Gå til innhold

Føde på A-Hus? noen som her erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bestemme meg for fødeplass, og det står mellom A-hus og ABC på ullevål. Kjenner jeg har mest lyst å dra tilbake til ABC da jeg født min datter for 5 år siden, men vi har flyttet siden da og A-hus er nærmere. Men jeg finner lite info om barselstida der, noen som har født der i de siste par år?

Er det enkeltrom eller må man deler?

Kan far overnatte sammen med mor og barn?

Hvordan er det for resten av familie å besøke?

Fortsetter under...

Med min erfaring, ville jeg ikke valgt ahus, men det er jo så forskjellig hva folk opplever..

De har noen enkeltrom, men disse er ved høyt belegg forbeholdt fødekvinner med komplikasjoner (blodtap, revner ol). Tror de har åpnet barselhotellet, men er usikker på det.

Takk.

ha hørt med A-hus og de åpner nå en barselshotell 6. sept der man kan velge å være om fødselen gikk bra og alle er frisk. Der er det da hotellrom og far kan overnatte.

Tror jeg velger ABC uansett, var så fornøyd med dem sist :)

Synes det er litt synd at man setter valget mellom Ahus og ABC - dette da jeg har forstått at pågangen hos ABC er veldig stor og mye mindre sjanse for å få plass der enn på Ahus.

Spm mitt til dere som har svart:

Hva er dere så misfornøyde med på Ahus?

Ang barselhotellet på Ahus mener jeg å ha lest på hjemmesiden deres at det skulle åpne nå i løpet av september, og tror det var mellom 10 og 20 rom tilgjengelig for barsel.

Annonse

Misfornøyd med:

- for høyt belegg på barsel, alarmklokkene ringte kontinuerlig fra 20.00-05.00. Jeg vet, for jeg lå ved vaktrommet. Dette medførte pleiere som er på vei til neste seng, og som ikke er mentalt tol stede. Hjelper lite for meg da, at de er flinke faglig og kjølig høflige.

- dårlig oppfølging ifht at jeg fikk subtotalruptur (dvs ingen oppfølging)

- overfokus på amming og lite forståelse for at det er vanskelig å amme med såre knopper

-minumalt med forståelse for fødselsangst etter fødselen

- lite informasjon underveis i fødselsprosessen

Anonym 19.09

Jeg fødte førstemann på Ahus, helt greit forsåvidt. Fødestuene er fine, om enn litt sterile, alle har badekar, men såvidt jeg vet så kan ikke alle jordmødrene ta i mot i vann. Barselshotellet har akkurat åpnet så da kan jo far være til stede (jeg lå på dobbeltrom). Men, jeg endte opp med å ligge på observasjonen til jeg hadde 7 cm åpning fordi de ikke hadde fødestue ledig, og etter fødsel lå vi på familierommet på fødestuen i 14 timer fordi det ikke var ledig rom på barsel... og jeg har hørt om flere som har opplevd det samme. I tillegg var det masse andre småting som skjedde som gjorde at jeg valgte bort Ahus ved min andre fødsel.

Jeg ville langt heller valgt ABC, eller aller helst, Føderiket! Jeg hadde drømmefødselen på Føderiket for en måned siden, fantastisk oppfølging gjennom svangerskapet, flotte føderom, høy ekspertise på vannfødsler, erfarne jordmødre (20-30 års erfaring, de fleste har jobbet på Riksen lenge), man slipper vaktskifte midt i fødselen (som var viktig for meg etter å ha vært gjennom 5-6 jordmødre på Ahus). Det er kun 24 timers liggetid, men man får jordmor på hjemmebesøk dagen etter man reiser hjem. Føllingprøven taes på Riksen, da møter jordmor en der og følger en gjennom legesjekk. Jeg er så fornøyd, kommer aldri til å føde noe annet sted!

Du kan lese mer om Føderiket her: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet?p_doc_id=37542&p_dim_id=44455

Så bra Eline!

Har bestemt meg, og fått plass på ABC, vi var super fornøyd med oppfølging derfra sist og ta ikke sjansen på å Ahus - har også flere venniner med dårlig erfaringer derfra.

Synes ikke det er noe sak å sette opp den ene mot den andre. Hadde alltid mest lyst å gå tilbake til ABC, men ville vudere Ahus i.o.m at den er utbygget og kanskje forbedret.

ABC er for de som bevisst vil ha naturlig fødesel. Nettopp pga stort pågang kommer det flere slike tilbud....f.eks Føderiket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...