Gå til innhold

Hva er oddsene for en "vanlig/lett" fødsel?

Anbefalte innlegg

Litt teit spørsmål, da jeg skjønner de alle forskjelling, men det finnes kanskje en oversikt på sannsynligheten i prosent på at fødsel går helt fint for førstegangsfødende?

Da tenker jeg vanlig/lett som i ca 12 til 18 timer, uten komplikasjoner...

Fortsetter under...

Sannsynligheten er nok ganske stor at du får en slik fødsel. Jeg synes 12-18 timer er en vanlig til lang fødsel, da den gjennomsnits førstegangsfødende bruker 12 timer. Jeg brukte 6 timer på min første fødsel og noen bruker enda kortere tid. Så du kan være så heldig at den blir kortere enn 12 timer også!

Jeg brukte i følge definisjonen på aktiv fødsel 3 timer. Kan love deg at den ikke føltes spesielt kort ettersom jeg brukte 33 timer på å komme meg i aktiv fødsel. Tror nok at når HI sier 12-18 timer, regner hun ut ifra smerter og ikke aktiv fødsel.

Jeg synes de andre som har svart her kanskje er litt pessimistiske? Jeg har ikke en konkret statistikk for hånden, men sannsynligheten for at du får en helt normal fødsel er jo mye større enn sannsynligheten for at det blir komplikasjoner som gjør at inngrep som ks/vakum/tang blir nødvendig.

De fleste førstegangsfødende vil vel kanskje ikke kalle fødselen sin for "lett" - før evt en stund etterpå - men en helt normal og grei fødsel kan man absolutt håpe på. Vil anbefale deg å ta opp dette med jordmor, hun har sikkert noen statistikker å komme med.

Annonse

jeg leste i en obstetrikkbok fra 2000 at ca 30 % av alle førstegangsfødende og ca 1/5 av alle flergangsfødende trenger en form for teknisk assistanse i forbindelse med fødsel, altså alt fra sugekopp til ks.

Så det er ganske greit å være i nærheten av et sykehus da. Men sjansene for en helt normal fødsel uten noe behov for ekstra assistanse er altså størst.

Har ikke statisitkk , men som en komentar :

om det blir noe hjelpemidler behøver ikke fødselen å føles som komplisert.

Jeg hadde en kjapp førstefødsel, hele fødselen er pr def. en risikofødsel siden det var en tidlig fødsel og prematurbarn.

Selv med lang tid med pressing og litt hjelp av sugekopp var dette en drømmefødsel,,

Med nr to gikk ting i en rasende fart, og her er ble det ingen hjelpemidler, men mer dramatisk pga farten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...