Gå til innhold

lystgass - virkning og dens misjon?? noen med erfaring - se her

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer fælt på hvordan det fungere og hva som skjer når man innhalere det?=)

Hvordan kan dette gå under smerrtelindring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har KUN personlig erfaring fra 2 rier å rutte med, men svarer likevel! hehe :))

Lystgass skal ( i fødselsammenheng) innhaleres når man har en rie - siden gassen har en beroligende og smertelindrende effekt.

For min del tok dette litt av smerten, men kun selve brodden av rien, liksom. Fikk en slags likegyldighetsfølelse og begynte å snøvle som man gjør etter litt for mye vin, samtidig som jeg følte meg helt klar i hodet. Kroppen virket heller ikke helt som jeg ville den skulle!

Jeg syns dette bare var fryktelig irriterende og ble også kvalm av lystgassen- derfor kun 2 inhaleringer på meg.

Har hørt utallige forskjellige erfaringer med lystgass, så en må nesten bare prøve effekten av den selv...

Effekten forsvinner veldig raskt, bare noen få min etter innhalering, så dersom man reagerer med kvalme, svimmelhet o.l., er det over før man egentlig vet at man reagerer. Så det er bare til å prøve :))

Skrevet

Jeg prøvde dette den gangen Haukeland brukte det (02) og jeg ble så dårlig at jeg kastet opp etter første inhalasjon.

Så det var ikke noe for meg...

Men vet det er mange som sverger til den...

Dette var det jeg fant på nettet:

Dinitrogenoksid (N2O) et best kjent som lystgass eller lattergass, og ved romtemperatur og atmosfærisk trykk er den en farveløs, ikke-brennbar gass med en behagelig, lett søtlig lukt. Navnet «lattergass» skyldes den virkning denne gassen har på mennesker som inhalerer den, og den brukes også som beroligende middel, særlig av tannleger og på sykehus.

Ved innånding forårsaker dinitrogenoksid den nevnte ufølsomheten overfor smerte, samt eufori, svimmelhet og i visse tilfeller en svakt afrodisisk virkning. Større doser over kort tid kan dessuten medføre mild kvalme eller varig svimmelhet. Gassen i seg selv er ikke giftig, men kan fortrenge oksygenet i indåndingsluften og dermed føre til kvelning.

Lengre tids bruk i større mengder er forbundet med symptomer som minner om mangel på B12-vitamin; blodmangel og skader på nervesystemet. Mange merker også lattergass på hørselen, ved at alle lyder kan virke metalliske. Virkningen varer veldig kort, maks 5 minutter etter en inhalering.

Skrevet

jeg brukte det på nr 1, og min kommentar der og da ble "denne,(puuust inn)skal jeg (puuuuust inn) faen meg, (puuust inn) gifte meg med!!"

Så får min del synes jeg det hjalp veldig, men er som hun over meg skriver, jeg følte meg brisen egentlig, men synes det hjalp jeg. :)

Skrevet

Jeg har også bare positiv erfaring med lystgass. Eneste smertelindring på fødsel #1, og er ikke fremmed for å kun bruke lystgass denne gangen også (men man vet jo aldri...). I tillegg til den direkte effekten av lystgass, er den super til å flytte fokus over på pusten under riene. Jeg hadde ikke noe tro på det i det heletatt og var superskeptisk til om jeg skulle gidde å bruke den når jordmoren tilbød meg den som første smertelindring, men den overrasker positivt;-)

De fleste JM justerer balndingen av O2 og lystgass etter behov slik at du ikke blir kvalm og uggen. Mot slutten kan det hende det bare er O2 på masken, men det merker du ikke men du holder fokus på pusten med masken. lykke til;-)

Skrevet

Ang masken og pusten ja - når jeg ikke tålte lystgassen så godt, skrudde de den av slik at det bare var oksygen på masken. Det var GENIALT, og jeg hadde nok hyperventilert opp til flere ganger hadde det ikke vært for at masken hjelp meg å konse på pusten, :)

Skrevet

jeg har ikke selv prøvd lystgass men en bekjent av meg sa det da vi fødte for 2 år siden at hun ikke følte det hjelp på riene.

men hun følte seg så "ute av det" at hun ikke fikk fortalt hvor vondt hun hadde det.

så jeg står over, vil kunne være "tilregelig" i gjerningsøyeblikket heheh

Skrevet

Jeg synes det var helt supert!!! :D

Fikk lystgass og fentanyl med førstemann, og det ga meg nok smertelindring. Skal prøve om det er nok denne gangen også...

MEN lystgass virker ikke med en gang, men etter ca 30 sek, så du må starte mellom riene...

OG ja, det var utrolig deilig å fokusere på pusten. Ble litt nummen og "høy", men var klar i hodet likevel og husker alt fra fødselen. Smerten var der på et vis fortsatt, men det ble mye lettere å takle den.

OG da jeg først prøvde med lystgass litt før vaktskiftet, ga jordmora meg bare maska og sa "pust", og det lite/ingen effekt, så jeg kasta meg på klokka og ba om mer. Men da kom det ei fantastisk jordmor som sa "vi prøver en siste gang", og så satte hun seg ned med meg og hjalp meg å puste og leda meg gjennom det hele, og DA kom virkningen! I tillegg satte hun fentanyl i hånda på meg (smertelindring rett i blodet), og det var supert :)

SÅ - jeg anbefaler å prøve det litt før en gir opp! :) :) :)

Skrevet

Lystgass "reddet" meg under første fødsel. Plutselig ble smertene så sterke at jeg trodde jeg ikke skulle makte det. (Gikk fra 2 cm åpning til 9 cm åpning i stor fart, så det var vel en sammenheng). Da jeg fikk lystgass-masken lindret dette såpass at jeg følte at jeg fikk tilbake kontrollen. Smertene var der, men jeg kjente at "dette kunne jeg greie".

For å få full effekt, bør man starte med dype innåndinger før rien kommer. Effekten varer en liten stund, så man kan slutte med masken når rien er på topp.

Effekten går fort ut, så det er bare å prøve!

Siden jeg hadde så stor effekt av lystgass første gangen, begynte jeg raskt med maska andre gangen. Tok nok litt for mye..he..he.. Ble i hvert fall kvalm og måtte legge den bort.

Denne gangen skal jeg vente med lystgass til jeg "virkelig trenger det". Satser på at maska skal bli en kjær følgesvenn også denne gangen :-)

Skrevet

ja,den hjalp for meg.men desverre etter bruk over 3 timer(var førstegangs da)ble jeg så "beruset"at jeg begynte å tulle med pusting og klarte ikke gjøre det på riktig måte,ddermed effekten forsvant.så jeg ba om epidural etterpå.men siden andre fødsel går raskere(håper på det virkeelig)så skall jeg prøve lystgas igjen:)!

Skrevet

Svigerinnen min fikset det ikke med nr 1.

Hun ble kvalm, svimmel og følte at masken var i veien.

Med nr 2 derimot var det det eneste hun brukte.

Min mor hadde samme erfaringen, bare omvendt.

Når hun skulle ha meg var lystgassen god og ha, men når lillebroren min kom til verden ble hun bare kvalm av den.

Jeg tror man bare bør prøve jeg, så får man heller kutte det ut om det ikke funker :)

Skrevet

Jeg begynte å grine, men ble presset til å prøve en inhalering til. Gråt enda mer av den, så det var ikke noe for meg. Hadde litt motsatt effekt kan du si :P

Skrevet

Lystgass var eneste form for smertelindring jeg rakk å prøve med nr 1. Syntes ikke det hadde noe effekt på smertene, men masken hjalp meg å fokusere på pustingen så jeg ikke hyperventilerte. Hadde nok klart meg like greit med bare ei maske med luft/oksygen :P

Skrevet

Min første fødsel tok 36 timer, inkludert to netter. Utover den andre natten var det ikke smertene som var verst, men det at jeg var så inderlig trøtt. Lystgassen gjorde at jeg slappet mer av og til og med sovnet mellom riene, og det var kjempegodt, selv om riene da ble mer "kastet på meg".

Gå til fødselen med åpent sinn, prøv det jordmor foreslår av smertelindring og finn ut av hva som passer for deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...