gutten min sover fra 21 til 08-09 og en sjelden gang lenger, og en eller to lurer ila dagen, så han får tilstrekkelig søvn.

Skrevet

Joa-tror jeg holder med hun over. Selv om du legger han 21 og han sover til 8-9 dagen etter. Sier alikevel alle søvn eksperter at kl 21 er forsent for de små og at det er søvnen fra 19 til 24 som er avgjørende for søvnprosessen-slik at man blir uthvilt...og dermed ikke overtrøtt dagen etter. kan ik dok dette?

Kan tenkes at han er overtrøtt-faktisk...

Min Erfaring fra egne barn er at legging rundt sju passer best.

Det er jo så klart ikke for alle,men siden din våkner hyppig kan det være verdt et forsøk. Men du må la det over noen dager før du kan forvente bedring. samt at de står opp tidligere,men det positive er at man kan legge dem senere igjen da de blir litt eldre og ikke er så vare for å bli overtrøtt.

Ps beklager dårlig skriveteknikk og evt skrivefeil

Gjest eelis+kian
Skrevet

Han legger seg ikke vanligvis klokka 21 da, vanligvis sovner han en gang mellom 19.30 og 20.00. Er det også for sent eller? For jeg syns ikke det spiller ingen rolle om han legger seg 19 eller 22, for den saks skyld, han våkner like ofte uansett. Jeg føler jeg har prøvd det aller meste nå, og begynner egentlig å bli ganske fortvilet.

Skrevet

Viktig med faaaaste rutiner til slike oppvåkningsbabyer.... prøv det samme kl slettet over tid. rundt sju+ og se hva som skjer. Du må i hverfall gi det et par uker....

Men noen babyer er dessverre slik og mange ser ikke bedring før barnet er 2-3år;(

Gjest eelis+kian
Skrevet

Men jeg er jo så trøøøøtt! Hehehe ;-)

Skrevet

Hei eelis+kian, jeg vet GODT hvordan du har det nå, for jenta vår har også vært en trøblete natteravn, med maange oppvåkninger per natt- egentlig "hele tiden", men verst var det rundt 8-10 mnds alder..

Vi hadde som deg faste rutiner rundt leggetid, vi prøvde ulike leggetider osv- men ingenting hjalp. Hun fortsatte å sove urolig, helt til vi kuttet ned på dagsøvnen. Da hun var 10 mnd gikk vi ned til kun 1 blund om dagen, slik at hun ikke sov noe på ettermiddagen. Dette hjalp veldig, og hun sovnet ihvertfall veldig raskt og oppvåkningene ble færre.. Vet ikke om du allerede har prøvd dette, og hvordan dagsovingen hans ser ut nå?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hm, nei det har jeg ikke prøvd. Nå sover han ca 1 time på formiddag og ca 2 timer i barnehagen. Kanskje jeg skal prøve å kutte ned luren i barnehagen til 1 time?

Skrevet

Kan jo være verdt et forsøk kanskje, her var ihvertfall problemet at hun rett og slett ikke ble trøtt nok før legging.. Hun sovnet ganske greit, men søvnen var såpass lett at hun våknet X antall ganger iløpet av kvelden/ natta..

Når (klokkeslett) sover han nå, og hvor lenge per lur?

Skrevet

Joda, klokken 21 er altfor sent å legge et barn. Se i heftet du trolig har fått på sykehuset hi, der står det som følger:

"Du må aldri legge et barn etter klokken 19!" Gjerne 18.30 dersom barnet er trett.

Hos oss har det gradvis blitt ganske så bra, etter mye strev med leggingen. Jenta vår er 10 måneder, og er stuptrett når klokken er 19, fra 17 og utover begynner hun å gni seg i øynene. Spesielt de gangene hun ikke sovner til dupp nr 2. Får hun bare 1 dupp, sovner hun til gjengjeld enda fortere, jeg synger 3 sanger, og så sover hun:) Hun havner i foreldresenga en gang, alt fra kl 01 til 06 om morgenen, men det er ikke et problem for oss. Hun er trygg og har funnet rutinen selv. Vi har gradvis lagt henne tidligere og tidligere fordi hun har blitt trettere etterhvert.

Det høres veldig strengt og slemt ut i mine ører å ikke en gang vise at man er der når barnet gråter! Tenk så redd barnet blir, kira tror jeg det var, når babyen din gråter og ingen kommer?

Og eelis, det er ikke sikkert at den beste løsningen er å aldri la ham få komme opp for enhver pris.

Men, lykke til, min erfaring er at det blir bedre etterhvert.

Gjest eelis+kian
Skrevet

"Du må aldri legge et barn etter klokken 19" - finnes det noen faglig dokumentasjon på at en halv time/en time senere er permanent skadelig for et barn, eller skal jeg tvinge han i seng selv om han ikke er trøtt før tidligst 19.30? I dag våknet han fra sin siste lur klokken 14.00, men ikke f at han skulle legge seg klokken 19. Han sovnet like etter 20.00.

Og jeg skjønner ikke helt at dere henger dere sånn opp i at han sovnet 21.00 én kveld??

Og jo, jeg har gått noen runder med å la han komme opp og så legge han ned igjen, evnt ta han over i mammasenga. Vi samsov og halvveis samsov til han var 9,5 mnd. Nettene er bedre nå som jeg er streng på at han ikke får komme opp (med mindre han bæsjer selvfølgelig), før kunne han glatt våkne hvert 30. minutt kun for å få kos og pupp.

Jeg tror jeg skal prøve å korte ned en lur, det høres smart ut. Nå sover han en lur ca 09.00-10.00 og en lur 12.30-14.30. Den siste luren kan jeg vel kutte med en time?

Skrevet

Syens det er veldig underlig å lese at så mange her tror det er en fasit for når barn skal legges. Det er jo totalt antall timer barnet sover pr døgn som er viktig for babyens trivsel og helse. Og den 'fasiten' med å legge de kl 19 bygger faktisk på en del andre forutsetninger...

Det er forøvrig en norsk tradisjon/vane å legge barna klokka 19. I mange andre land følger barna foreldrenes leggetid og kompenserer for dette med å sove mer på dagen. Så det bør ikke være noe problem for den enkelte å lage rutiner som passer for en selv og babyen.

Jeg har forøvrig ingen tips å komme med ift oppvåkning om natta. Men er veldig enig i at soving på dagtid påvirker hvor lett han er å legge. Vi har nå satt en maks grense for hvor lenge han får sove og hvor sent på ettermiddagen han får sove. Han sover fortsatt 2 ganger pr dag, men vi vurderer å gå over til en dupp snart, han virker klar for det (har begynt å bruke lenger tid på å sovne). Han er forøvrig 9 mnd.

Skrevet

Vi henger oss opp i klokkeslettet fordi det høres ut som han er overtrett. Jeg har ikke den faglige bakgrunnen til å gå imot ekspertisen - som jeg tenker at norske helsemyndigheter er -som sier at barn bør legges før kl 19 - men om dere vil gjøre det står dere jo fritt til å gjøre det. Det handler vel om naturlige rytmer, at vi egentlig er skapt til å legge oss tidlig og stå opp tidlig. Jenta vår lagde denne rutinen helt selv, vi måtte legge henne fordi hun var så trett. For MIN del kunne hun alltids sovnet klokken 20 fordi dagene går så fort.

Som andre har påpekt; du spør og vi svarer, kanskje ikke alltid slik du ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...