Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi poden deres grøt? Min får kun MME og er fire måneder så vurderer å gi hun grøt. Noen innspill på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren vår er født i uke 28, og vi begynte med velling når hun var 3 mnd korrigert. Grunnen til at vi begynte med velling var at vi så at hun ikke spiste noe mer eller mindre om hun kun fikk MME og at vi dermed kunne øke kaloriinntaket hennes.

• 2 uker senere...
Skrevet

Fant en annnen tråd om dette her:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/141368108

Da vi reiste fra kuvøseposten sa de at vi skulle korrigere mht ALT unntatt vaksinene.. de skulle hun evt. ha til ukorrigert alder fordi de rett og slett ofte datt ut av systemet om de prøvde noe annet i helsevesnet...:P

Men ikke vet jeg.. orker ikke spørre de på helsestasjonen, dårlig erfaring med dem- virker ikke som de har mye peil- første besøk fikk jeg beskjed om at jenta vår er "veldig lita", andre gangen spurte de om ho hadde begynt å "prate" (ho var da 2 uker korr...!!) Jeg fikk heldigvis nok info. på kuvøseavd. , slik at jeg ikke blir bekymret, og sa til dem dette- og joda-de var jo forsåvidt enige med meg i at det var vel tidlig å prate da.. !

Vurderer å ringe kuvøseposten å høre jeg... om grøt og annen fast føde altså...:/

Skrevet

Jeg startet med grøt når hun var 3,5 mnd. Hun ble født i uke 32. Startet rolig. Bare ei ts til å begynne med. Det gjorde jeg hele uken så økte jeg til 2 ts. Så tok det veldig sakte. Hun ble mye mer fornøyd når vi startet opp med grøt. Sov mye bedre.

Var redd for spisevegring.

Skrevet

Hei

Datteren min er født 16uker for tidlig, og spiste alltid veldig lite NAN. Så begynte med velling ganske tidlig, og hun elsket det. Så det ble reddningen vår, før hun begynte med grøt. Hun begynte med velling når hun var 2mnd korrigert, og grøt når hun var ca3,5-4mnd korrigert.

På NFI hvor datteren vår var, fikk beskjed om at vi ikke trengte å korrigere(av legen), siden magen hennes hadde fått mat siden fødsel. Men man må selvfølgelig se an barna.. ikke alle er klare for skjea, og noen er det:)

jeg har funnet ut at jo flere man spør, jo flere svar får man. Så jeg brukte mye min egen fornuft:)

Hun er nå snart 2,5år, og ingen form for spisevegring. Eneste er at når hun blir dårlig(f.eks forkjølet), så spiser hun mindre.. men da kjøper vi ernæringsdrikker på apoteket:)

Skrevet

Da har jeg likegodt spurt de på kuvøseposten jeg:)

De hadde aldri hatt dette som tema. Dvs. så lenge de spiser godt og av flaska og har en fin vektøkning så de ingen grunn til å begynne med fast føde tidligere enn hos andre spedbarn. Hvis derimot ungen spiser /har spist lite, kan det anbefales å prøve å innføre velling, grøt osv. Men dette gjelder jo de som er født til termin også.. hun så ingen grunn til å "forsjellsbehandle" premature i så måte.

Så- så lenge pia mi spiser godt, og ikke overstiger 1200 ml/dgn over tid, så blir det ikke grøt her i gården- før hun-enten ikke vil spise nok/legger på seg bra, eller det blir for mye mme. Men tenker det blir smaking av grøt før hun er 5 mnd i alle fall.. om hun skal fortsette å bøtte innpå med mme som hun har gjort:)

Skrevet

Forøvrig.. er det noen som har noe "å vise til"mht . statistikk el.l . mht. økt forekomst av spisevegring hos premature som får fast føde innført for sent? Er jo innteressant å vite.....:) Virker som om det gis ulike råd fra helsevesenet her... :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi fikk ikke inn grøt før nærmere 8 mnd, men begynte med litt velling ved 5,5 mnd.

5 uker prem.

jeg ammet

Skrevet

Vi startet med grøt den dagen hun ble 6 mnd ukorrigert, det er nå fem dager siden. Hun er 10 uker prematur.

Har fungert bra til nå, fortsatt kun 3-4 teskjeer.

Har også erfart jo flere du spør, dess flere svar du får. Trur rett og slett det er mange helsesøstre som ikke vet i det hele tatt, det har ihvertfall jeg opplevd før jeg flyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...