Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Vi har akkurat bytta bhg for gutten vår på 2 1/2. Han er som andre i den alderen ekstremt trassete til tider. Til å begynne med gikk det veldig fint i bhg. Han fant seg fort til rette, levering/henting var ikke noe problem og vi fikk masse gode tilbakemeldinger fra de ansatte. Så plutselig: etter 14 dager kom jo reaksjonen. Han begynte å gråte når jeg leverte, er sur med det samme vi kommer inn i garderoben selv om han 2 sekunder før løper med forventing mot inngangsdøra for å komme inn i bhg. Når vi henter, blir han også sur/trassete og ender ofte med at vi må nesten bære han til bilen. Så merker jeg nå på noen av de ansatte at de blir "snurt" når de kommer for å hilse han velkommen i bhg, og blir møtt med hans "trass/surmuling"..Vi får oftere tilbakemeldinger som: "idag har x vært litt mer trassete enn vanlig, skyver unna maten når han ikke får vilja si" etc etc. (selv om vi også får høre positive ting fra dagen). Ja, vi vet at han kan være ekstremt trassete til tider. Gutten har en sterk personlighet og vet hva han vil. Men samtidig er han også verdens skjønneste sjarmør, som jo alle mammaer ville sagt om sitt barn. Så: skal vi bare se an situasjonen litt ifht bhg? Eller bør vi nevne på foreldresamtale at vi merker at enkelte ansatte viser litt for tydelig at de blir lei trassinga hans? Samt si at vi trenger ikke daglig høre hva han har trasset med? Vi synes det er veldig flott at de følger opp ungene, men for meg ble det rett og slett for mye i dag. Jeg kom hjem med en gutt som trassa med det samme han så meg, samt fått høre fra ped.leder at i dag hadde han vært ekstra vanskelig..Mammatårene trilla etter at vi var kommet hjem, og jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å få guttungen til å slutte med trassinga..Jeg vil jo bare at de skal se den flotte gutten som han egentlig er.. Er jeg ekstra hårsår, eller?? Vi har ei på 5 mnd i tillegg, så jeg antar at noe av trassinga skyldes oppmerksomhetsbehovet hans- som vi prøver å dekke etter beste evne, vi har vært veldig bevisst på at både jeg og pappa'n har "alenetid" sammen med bare han uten lillesøster til stede. Noen som har gode forslag til hva vi kan gjøre? Hvordan begrense trassinga hans? Vi velger våre kamper med "omhu", og lar han selv bestemme der han kan, samt gir han masse ros når ting går bra og prøver å forklare ut fra hans nivå når ting ikke ble slik de burde ha blitt.. Bør vi ta opp situasjonen med bhg, eller bare se det an?? Hva kan vi gjøre for å få en bedre hente/leveringssituasjon??
lille sprelle Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Jeg hadde bedt om en samtale med ped.leder med dette som tema. Be om råd og finn i fellesskap ut en løsning på hvordan og hva dere skal reagere på. Si at dersom det ikke er noe helt spesielt ille som du må ta opp med ham, så vil du ikke høre om det!
Mor Løvehjerte Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Vet du hva? Jeg syns faktisk det er viktig å ha en åpen dialog med barnehagen hele veien. Og i stedet for at du går fra barnehagen med gråten i halsen, så syns jeg du skal si fra på en så ordentlig måte du klarer, hvordan du syns det er å få så mange negative kommentarer ang. gutten din. Jeg har en jente på to år (24 mnd) som har et spesielt godt forholdt til den ene assistenten på avdelingen sin. Men denne dama har jo mange andre barn hun må ta seg av i tillegg. En fredag jeg hentet vesla, fortalte assitenten og kollegaen hennes i en halvveis spøkefull tone hvordan den siste uka hadde vært. Vesla hadde vist mer enn tydelig hvor sjalu hun var på de andre barna og gjort alt hun kunne for å få sin kjære asistents oppmerksomhet. Det var dytting av andre barn, hyling og skriking. Men de hadde oppnådd det som var målet. Og det var at hun skulle skjønne at assistenten var veldigglad i henne fortsatt, men at nå var det begynt flere andre små som også trengte mye oppmerksomhet. Og så fortalte de masse om hvor snill og grei hun var som gjorde slik og sånn og på onsdag hadde hun gjort ditt og på torsdag datt. :-) Jeg gikk fra barnehagen den fredagen og var kjempefornøyd, fordi ting ordnet seg, men jeg tenkte at oj, her var det jo mye jeg ikke hadde fått med meg i løpet av uka. I etertid ser jeg at barnehagen sikkert hadde en idé om hvordan de løser sånne dagligdagse ting. Vi trenger ikke vite på detaljnivå hvordan barna våres oppfører seg i barnehagen, like lite som min mor trenger å vite i detalj hva min bestemor driver med på sykehjemmet der hun bor. Så jeg hadde sagt i fra.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 jeg jobber i bhg og jeg har til nå fokusert nesten kun på positive ting i løpet av dagen. men jeg nå de siste mnd har jeg funnet ut at jeg som mor vil vite hva barnet mitt gjør i bhg. om mitt barn er trassig osv så vil jeg faktisk vite det. om mitt barn er slem med andre barn, biter u name it. så vil jeg faktisk vite det. slik at jeg også kan snakke med barna mine når jeg kommer hjem. jeg har derfor begynt å si ifra om slike ting til foreldrene. Men selvsagt, vi har et barn som gjør MYE tull. jeg sier ikke til hans foreldre alt gale han har gjort, bre om han gjør noe virkelig gale. og slik gjør jeg med alle barna egentlig. om de er ekstr sutrete, grinete, sint, trassig osv. om barna er i et trass humør over tid og har en dag der alt går som smurt da får de høre det også..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Hi her.. Vi har bestemt oss for å ta det opp med bhg, ped.leder har selv ønsket en oppstartssamtale med alle som har nye barn denne høsten, så da får vi en glimrende anledning denne uka. Jeg skal nok få sagt det på en fin måte, men velger å se hva ped.leder først begynner med. Er det trassinga hans som først kommer opp, skjønner jeg jo at de har kjørt seg i et spor hvor det er dèt som er fokus. Jeg har ikke sagt at vi ikke ønsker å høre om han har gjort noe galt, vi spør jo hvordan dagen har vært og ønsker selvfølgelig å vite om han har gjort noe som ikke er lov- slå andre, bite, u name it..For det følger vi seff opp!! Og vi har nok vært ganske tydelige på at vi følger med det også til de ansatte.. Men jeg er bare redd for at de havner i et spor hvor det kun blir fokus på det negative..dere vet jo selvoppfyllende profeti og hele den greia der.. Håper virkelig at det bare er jeg som har overreagert på hele greia (får skylde på ammehormonene), og at vi i samarbeid med bhg finner en måte som gjør at levering/henting blir en positiv greie for alle sammen..Er jo ikke noe ok for gutten heller at andre oppfatter han som "tverr". Så skal jeg sette meg ned og glede meg til den dagen at trassinga slutter..for den gjør vel det??
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 men om barnet er "tverr", skal han ikke få vite at andre syns han er tverr da? om han er trassig i alt han gjør skal han ikke da få vite at det er ikke slik man er? jeg jobber i en bhg der vi har noen utrolig trassige barn. spesielt to stk utpeker seg. dette har holdt på siden de startet for ett år siden. får ikke de trekke kalenderen, velge sang +++++ så er alle slemme og de hyler og skriker. dette syns jeg at disse barna skal få vite at IKKE er greit. derfor snakker vi mye om de episodene når barna er blid og fornøyd. vi skryter jo masse av dem selvfølgelig og er ikke sint eller noe. men forklarer hvorfor de ikke får lov hver gang osv. det må ikke være sånn at man bare tar opp det positive for da lærer de jo ikke at de gjør noe galt..... jeg skjønner ikke helt hva du får tilbakemeldinger på jeg. om du synsdet er greit å få tilbke meldinger på slå, bite osv....
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Tror du må lese grundigere, altså.. Jeg sier jo at vi ønsker jo tilbakemeldingene, positive og negative. Gjør han ting som ikke er akseptabelt- følger vi opp. Det er ikke sånn at jeg forventer en superhyggelig-smørblid gutt som er som ei dukke, han får trasse i vei, han..Og legger han seg langflat ned på gulvet på butikken fordi han ikke får vilja si- javel, så ligger han der da, han er neppe den første.. Men det jeg er redd for, er at det kun er trassinga som blir fokuset for de ansatte i bhg- altså at det tar over alt, og de mister det positive som faktisk skjer i hverdagen hans. Dette er jo en ny bhg, vi kjenner ikke de ansatte så godt- og som jeg sier, håper jeg har overreagert. Men dette får vi forhåpentligvis svar på i morgen. Mulig jeg mistolker svaret ditt; men- mener du at dere snakker om de to som er ekstremtrassere til de andre ungene at "slik skal vi ikke gjøre, etc"?? Da vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg. Selvfølgelig skal ungene og de voksne snakke sammen om at slik skal man ikke gjøre osv, men om det bestandig er de samme som brukes som "modeller for feil atferd"- klinger ikke dette godt i mine ører. Håper jeg mistolket deg der, at dere ikke gjør det sånn..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 nei selvsagt snakker vi ikke om dette til de andre barna. vi snakker om det med de barna det gjelder...f.eks så sier jeg ofte til barna det gjelder at de må huske at det er ikke hver dag de får trekke kaldenderen osv. vi bruker selvsgt ikke disse barna som modeller for feil atferd..... jeg skjønner deg ikke helt fordi du mosnakker deg selv litt. du skriver jo at du får høre så mye om trassingen hans, men at du og får mye positivt. så skriver du at ønsker tilbakemeldingene, både positive og negative...... jeg skjønner ikke helt hva problemet er. om personlet kommenterer både positive og negative ting om barnet ditt så er det vel ikke bare trassingen de er opptatt av vel? for alt i verden, de to mest trassige vi har på avdelingen min er jo av de hærligste vi har og. de er jo så gode, snille og morsomme og. av og til må jeg bare le av dem fordi de gjør så mye rart. selv om jeg kan bli oppgitt over at doen er blitt tettet igjen for tiende gang de siste ukene så er de jo så sjarmerende når du fersker de når de putter alt mulig i doen. hehe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Synes ikke jeg er selvmotsigende- men har kanskje ikke vært tydelig. Det som jeg synes har vært "problemet" (om man kan kalle det et problem), er at jeg synes bare det kanskje har blitt en overvekt av negative kommentarer som har vært knyttet til trassing. Vi har ikke fått negative kommentarer knyttet til noe annet. Tror bare jeg kom til et punkt hvor jeg ble sliten av alt (en trassig 2åring, ei lita jente på 5 mnd, ikke sammenhengende søvn på 5 mnd+++)- så det toppa seg sikkert med en gutt som hadde stått opp med feil fot/gigatrassedag samt en kommentar fra ped.leder som omhandlet trassing.. Og etter å ha tenkt gjennom de siste ukene, synes jeg kanskje det har blitt i overkant litt mye (etter min smak) fokus på hans trassing. Jeg håper bare at bhg ikke tenker slik, og at det bare er jeg som har overreagert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå