husmus &2 Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Merkelig at jeg ikke kan huske dette fra sist gang, det er jo bare ett år siden. Uansett, jeg tenkte vi skulle begynne med smaksprøver nå da hun blir 4 mnd denne uken. "MÅ" man begynne med grøt, eller kan man begynne med smaksprøver på fruktmos osv i stedet?
2010 Mammaen Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Fruktmos er helt greit å starte med :-)
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Vi har begynt med smaksprøver. Vi begynte med grøt fordi det er jo litt kjedelig på den måte, så om babyen får frukt først er det jo ikke sikker vil ha grøt lengre. Vi tenker også å begynne med grønnsaksmos før fruktmos.
abella Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Vi begynte med banan og avokadomos. Deretter middag og til slutt grøt, da var han ca 5,5 mnd.
Leona77 Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 vi begynte med grønnsaksmos, inbiller med at det er litt lettere for magen enn grøt. Begynte før hun ble 4 mnd. da, så grøt da hun var litt over 4 mnd.
Fuego Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Jeg har bare ett spørsmål jeg. Hvor mye gir man når man gir smaksprøver?
Leona77 Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 jeg gav 3-4 ts. og økte litt hver dag etter noen uker var mini oppe i ett halvt lite middagsglass.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Har en stor gutt på 8.9 kg han er 3.5 mnd..har sovet kjempe godt frem til denne siste uken,da vil han ha pupp annen hver time omnatten og mer om dagen.Jeg ser for meg at han er ekstra sulten for tiden,kan jeg begynne med litt grøt nå eller bør jeg vente til 4 mnd??
Leona77 Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Jeg begynte med fast føde til begge mine jenter da de var 3 mnd. forskjellig helsesøstre har sagt det var greit, bare begynne litt forsiktig. Startet med grønnsaksblanding først. Bare følg med på avføringen, om den blir grønnaktig så sliter tarmen litt, greit å gi litt mindre smaksprøver da og øke forsiktig.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 nå er mini 5 mnd og får smake på alt. bare bittelitt selvfølgelig, er ikke snakk om så det syns på fingeren en gang! Han har smakt på krem,farris,cola,juice osv. andre har sikkert meninger om dette,men det bryr meg ikke. Jeg lar han smake på det meste:)
Askepott 3 barnsmor Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Lille trille:mener du seriøst at du har latt ungen din på 5mnd smake på cola og alt det?Håper det bare er tull.
Leona77 Skrevet 1. september 2010 #12 Skrevet 1. september 2010 Er vel ikke farlig om de små får smake på det meste, bare en bitteliten smak. Er ikke nødvendig, men ikke farlig om de får teste ut forskjellige smaker heller. Min datter fikk også smake på litt krem på dåpsdagen sin.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 nei det er ikke tull. den var helt uten kullsyre og det er ikke farlig. var så vidt jeg var fuktig på fingeren! Og som jeg skrev så spiller det ingen rolle hva folk mener, både barnelegen på sykehuset og HS sa det absolutt ikke var farlig og bare tull at det var fælt å la de smake på ALT,også cola! Så her får han smaksprøver, styrer unna salt og krydder selvfølgelig.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 nei det er ikke tull. den var helt uten kullsyre og det er ikke farlig. var så vidt jeg var fuktig på fingeren! Og som jeg skrev så spiller det ingen rolle hva folk mener, både barnelegen på sykehuset og HS sa det absolutt ikke var farlig og bare tull at det var fælt å la de smake på ALT,også cola! Så her får han smaksprøver, styrer unna salt og krydder selvfølgelig.
husmus &2 Skrevet 1. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2010 Jeg tenkte jeg skulle begynne med å gi henne litt kaffe jeg...
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 Jeg er også veldig åpen med å la tulla smake på alt. Begynner ikke helt enda, men snart. Får jo grøt nå, og har fått smake litt på avokade. Jeg tror nok jeg skal styre unna sukkerholdige ting, men eller skal hun få smake på det meste! Det handler jo om å utvikle smaksløkene!
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 1. september 2010 #17 Skrevet 1. september 2010 Greit å høre litt me dere omhva dere gjør,da får han litt smaksprøver fremover:) hvilke grønnsaker anbeafales det til de til å begynne med?? kan man koke frukt og mose og?
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. september 2010 #18 Skrevet 2. september 2010 Ja du kan koke og mose frukt! Pære er veldig populært her!
Martinehh Skrevet 7. september 2010 #19 Skrevet 7. september 2010 Hei. Jeg har en jente på 6 mnd. Hun er skeptisk til mye mat, spesielt når jeg gir med skje eller mate henne direkte, da brekker hun seg og lager grimaser. Men om jeg putter samme maten i små nettingposer (som fåes kjøpt i div barneforretninger) så spiser og smaker hun med glede. All mat på glass, fruktmos eller middag nekter hun å spise, men hun elsker grøt og kan ikke få nok. Jeg har funnet ut at om hun får spise og smake som hun vil så er det mye lettere. Ja, det blir mye gris, men mye bedre for henne Jeg begynte forsåvidt med noen skjeer grøt i melken, etterhvert som jeg la til, ble grøten for tykk for flaske og vi gikk over til skje. Det fungerte utmerket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå