Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Det var et innlegg for en stund tilbake om å la barna få smaksprøver fra de er fylt 4 mnd og ikke fullamme i 6 mnd, slik som det per i dag blir anbefalt. Men nå ser det jo ut som at de virkelig har bestemt seg for å trekke anbefalingen om å fullamme i 6 mnd. Hva planlegger dere å gjøre? Selv hadde jeg igrunn planer om å fullamme i 6 mnd, så lenge gutten vår legger bra på seg. Jeg er veldig opptatt av kosthold, da det er overvekt på fars side. De første årene legger grunnlag for resten av livet, så jeg ønsker å tilby det beste til min sønn, ved siden av å være et godt forbilde selv. Men det er ikke lett når man ikke helt vet hva som er best lenger...
Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Glemte å legge med denne linken: http://www.babyverden.no/Nyheter/Anbefaler-fast-fode-for-seks-maneder/
Formerly known as Tina Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 jeg må bare si at jeg fullammer ikke, men jeg hadde tenkt til å gjøre det og planen er at jeg vil gjøre det med neste unge. Selv om det per definisjon ikke kan kalles fullamming når man gir samksprøver mener jeg at smaksprøver ikke teller som "mat". her i huset er smaksprøvene jenta får et resultat av STOR interresse for maten vi spiser. Å ikke lese jenta mi når det gjelder interresse for mat synes jeg er dårlig gjort. jeg leser hva hun vil hele dagen og så skal jeg ikke forstå henne når det gjelder det. For oss er det også viktig at hun opplever glede ved felles middag ol. Uansett så gjør man det man selv føler for. Hvis anbefalingene blir at man skal gi smaksprøver fra 4 mnd så velger man om man vil følge de eller ikke. Det er en grunn til av 2% (mener det var det tallet) fullammer anbefalt tid.
2010 Mammaen Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Jeg kommer definitivt til å begynne med smaksprøver når gutten blir 4 mnd, men kommer nok i hovedsak til å amme frem til han blir 6 mnd. Vi har ikke noe allergi her i huset, men far er ganske sær i kosten og det vil jeg ikke at gullet vår skal arve - så han skal få smake på "alt mellom himmel og jord". Hvor mye mat han skal få ved 4-6 mnd alder kommer an på flere ting (smaksprøver vs. fulle måltider). Det viktigste er selvsagt at han legger på seg nok og er fornøyd med bare mm. Er han det vil jeg nok drøye litt med fulle måltider. Det avhenger selvsagt av at jeg har nok melk til han også. En annen ting er søvn. Gutten her i huset vil til tider ha ofte pupp om natten, og det begynner virkelig å slite meg ut. Hvis dette vedvarer og jeg begynner å bli smågal vil jeg nok prøve ut grøt på kvelden rett og slett for å bli en bedre mor. Jeg skal ut i jobb igjen når gutten vår er drøyt 7 mnd og vil da redusere amming av praktiske årsaker - både av hensyn til gutten vår som da må like det han kan få av pappa, og for at jeg skal slippe å pumpe flere ganger på jobb. Men hvis det funker å amme 2-3 ganger per dag vil jeg helst gjøre det! Her blir det derfor en blanding mellom å lytte til kostholdsråd, samt å tilpasse det til vår gutt og vår situasjon. Ingen barn er like og det samme rådet kan ikke passe absolutt alle barn i Norges land. Noen trenger mer mat og noen har heller ikke nok melk til fullamming. Synes vi må ha barnets behov i første rekke og ikke nødvendigvis slavisk følge alle råd som gis av eksperter og forståsegpåere bare fordi det er et press om å gjøre ting "riktig".
Amazone Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Jeg har også planer om å fullamme lengst mulig mot 6 månder, slik jeg gjorde med første barn. Blir samtidig forvirret over de siste innspillene i debatten, om at smaksprøver bør gis. Jeg skjønner logikken, og er åpen for å gi junior smaksprøver. Samtidig vet jeg at veien fra smaksprøver til små måltid er liten, særlig om junior er begeistret for smaksprøvene... Jeg lurer rett og slett på om anbefalingene om fullamming de første seks mnd er mye for å få mor til å amme lengs mulig? Og ikke for at FULLamming er best for barnet, men for at rikelig med morsmelk er best så lenge barnet tester ut fast føde? Tenkte uansett å ta det opp med helsesøster ved 4mnd kontrollen i neste uke.
2010 Mammaen Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Er forøvrig helt enig med Formerly known as Tina. Man skal ikke overse barnets ønske om å utforske smaker og mat. Matglede er viktig :-) Har også sansen for Amazones teori om at rådene er hovedsaklig for å få mor til å amme lengst mulig - ikke fordi det er skadelig for barnet å få litt fast føde ved 4-6 mnds alder. Jeg tror også det er hovedmotivasjonen for rådene fra myndighetene. Merker at det engasjerer meg litt dette ;-) hehe
Formerly known as Tina Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Det er utrolig spennende med utviklingen i matanbefalingene:-) Følte meg litt som en dårlig mor da jeg begynte med grøt da hun var 4 mnd og slet litt med dårlig samvittighet, men fant ut at jeg ikke hadde noen grunn til det. HS sa til og med for en uke siden (hun var uenig med grøten) at det voi ga henne var perfekt:-) Det jeg egentlig skulle si var at det er tilogmed en forskning fra USA som sier at dersom babyen får mme/kumelkproteiner i løpet av sin første uke, så vil de ikke utvikle melkeallergi. Da er det snakk om at man gir de litte grann fordi det virker mot allergien så lenge man ammer. (Godt med min pappa som leser alt!!!)
Lunda med lillegutt Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Ja det er jammen ikke lett å bli klok på "ekspertisen"!! De er tydeligvis ikke enige. Det er frustrerende. De blir jo til at man velger "gyldne middelveier" blant alle rådene. Jeg har, som med første barn, tenkt å fullamme så lenge som mulig, men planlegger å introdusere noen smaksprøver omkring 5 og en halv månedsalder. da tror jeg vi kommer naturlig over til ordentlige måltider omkring 6 mnd. Det er mange ulike argumenter ute og går i denne debatten. De som har snakket om "særhet" i matveien og argumentert om at man må la barnet få smake, har jo snakket om et "smaksvindu" som skulle vare frem til 10 mnd-1års alder, så man er jo -om man skal følge den argumentasjonen- ikke nødt til å starte ved 4 mnd med smaksprøver tenker jeg (selv om de også snakker om "dess tidligere dess enklere") Alt dette snakket om allergi og forebygging av dette må jeg innrømme at jeg tar med en klype salt. Tror det er maaaange andre faktorer som avgjør ulike typer matallergi enn nårtid man introduserer mattyper, og innenfor en så liten tidsramme som et par måneder (fra 4-6). Legene sier så forskjellige ting. Jeg og mange i min familie har matallergi. Morsmelk og intro av føde i tidlig alder har aldri vært et spm Jeg ser også at lillegutt er begynt å vise større og større interesse for vår mat. Det dere andre sier om den sosiale siden av måltider, og å oppfylle et behov dere ser hos barna, kjenner jeg meg godt igjen i. Han ser jo vitterlig ut som han kunne tenkt seg en munn eller to av maten vår ;-) Men barn vet jo ikke alltid hva som er best for dem, så jeg har nå valgt å "holde litt igjen" og ikke gi ham smaksprøver riktig enda. Slik jeg ser det legger han fint på seg og har ikke behov for noe annet enda. Fordøyelsessystemet skal jo være på plass før de får annen mat enn mm/me. Jeg husker jo at førstemann fikk hard mage og mer luft når vi begynte med grøt, selv i 5 og en halv månedsalder. Min erfaring, og mine venninners erfaringer er at når de får nok mat gjennom mm, så hjelper det ikke med grøt for å få dem til å sove lengre om natta. Det hjelper kun hvis de er sultne og får for lite mat gjennom mm. (andre har kanskje andre erfaringer) Når jeg i tillegg ikke helt kjøper argumentene om "særhet" og allergi fins det for meg ingen grunn til å starte med smaksprøver ved 4 mnd. Slik er det hos oss. Man må jo se sine og sine barns behov an, vi er alle forskjellige! Må legge til at førstemann er omtrent altetende!
Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Jeg er igrunn enig med argumentet "Formerly known as Tina" kommer med, om å kunne la barnet smake litt hvis det viser interesse, men jeg er også redd for at det fort vil bli små måltider ut av det. Men jeg er mest redd for at gutten vår vil miste interesse for puppen og mm! Min mor har fortalt meg at jeg også mistet totalt interesse for puppen, når hun begynte å gi meg fast føde. Så jeg ammet kun i 6 mnd. Selv skal jeg gå hjemme til gutten min er 14 mnd, så jeg er innstilt på å amme han hele første leveåret, men jeg vil slutte før jeg selv skal ut i jobb. Jeg tenker også at vi foreldre er de beste forbilder for barna våre... Jeg er ikke så sikker på at barna nødvendigvis blir mindre kresne ved at de får smake litt fra de er 4 mnd, men jeg tror at hvis foreldrene er flinke til å tilby variert kosthold og gjøre matopplevelsene spennende, så kan vi vekke interessen for mat. Men da må foreldrene jobbe for det! Men igjen, jeg er mamma for første gang, så jeg aner jo ikke hva jeg går til!!
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Oi,oi, hva sier Gro Nylander til dette tro?... Hun er vel i angrepsposisjon og driver og forbereder et motangrep allerede... Jeg tror jeg skal gjøre som hun over her skriver, prøve å fullamme til 5 1/2 mnd og da begynne sakte med grøt. Begynte med grøt til sønnen min når han var 4 mnd (han fikk mme), men det var ikke noe stas og han var altfor umoden, så denne gangen gidder jeg ikke stresse med mat.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Maigutt07 + maijente10: Så bra! Jeg tror vi stresser for mye med denne maten, så jeg syns det var litt artig å se noen som bare svarte "...så denne gangen gidder jeg ikke stresse med mat." Det enkleste er ofte det beste! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå