Jojo x3 Skrevet 30. august 2010 #1 Del Skrevet 30. august 2010 Gadd ikke lese alle innleggene, men virket ut som om flesteparten mente nugatti var fysj fysj. Kjenner jeg blir så irritert på sånne innlegg (og ja nå lager jeg et selv huff ). Det er mye som er usunt, men uansett er det beste et balansert kosthold. En elev av meg har ofte nugatti og en gang fikk hn en kommentar om at det var usunt. Den som sendte kommentaren hadde skiven full av syltetøy! Er det så mye bedre da? Og når jeg først er igang, hva med barnehagen som sier nei til sukker, men ja til ekle billigpølser? Nei, jeg har tro på et variert, sunt kosthold noe som hos oss også innebærer nugatti og snop en gang iblant! Sånn nå var det sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #2 Del Skrevet 31. august 2010 helt enig. Her er alt lov å spise, men ikke hele tiden. Variert kosthold er viktig og ikke noe spes fy mat her. men klart begrenser vi det helt usunne, men noen ganger er det lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Verbena Skrevet 31. august 2010 #3 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg er en av de som ikke har nugatti i hus. Har prøvd og erfart at yngstemann nekter å spise annet enn nugatti om vi har det i hus. Og han er typen som går sulten hele dagen om han ikke får det som han vil. Men de får nugatti hos besteforeldre, bonusbesteforeldre og pappan. Hos besteforeldrene og bonusbesteforedrene aksepterer han å reglen om at han må spise noe annet på ei halv brødskive før han får nugatti. Prøvde det her hjemme , men det ble bare bråk. Men for min del så går det ikke så mye på at det er nugatti som blir spist, men at det er bare det han skal ha. Jeg lar være å kjøpe annet pålegg også i perioder sånn at de må velge noe annet å spiser litt mer variert! Også liker jeg ikke nugatti selv heler da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blond Skrevet 31. august 2010 #4 Del Skrevet 31. august 2010 Ingen trenger tilsatt sukker, men det er heller ikke farlig med tilsatt sukker så lenge det er i små mengder og ikke hver dag. Det er opp til oss foreldre å gi barna gode vaner og kropper som har det bra og derfor tenker jeg at det er like lurt å holde seg unna sukkerrike "pålegg". Sukkerpålegg har ikke noe i et balansert kosthold å gjøre. Syltetøy trenger ikke være veldig usunt og inneholder uansett vitaminer som sukkerpålegg ikke har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo x3 Skrevet 31. august 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 31. august 2010 Det kan jeg forstå. Vi har nugatti i hus, men ungene spør bare etter det en sjelden gang ås det er ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filifjonka Skrevet 1. september 2010 #6 Del Skrevet 1. september 2010 For mye og for lite skjemmer alt, heter det seg. Og ikke alle har likt utgangspunkt. Det finnes barn som nekter å spise noe som helst annet enn nugatti hvis det finnes i hus, som du har fått svar om over her. Det finnes barn som er overvektige, eller på grensen til å bli det og som absolutt må styres unna sukker og tomme kalorier. Så finnes det selvsagt også barns om fint kan ta en skive med nugatti, og deretter velge leverpostei eller ost de neste dagene. Syltetøy, spesielt kjøpte varianter, inneholder veldig mye sukker men også en del vitaminer fra bærene så jeg vil påstå at det er litt bedre, dog ikke veldig mye bedre. En annen ting er holdningen som denne eleven formidler ved å kommentere klassekameratenes matpakker på den måten der: Jeg er bedre enn deg, matpakka mi er bedre enn matpakka di. Jeg tror jeg ville tatt fatt i den siden av saken, i stedet for å lage det til en konkurranse om hva som er det verste pålegget. Nå er det vel almenn enighet om at hverken snop eller nugatti er sunt, så å påstå at det er en del av et sunt kosthold syns jeg ærlig talt blir litt feil. Det sagt, det går fint an å ha et sunt kosthold _og_likevel_ spise litt snop og ha nugatti på brødskiva innimellom. Men se litt på utgangspunktet og det totale sukkerforbruket. Nugattimotstanderne kan ofte bli sett på som en smule hysteriske, men faktum er at norske barn spiser alt for mye sukker. Og vi har en voldsom økning i både fedme og diabetes i samfunnet vårt. Så jeg tror absolutt ikke at fokus på dette er skadelig i det lange løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #7 Del Skrevet 1. september 2010 Vitaminer i syltetøy var en ny vinkling for meg. Jeg mener det er et holdbart argument når vi snakker om enkelte typer youghurt, men også der med måte. For det er jo virkelig avhengig av hva slags type du kjøper. Min erfaring er dessverre den at barnefamilier ofte velger store familiepakninger fra billigmerkene når de kjøper syltetøy, og de er det skremmende lite bær i. Som eksempel var jeg i middagsselskap hos noen i slekta og fikk tyttebærsyltetøy til kjøttkakene. Det smakte så lite tyttebær at jeg kunne ikke dy meg for å lese på pakka. Over 50 % var sukker og resten var ikke tyttebær for å si det slik. Så jeg sier ikke at syltetøy, nugatti eller youghurt er gift. Men alt med måte. Og når man begynner å snakke om vitaminer som et rettferdiggjørende element bør man kanskje vite at man har tilstrekkelig belegg for påstanden. På generellt grunnlag er jeg skeptisk til at det holder i dette tilfellet, men er du god til å velge de variantene med mest bær og minst sukker og anndre tilsettningsstoffer er det mulig det har noe verdi. Men det er nå en foreløpig slik at selv om det er B-vitaminer i øl så er det ikke dermed regnet som sunt å drikke det. Rett og slett fordi den regnes å inneha større del av innholdsstoffer med skadelig effekt enn helsebringende effekt slik at summen blir negativ. Vi spiser syltetøy hos oss også. (Drikker øl også for den saks skyld.) Men nugatti vil du ikke finne i mitt skap hvis det er jeg som har vært på butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. september 2010 #8 Del Skrevet 1. september 2010 Mine barn går i en bhg der de ikke har lov å ha nugatti eller lignende på maten, men det er pga en som har alvorlig allergi. Så det blir sjelden nugatti. De kommer ofte ikke på det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo x3 Skrevet 1. september 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 1. september 2010 Bare så det er sagt Filifjonka, det ble selvsagt ingen konkurranse om det verste pålegget! Men som jeg ser det er det noen barn som lærer at nugatti er det verste man kan ha på skiven og som igjen formidler det videre. Det er mange grunner til at barn har forskjellig pålegg på skiven, denne eleven har noe som jeg kaller en god grunn uten at jeg går nærmere inn på det. Barn spiser og drikker for mye sukker, det er jeg enig i, men årsaker til fedme og diabetes er mer sammensatt enn sukker og nugatti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazza** Skrevet 7. september 2010 #10 Del Skrevet 7. september 2010 helt enig HI, syns det er mye hysteri angående sånne ting....her i huset er det sjokade på skiva og sjokomelk til frokost på lørdager, og det skal jeg si deg blir satt pris på ja! Han er såå fornøyd! Det hender selvfølgelig en sjelden gang han får det ellers også. Mange barn spiser prim på skiva, en venninne av meg gir sønnen sin det hver dag, men sjokolade det får han ikke...for det er fy fy....ler av det jeg da for det er søren meg like usunt med prim som sjokolade.....har sjekka! Alt med måte tenker jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. september 2010 #11 Del Skrevet 9. september 2010 Her har vi også nugatti i hus. Størstegutten bruker å få det på morgenen om han ikke finner noe annet han vil ha på frokosten sin. Han har aldri hatt det i barnehage eller på skolen og har aldri spurt etter det heller. Minstejenta får det om hun er/har vært syk og ikke har matlyst. Bedre at de spiser nugatti på skiva enn ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blond Skrevet 9. september 2010 #12 Del Skrevet 9. september 2010 Det er mye vitaminer og antioksidanter i syltetøy, men du snakker kanskje om sukkertøy? Altså "syltetøy" som omtrent bare har (en svak) smak av bær, men som i all hovedsak er sukker med tilsetningsstoffer. Det kaller jeg sukkertøy og ikke syltetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #13 Del Skrevet 9. september 2010 Nugatti og syltetøy er pålegg som ikke har noen næringsverdi sett i forhold til ulempene. Det har for mye sukker i seg. Det er pålegg unger ikke spiser hvis de aldri får det servert og det er pålegg ingen har behov for. Late og lite krative foreldre serverer dette til unger med spisevegring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #14 Del Skrevet 10. september 2010 Vi er sukkerfri famile (av og til bare sukkerbevist). Det er mye annet godt å kose seg med enn nugatti og syltetøy.Alle måltidene våre er næringsrikte og sunne. Jeg ser ingen grunn til å blande mat og godterier rett og slett. Hjemme er vi sukkerfrie. Jeg og mannen spiser ikke sukker. Barna får spise vafler, boller, saft osv på besøk hos andre. Godterier og nugatti får de aldri. Aldri smakt og spør heller aldri etter det. Mine barn velger sundt fordi de er vant til det. De spør om vi kan kose oss med kokte egg, laks, frukt, grønnsaker og dipp osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå