Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann jeg var til første kontroll i dag 13+2, og fikk heller ikke høre hjertelyden. Hun fikk inn signaler på en puls rundt 120, men fikk ikke høre den, kun mitt eget hjerte som slo inn. Jeg er også litt skuffet, men tidlig enda....... Ahhh hvor jeg gleder meg til å kjenne liv :-D

Annonse

Åh, det er så utrolig teit at legen begynner å lete etter fosterlyd så tidlig som i uke 12! Det er SÅ usikkert om de klarer å finne den så tidlig i svangerskapet, og det ender bare opp med kjempebekymrede mammaer to be om de ikke finner den. Det er ingen retningslinjer på det her, men det burde det egentlig ha vært, slik at ingen leger begynner å leite forgjeves og skremme opp folk før det er meninga at man skal kunne finne den.

Jeg ville forøvrig ha spurt lege eller jordmor ang. dette med angelsound før anskaffelse av det. Det er ikke alle som nødvendigvis mener at det er bra å holde på med for mye med sånne, men det vil sikkert lege eller jordmor informere om hvis en spør.

Normal førstekontroll er mellom uke 8 og 12, men på mitt legekontor er det ingen som får komme før uke 12, med mindre det er noe spesielt. Det er fordi det skal tas blodprøver som måler diverse, og disse er egentlig ikke verdt noenting før man er rundt uke 12 fordi visse nivåer ikke er målbare/sier noe fornuftig før da.

da jeg var på kontroll forrige mandag, var jeg ca. 13+3. Siden jeg hadde SA i mars og legen vet jeg har vært litt bekrymret, sa hun at vi kunne prøve å finne fosterlyden. Hun sa det var noe hun sjeldent tilbudte så tidlig, da det er vanskelig å finne den så tidlig. Jeg var imidlertid heldig, for etter et par minutter hørte vi lille knøttet:-D

Hos legen min vil de ikke ta førstegangskontroll med alle prøver før uke 12 pga mor kan utvikle antistoffer i blodet, og dette vil ikke synes før ved ca. 12 uker.

Tusen Takk til alle for svar!! Selv om legen sier en ikke skal bekymre seg når en ikke hører noe, så tenker man jo litt på det når en ikke fikk høre hjertelyden, sånn er det bare. Men takk - det hjalp at såmange andre har "opplevd" det samme - da er det jo normalt..

Hilsen ei som er litt utålmodig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...