Gå til innhold

Foranliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Var til ultralyd i dag:) Kjempemorsomt å se den lille astronauten vår kose seg i magen. Sutta på tommelen å lå å sparka. Han/ hun ( fikk ikke til å se kjønnet) var frisk og rask heldigvis!

Jordmoren sa derimot at morkaken var litt feil plassert. Den lå hele veien mot yttersiden av magen. Er det dette man kaller foranliggende morkake? Mente det var når den lå ned mot mormunnen jeg...Satt opp til ny time i uke 28 for å se om den hadde flyttet seg til riktig plass (skal da også få se kjønnet forhåpentligvis). Hvis den ikke flyttet seg kunne det bli keisersnitt.

Noen som vet noe om dette/ har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142265809-foranliggende-morkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at morkaka di ligger sånn til at den delvis eller helt sperrer fødselskanalene. Da blir man alltid satt opp på en ekstra ultralyd for å sjekke om den har flytta seg.

At morkaka er foranliggende er ikke "feilplassering", for det skaper ingen komplikasjoner, slik som ei morkake foran fødselskanalene kan gjøre :) Jeg har foranliggende morkake ihvertfall, og det er ingen problemer knytta opp til det, sånn bortifra at det tar litt lenger tid før man kjenner liv :)

du har nok foranliggende morkake (dvs foran mormunn.. åpningen til livmor) og også morkaka på framsiden av magen.

Jeg hadde foranliggende, men mot ryggen i første svangerskap og var på oppfølging i uke 30 forå se om den hadde vokst med livmoren vekk fra mormunnen.

Hvis den ikke flytter seg så sperrer den jo for fødselskanalen, og man må ha keisersnitt.

Den flyttet seg hos meg..

Vil tro at siden du må på ekstra kontroll for å se om morkaken har flyttet på seg, så er det fordi du ikke kan føde vaginalt sånn som den ligger nå. Hvis det ikke var noen komplikasjoner så hadde du sikkert ikke trengt å komme tilbake. Ikke for å skremme altså, jeg har selv foranliggende morkake og må tilbake i uke 32 for en sjekk. Det aller fleste gangene retter dette seg av seg selv.

Hadde foranliggende morkake på UL i uke 10, etter blødning i uke 12 med påfølgende UL viste det seg at den nå hadde flyttet seg, og at blødningen mest sannsynligvis stammet fra dette.

Det er nok enda stor sjanse for at din flytter på seg:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...