Gå til innhold

Kikhoste hos voksne...

Anbefalte innlegg

jeg tror jeg har det, men legen ville ikke ta prøver for å sjekke det ut, da jeg allerede hadde hostet i nesten tre uker og det var for sent å ta antibiotika. Jeg fikk medisin likevel, men han sa jeg kunne velge å ta den eller ikke fordi det sannsynligvis var gått for langt i sykdommen til at den skulle virke som den skulle.

Jeg begynte på kuren men sluttet etter noen dager da jeg fikk skikkelige bivirkninger og orket ikke fortsette (i og med at jeg hadde et valg).

Jeg hoster fremdeles, men i mye mindre grad. Men hver natt våkner jeg av at det surkler i brystet og pusten kuttes liksom uten at jeg vil det selv. Så kommer en liten hostekule etterfulgt av denne "kikingen".

Er det noen som har vært borti dette, jeg får helt angst midt på natta og er redd for at det skal bli så tett at jeg ikke får puste (det er ikke spesiellt tett, og hostekulen varer ikke lenge, og etter jeg har hostet så er alt "bra" igjen). Har ingen feber og føler meg helt frisk utenom dette.

Vet at kikhoste kan vare lenge, men er det helt sikkert at det går over av seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142259738-kikhoste-hos-voksne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kikhoste for 3-4 år siden, og den forsvant ikke før etter ca 3 måneder. Dro på sommerferie som vanlig, men det var veldig ubehagelig med den kraftige hosten. Noen ganger måtte jeg nesten brekke meg etter disse hostekulene. Var også trøttere enn normalt, men ellers var det ikke så ille. Fikk aldri pusteproblemer, bortsett fra akkurat mens disse kraftige hostekulene stod på. Tok ingen medisin, siden jeg ikke skjønte hva det var før etter flere uker, og da har medisinen, som du nevner, ingen effekt.

Det er ubehagelig, men ikke farlig å få det etter småbarnsalderen. Var utbrudd her jeg bor for ett år siden, masse småskoleelever og foreldre som gikk rundt å "kiket", men det ble oppdages så tidlig at alle fikk medisin. Menmen. Ligg med hodet høyt, mange syns det hjelper (bygg gjerne opp under madrassen), og drikk mye vann slik at det som er av slim ikke blir så tykt.

Annonse

Jeg hadde kikhoste i fjor, i voksen alder, og selv om det var veldig ubehagelig de første ukene, så ble det gradvis bedre, uten annen medisin enn hostesaft. Jeg gikk til legen etter å ha hostet i et par uker, og fikk først diagnosen øvre luftveisinfeksjon. Dette stemte jo ikke, og hosten fortsatte, til tider så ille at jeg kastet opp og følte at jeg ikke fikk puste, så jeg gikk til en ny lege, som mente det var en slags lungebetennelse. Det var ikke før jeg leste om et utbrudd av kikhoste et annet sted i landet at jeg skjønte det selv. Alle symptomene stemte, så jeg gikk og fikk tatt en blodprøve for å få vite det sikkert, selv om det var for sent å få antibiotika. Jeg var i tillegg gravid, så jeg var redd for at det skulle være farlig for babyen. Min datter som da var 6 år ble smittet, og vi fikk medisin til henne, noe som så ut til å virke. Så selv om man blir vaksinert som baby, kan man altså få sykdommen allerede i barneskolealder. Derfor får man en ny dose vaksine mot kikhoste i andre klasse. Uansett, det gikk bra med oss, men jeg fortsatte å hoste i 6-7 måneder før jeg var helt frisk. Heldigvis før babyen ble født, siden kikhoste er veldig farlig for spedbarn. Så om det er kikhoste du har, vær forsiktig rundt små barn som ikke er blitt vaksinert ennå. God bedring!

Typisk at legene ikke forventer kikhoste hos voksne. Hørte om en 20-åring som var sikker på han hadde kikhoste, og insisterte på å få tatt en prøve. Legen ga seg til slutt, og pasienten hadde rett. Enda et eksempel på at pasientene selv ofte er de beste til å stille diagnose.

en erfaren lege stiller diagnosen kikhoste på venterommet. grunnen til at sykdommen ikke er utryddet tross vaksinering er at mange utlendinger som kommer hit ikke er vaksinert og de fordømte stabeista som neker å vaksiner barna sine.. en vaksine varer ca 10 år. har du hatt sykommen er du imun i ca 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...