Gå til innhold

Pregnantrexia- hvorfor hører vi ikke om det i Norge?

Anbefalte innlegg

I USA har det blitt et problem: Alle de kjente, vakre menneskene har fått barn uten å legge på seg så mye som fem grem. Rent faktisk har de gått ned i vekt mens de har vært gravide, og har hoppet rett i den "lille svarte" etter fødselen.

Dette har ført til at mange normale kvinner har sluttet å spise under sin graviditet, og har født underernærte, hjerneskadede og i noen tilfeller dødfødte barn.

Fedrene (i USA) har også begynt å stille visse krav til hvor mye deres partner "får lov til" å legge på seg i løpet av en graviditet....

STILLER VI VIRKELIG OPP PÅ DETTE, DAMER???????

Jeg er faktisk forbannet på vegner av fremtidige generasjoner, men også på vegner av jenter som ikke klarer å stille sine egne krav.

Uakseptabelt, sier jeg.

Og HVOR utbredt er det i Norge? Det vet vi ikke, for ingen har tenkt på å sjekke......

Fortsetter under...

Dette har jeg aldri hørt om, men jeg har faen meg tenkt mange ganger: "Hvordan går det an å være gravid og sååå mager?! Hvordan går det an å ha født for seks uker siden, og tynnere enn før du ble gravid? Husker jeg tenkte det da jeg så bilder av A.Jolie og N.Kidman... Nå er de så senete og avmagra, at de har mistet all sexappeal. Jeg tror det er mange som er gravide eller som ammer som seriøst slanker seg-også i Norge. Tror det er tilfeller her også, men vi har ikke fått et uttrykk for det...enda...

Har du et kilde for dette? Altså, et ordentlig kilde, ikke Hollywood Gossip.

Jeg sitter her på besøk i USA nå, sammen med broren min og svigerinne, begge som er leger. De har knapt hørt om dette; det som er betraktelig mer vanlig og alvorlig er det motsatte problem - fedme og overspising.

Det var tema på et Tyra Banks show, så det er nok ikke det du kaller en ordentlig kilde. Men de historiene som kom frem var rimelig rystende.

Vet godt at mange gravide går fort ned i vekt, min egen mor gikk for eksempel rett inn i størrelse 34 igjen etter å ha levert meg :-) Så det er ikke det jeg mener.

Men at det har blitt nærmest et must å klare å gå ned de kiloene man eventuelt har ekstra på ekstremt kort tid. Og at det, altså i følge det showet har blitt en slags motesak å slanke seg rimelig hardt samtidig som man er gravid.

Det heter pregnorexia, ikke pregnantrexia. Det viser seg å være en variant av "vanlige" spiseforstyrrelser; de som får pergorexia er også de som har anorexia nervosa eller bulimia fra før, eller er de som har høy sannsynlighet for å utvikle det. For kvinner flest, ville det vært svært vanskelig om ikke umulig å fremprovosere pregorexia sånn sett, uansett hvor mye man hadde lyst til det.

Annonse

Jo, det stemmer nok at jeg har fått med meg navnet feil. Det er tilstanden jeg synes er skremmende.

Som tidligere anorektiker ser jeg hvor lett det ville være å havne i den fella, og spesielt hvis de rike og vakre går foran og viser hvor vellykket en er om man klarer å få barn uten å legge på seg.

Det grøsser faktisk i meg ved tanken.

Og helt ærlig: Det er mange flere anorektikere der ute enn det vi vet om. De fleste er nemlig ikke ekstreme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...