♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Min sønner er 74 cm lang og veier 10,8 kg Får denne beskjeden både på 6 og 9 månederskontrollen: "Han trenger absolutt ikke mer mat enn han får" Han må få mat og drikke når han er sulten, men han spiser da ganske "vanlig" mengde mat. Men alikevel gjør HS med usikker. Hvor "store" er deres på 9 måneder?
Sistah*G07*J09* Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Jente 9330g og 70,5cm på 9mnd kontrollen Helsesøster sa bare at det var en stor flott jente, som fulgte kurven sin veldig bra. Hvordan var kurven til din? så lenge han følger den så hadde ikke jeg bekymret meg noe. Husker ikke helt, men mener storebror var omtrent på størrelse med din gutt da han var 9-10mnd, å HS sa aldri noe om han.
abella Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Min var på kontroll ved 8,5 mnd. Da var han 75,5 cm og 9,5 kg. I følge min hs er han 'lang og slank', så hun mener visst det ikke hadde gjort noe med litt mer flesk (uten at hun gjør noe nummer ut av det som din hs). Jeg synes din helsesøster høres useriøs ut og ikke helt kompetent (ikke oppdatert på sitt fagfelt). Selvsagt må han få lov til å spise seg mett. Man nekter ikke en liten baby mat hvis han er sulten. Størrelsen på babyene har jo ofte med genetikk å gjøre, så så lenge de følger en jevn og fin kurve er det ingen grunn til tiltak. Du må bare heve deg over det. Jeg synes det er helt utrolig at en helsestasjon i 2010 sitter og sammenlikner med gjennomsnittsskjemaer og gir råd om å begrense mattilgangen til babyer ut fra disse.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 30. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2010 Vi er veldig fornøyd med HS, bortsett fra akkurat dette med maten og kiloene som gjør meg usikker på hvor mye mat jeg skal gi han. Han følger sin kurve fint sa hun, men at han hadde gjort et hopp på vektkurven...... Men det gjorde ingen ting. Vi ble anbefalt å bruke skummet melk når vi skulle begynne å blande det med MME ved 10-11 måneders alder.
Tingeling&guttaboyz Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Bolla mi var 8,5 mnd på kntr. 78,5 cm og 11,3kg. Jeg er bare glad til han er røslig:) Mer buffer ved barnehagestart:) Det jevner seg ut etterhvert- nyyyyt den deilige babyen din!
abella Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Dersom en baby gjør et hopp i vekstkurven (dvs bytter percentil) er jeg enig i at hs bør undersøke hva det kan komme av. Først og fremst for å finne ut om det skyldes at det feiler barnet noe, dernest for å undersøke hva slags mat barnet spiser og om noe bør gjøres annerledes ift sammensetningen av kostholdet. Men at hs ymter frempå om å begrense mattilgangen til en baby blir useriøst.
Gjest Kira06 Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Datteren min veide bare 7.8 kg og var 69 cm lang når hun var 9 mnd. Du er heldig som har et barn som er glad i mat og veier det han skal. Er skikkelig pes å ha et barn som ikke synes mat er noe spennende lengre, og i tillegg gikk ned i vekt fra forrige kontroll. De trenger en liten "buffer" hvis det kommer sykdom, når de begynner å gå osv..., så jeg ville bare gitt han det han ønsker:)
Trultetryne Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Jeg har vært og veid i dag faktisk. Hun var 9060 gram (med en ermeløs body på seg) og ca 71 cm. Hun er 9 mnd + 2 uker.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Mener å huske at hun var 8020 gr og 69.1 cm på 9 mnd kontrollen. Hun er kjempeglad i mat og spiser mye. Alltid vært litt lita. Hun følger sin egen kurve.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 30. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2010 Jeg syns også babyer kan være litt gode og runde:) Han får den maten han vil ha, og han spiser til han er mett. 4 måltider pr. dag. Vil jo tro dette jevner seg ut når han begynner å gå. Jeg har da sett større babyer enn dette som er "normale" nå som de er blitt større.
Gjest Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Jenter, jenter, jenter, slapp helt av... Ikke la "HS" skremme dere! Gutten min er ni måneder. Han er 80 cm lang og veier nesten 14 kilo! La meg få presisere: småen er ikke feit, ikke overspiser han, ikke får han kaker og is heller :-) Gutten min kommer til å bli stor, nærmere to meter, han er bredrygget og lang. Ifølge barnelegen vår vil han slå alle sine store fettere, sin pappa og bestefar ned i støvlene hva størrelse angår. Når helsesøster diplomatisk prøver å forsikre seg om at vi ikke forer gutten med vafler og smultringer, smiler jeg bare. Hun sitter der med "kurvene sine" og gjengir tydeligvis et postulat som går ut til alle helsestasjoner. Men hun kan ikke se bort fra at tassen slett ikke henger etter i utviklingen. Hun er faktisk imponert og litt vantro og må gjerne måle to ganger. Nå er det like før han lærer å gå, -det holder med en hånd, mamma. Kanskje slipper han i morgen? Jeg bruker å si til ham "Du er jo så pitteliten! Så lett du er" Mamma har blitt sterk. Stor? Jeg? Langt ifra. Jeg er akkurat liten nok. Fyller meg selv helt på langs og på tvers fra øverst til nederst. Er du mindre enn deg selv kanskje?
Romeren Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 Han var 9,9 kilo og 75,5 cm. Det er lett å bli usikker av HS, men de følger bare skjemaene sine, så det må du ikke bry deg om! Og dessuten, hvis hun har formulert seg som du sier "Han trenger absolutt ikke mer mat enn han får", så kan jo det være tilfelle? Det betyr ikke at HS mener han får for mye. Kanskje hun tvert i mot mener at han får akkurat passe? Kanskje hun sier det for å forsikre deg at du ikke trenger å være bekymret for at han spiser nok, som mange bekymrer seg for. Jeg gjør mange ting som jeg vet ikke HS synes noe særlig om, og som hun hinter om at jeg bør slutte med (nattamming, amming i søvn, etc.), men jeg bryr meg ikke om det. La HS være HS. De følger bare "boka", men det er tross alt du som skal være mammaen.
L&M Skrevet 30. august 2010 #13 Skrevet 30. august 2010 Mi var 8760g og 73 cm. Får alltid høyre kor stor ho er! =/ Kjem vel an på auge som ser tenker eg.. bestemora kaller ho "lille sumobryteren min" =p Greit nok at ho ligger en percentil over snittet, men er no ikkje tjukk! HS meiner iallefall eg ikkje skal bry meg, ho følger linja si heilt fint, gått opp akkuratt 500g i mnd sia ho var født.. =)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Snuppa manglet 11 dager på å være 9 mnd, hun var 8,5 kg og 72 cm. Tror hun følger gjennomsnittskurven:)
Gjest Skrevet 30. august 2010 #15 Skrevet 30. august 2010 Min gutt var 75 cm og veide akkurat 10 kg da han var 8.5 mnd.
TøffiTrynet☠ Skrevet 30. august 2010 #16 Skrevet 30. august 2010 Lille søta her er 72 cm og 8,2 kg. Ikke så veldig stor, men hun følger fint kurven sin... Og det er jo det viktigste! Ikke hva en skjema-overivrig helsesøster mener...
L&M Skrevet 30. august 2010 #17 Skrevet 30. august 2010 Nei, vent litt, det var på 8 mnd kontrollen. Vi hadde ikkje 9 mnd kontroll =p
lykkelig-mamma:-) Skrevet 31. august 2010 #18 Skrevet 31. august 2010 Jenta mi er 9mnd og 7,8kg og 74cm lang...liten jente men veldig gla i mat...akkurat nå er hun syk så regner med hun kommer til og gå litt ned i vekt...det gjorde hun iallefal sist hun var syk og da var hun ikke så syk som hun er nå ( forkjølet og hoster så fælt at maten har en tendens til å komme opp igjen :-( )
gravid-81 Skrevet 31. august 2010 #19 Skrevet 31. august 2010 Min "lille" tass er 11200 og 74,5 cm lang:-) Har alltid vært stor og får alltid høre hvor stor han er over alt, men tenker som flere over her at det kan være godt å ha litt ekstra;-) han er akkurat 9 mnd.
081013 Skrevet 31. august 2010 #20 Skrevet 31. august 2010 klarte ikke la være å lese innleggene selv om min store gutt bare er 4 mnd. han er tydeligvis virkelig stor, like lang og minst like tung som de som er 9 mnd. han er 4 mnd om tre dager og var i dag 70 cm lang og 11 100 g. lurer på hvor dette skal ende.
:)novemberbarn:) Skrevet 1. september 2010 #21 Skrevet 1. september 2010 Snuppa mi veide 8375gr og var 72 cm. Da hadde vi ikke veid henne siden hun var 6 mnd, men de sa ingen ting på at hun ikke hadde gått opp så mye siden sist. Hun følger kurven sin. Ligger litt over gjennomsnitt i lengde. Hun har ikke ro i rompa for å si det sånn:) Hun har aldri vært stor, var liten når hun ble født også, men hun er frisk og rask...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå