mammaløve Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt, men her har småen havnet i en vane med å våkne mellom klokken 3 og 4 på natten, for så å ikke sovne igjen. Han spiser sitt siste måltid for natten mellom 23 og 24, og har da vanligvis våknet klokka 3 og klokka 6 for å spise. Nå slår han to fluer i ett smekk og våker fra 3 til 6-7-8-9 på morgenen i stedenfor. Har forsøkt å være veldig streng på å bli på soverommet i mørket, gi pupp for så å legge han i sengen sin igjen. (ønsker å vise at det fremdeles er natt) Han gråter ikke, men ligger og gymmer i sengen og spreller med armer og ben. Sånn kan han ligge ganske lenge før han begynner å klage, og deretter gråte. Helt lys våken med vidåpne øyne. Tingen er at han kan sovne ved brystet første gangen jeg ammer, men våkner så snart jeg rører på meg. Her har jeg også forsøkt alle varianter; Legge han med det samme, la han sovne godt inn på fanget mitt før jeg reiser meg, bysse, ikke bysse, rape, ikke rape, skifte bleie, ikke skifte bleie, amme liggende i sengen, sitte å amme, stå å amme. Problemet er faktisk at han virker helt fornøyd. Ikke vondt i magen, ikke sulten (vil ikke ha pupp), tørr bleie og faktisk ikke engang trøtt. Han begynner å klage fordi han rett og slett vil ha kroppskontakt antar jeg. Nå har jeg begynt å gi opp kjenner jeg...pappaen prøver å hjelpe meg, men føler ikke jeg kan la han våke halve natten når han skal tidlig opp på jobb. Så jeg sitter natt etter natt med en sprell våken baby og gråter fordi jeg er så sliten. Det eneste som har gitt noen effekt har vært å ta baby i bæresele og vandre rundt i leiligheten i en evighet. Eller la han ligge ved siden av meg når jeg sitter i sofaen og bare la han holde på. Da sovner han til sist. Orker ikke prøve å sove lengre når han er våken, for jeg blir bare vekket hvert tiende minutt når han begynner å klage, og det blir jeg nesten bare mer sliten av enn å la være. Råd, erfaringer, tips, jeg er desperat! Han sover greit på dagen skal sies....kan så små babyer rett og slett snu døgnrytmen? Skulle ønske jeg hadde muligheten til "å sove når babyen sover", men på dagtid har vi bygningsarbeidere som holder på å pusse opp fasaden på huset, en storesøster som både krever oppmerksomhet, og som må få lov til å leve livet med venninner på besøk selv om hun har fått en liten bror, og andre gjøremål. Det blir et par timer på øyet her og der, men det blir bare aldri det samme som å få sove noenlunde sammenhengende på natta. Jeg har dundrende hodepine, og rett og slett en følelse av at jeg kommer til å bli gal om dette fortsetter!
bitthen Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Hva med å bare la han ligge inntil deg i senga når han våkner slik, i stedet for å legge han tilbake? Jeg gjør alltid dette om mini våkner og er urolig, enten klokka er 3 eller 6. Da får han pupp i senga, og så sovner han søtt ved puppen ved siden av meg. Er jo så koselig. Vi kan stå opp kl. 6 om han er kjempeurolig. Da sitter vi i sofan og han får pupp. Han kan da være våken en stund, men sovne om han ligger i armene mine. Da sitter jeg med en haug med puter og sover i sofan, med beina på bordet. Mini er ganske dårlig på å sove på egenhånd på dagtid, feks i vugga eller vogna om vi ikke triller. Han skal helst sove i fanget - og jeg har innfunnet meg med at dette får være greit en stund til, orker ikke ta kampen ennå. Han er 12 uker nå, men er 4 uker prematur, så vi venter litt med det. Har prøvd ja, men... På natta er han kjempeflink, legges kl. 20, og kan ligge våken i senga si 1 times tid før han sovner på egenhånd. Han får mat hver 2-3 time, og om han våkner og sutrer på natta, lar jeg han ligge inntil meg, så purker og sover vi så godt :-) Anbefaler deg å prøve også.
husmus &2 Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Det er litt tidlig å forlange at han skal ha lært å sovne av seg selv og ligge for seg selv. Det høres ut som han er mer sulten rett og slett.
Nikki 75 Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Først og fremst: Det går over! Husker jeg holdt på å klikke av søvnmangel også i begynnelsen. Jeg var så utrolig sliten, stod og gynget på ham og gråt mine modige tårer. Jeg fant ut at det eneste som hjalp var å holde ham tett inntil meg i sengen, så sovnet vi begge to, selv om jeg selvfølgelig ikke sov så veldig komfortabelt.. Etter 6 uker gikk det litt bedre, og etter 3 måneder sov han ofte natten gjennom..
SagflisiHåret Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Du må ikke kreve av en baby som er så liten at han sovner av seg selv. Han trenger mammaen sin døgnet rundt, selv om det er driiiitslitsomt! Gi pupp, masse pupp, gjerne mens dere ligger i senga di og la han sovne der hvis det går. Samsoving er kanskje tingen? For oss er det dette som har gitt oss nattesøvn, her våknet hun også hvis jeg flyttet på henne og skulle legge henne i sengen sin. Hvis babyen ikke sovner på den måten (altså i senga di, inntil deg), kanskje kan barnefaren flytte på et annet rom/stua slik at han får sove hvis det blir urolig på soverommet? Husk: det blir bedre, hold ut litt til:) Jeg er sikker på at du er en supermama:)
gulterkult Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 her hjalp det å reive ungen når han var sprellete, da lå han ikke og slo seg i ansiktet hele tida... han ble rolig av å ha det litt trangt hold ut, det går over ja!
mammaløve Skrevet 30. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2010 Tenkte også at han var mer sulten, men når jeg tilbyr han brystet vil han rett og slett ikke ha det. Da skal det sies at han gjerne har ammet en halvtime av og på før jeg forsøker å legge han ned. Jeg har også tenkt det kan være luft, og hjulpet han til å rape og prompe, men det virker ikke som om det er det heller. Han er rett og slett bare våken. Synes noen får meg til å høres litt brutal ut når jeg legger han i egen seng for å sove. Jeg har nemmelig forsøkt å samsove også, men da er han akkurat like våken. Og holder både meg og pappaen våken. Jeg har også forsøkt å få han til å sove på brystet mett, men da blir han bare irritert etter en stund. Jeg gir mitt barn masse masse kroppskontakt og kjærlighet døgnet rundt, så noe neglisjert barn er det ikke! Han blir rolig (men er like våken) dersom man holder han og bærer han rundt. Men om jeg holder på å gjør det mange timer hver natt, vil han ikke bli vant til dette? Og med det gjøre problemet enda større? Vet ikke når man legger grunnlaget for barnets vaner jeg. Noen sier et er umulig å skape vaner for et så lite spedbarn, og noen sier man gjør det. Jeg vet ikke om jeg gjør situasjonen verre eller bedre for oss begge. Men jeg holder ut. Ting går seg vel til med tiden. Er en støtte å lese at det er flere som har opplevd dette, blir jo så redd for at man gjør noe feil....
2010 Mammaen Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Hei det er mulig at babyen snur døgnrytmen ja! Jeg har n på barselgruppen der babyen gjorde det frem til ca. 3 mnds alder. Var våken hele natten og sov hele dagen! Rådene i en sånn situasjon er å gjøre størst mulig forskjell på natt og dag. Dvs ha det lyst om dagen, ha det mørkt om natten. La babyen sove et annet sted enn i sengen på dagtid, og ikke skjerm barnet for lyder på dagen (ha på radio, la det andre barnet ditt leke i nærheten etc). Gi masse mat på kvelden før han skal sove, og ha ellers faste rutiner på kvelden ved leggetid. Et bad kan være søvndyssende, samt bli en fin markering på at dagen er over og natten begynner. Det er viktig at rutinene er faste og at den samme sekvensen følges hver dag. Husk at dette ikke er noe som funker etter 2 dager, men kanskje 2 uker. Ellers vil det bli bedre etterhvert. Når han er 2-3 mnd vil mer falle på plass, så prøv å holde ut :-) Synes du er kjempeflink som orker å ikke be mannen din om mer hjelp! Vet desverre godt hvordan søvnmangel utarter seg og å bli gal er faktisk ikke langt fra sannheten! Blir det for ille må du be om hjelp fra mannen eller andre ved f.eks pass noen timer på dagen så du får sovet noen timer et par ganger i uken. Det er viktig for at du skal klare å være en god mor inntil gutten din "tar natten".
*Lille Persille" Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Prøv å holde han litt våken om dagen eller kvelden så kanskje han sover litt mer på natten. Med begge våre har vi begynt å prøve å lage døgnrytme med en gang og det har fungert bra. Hvis du har ammet og han vil ha mer mat før det har gått 3 timer så amm på samme pupp som sist, da får han i seg den fete næringsrike melken og ikke den tynne tørsteslukkende som kommer først, kanskje dette kan hjelpe? Pump eventuelt ut litt av den tynne melken føst før du begynner å amme. Kan det hende at melken din ikke er næringsrik nok? Dette er tydeligvis skikkelig tabu å men jeg har flere venninner som har gitt opp amming og gått over til erstatning fordi barna aldri ble skikkelig mette eller ikke gikk nok opp i vekt. Kanskje du kan forsøke å pumpe deg og gi melken på flaske og tilsette litt mme i din melk for å gjøre den ekstra næringsrik? Hold ut, det går over!!! Lykke til!
:) ! Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Mammaløve! Det du skriver på første innlegg her, det er akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv. Gutten min er 4 uker. Han oppfører seg akkurat på denne måten om natta. Jeg har også prøvd alt mulig av det du også har prøvd. Men ingenting som hjelper Han er rett og slett lys våken! Jeg aner heller ikke hva jeg skal gjøre, og jeg klarer heller ikke å sove på dagtid. Så føler jeg går rundt i en bobble snart!
lillepersille80 Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Hei mammaløve. Jeg hadde det akkurat likt deg de første 7 ukene, men plutselig en dag så bestemte han seg for at soving ikke var så ille allikevel Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har gått rundt i stuen med gutten på armen eller sittet forann tv og halvsovet med våken plugg. I dag er han 13 uker og legger seg mellom 20-21 og sover som oftest bra (det finnes unntak men sånn er det med små barn). Så ikke fortvil, det går nok over. De sier jo at det kan ta opp til 3 mnd før de små finner naturlig døgnrytme, og mange vil følge den rytmen de hadde i magen frem til det; bare pris deg lykkelig for at han faktisk sover på dagen (det gjorde ikke min). Lykke til, det ordner seg nok! =)
Mamma til*2 jenter* Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 Begge mine barn har fra fødselen hatt noe som heter: SWADDELING BLANKET Et innpakkingsteppe som pakker inn alt annet enn hodet.. Kjøpte dette på en leketøysbutikk som selger Fisher Price utstyr.. Brukte det kun på natten å barna mine har alltid sovet hele natta fra de var 2-3 uker gamle.. Teppet gjør at de roer seg bedre å ikke greier å klore seg i fjeset om natten. Det blir sammenlignet som hvordan de små hadde det i magen..Trygt men lite plass til romstering. Det er varmt,behagelig å de fleste små roer seg betraktelig med dette teppet.. Kan anbefale deg å prøve et å se om ikke dette forandrer natten din.
mammaløve Skrevet 30. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 30. august 2010 Tusen takk for råd og støttende ord. Veldig spent på hva natten byr på denne gang...småen sovnet ikke før nå, sent på kveld, så kanskje man får seg noen timer på øyet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå