ev@drian Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Kan jo bli totalforvirra av mindre. Leste litt på nav.no og ble veldig usikker på min egen situasjon her. Pappan har rett til foreldrepenger, og kommer til å ta ut endel av sin fedrekvote. Men jeg er student, og har vel derfor ikke rett på foreldrepenger. Men får jeg engangsstønad selv om pappan tar ut fedrekvote og får foreldrepenger? Eller må vi velge mellom hans foreldrepenger og engangsstønaden? Og den støtten jeg får fra lånekassen har vel ingenting med dette å gjøre? Og man søker vel ikke før barnet er født?... 6 år siden sist jeg fomlet med dette, så jeg skjønner ikke et kvekk.
ev@drian Skrevet 29. august 2010 Forfatter #2 Skrevet 29. august 2010 Skjønner det slik at siden jeg ikke har rett på foreldrepenger, har ikke han rett på sin fedrekvote? Men kan allikevel ha rett på foreldrepenger hvis jeg studerer heltid? Jeg studerer deltid nå da...og frem til jul hvertfall... Arg, hvorfor skal det være så vanskelig å forstå alt rabbelet som står på nav...
første i magen- Høygravid! Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 syns du skal ringe til nav jeg.. er slett ikke sikker på reglene. Men vet at du som student får omgjort studielånet du mottar nå til bare å bli stipend i noenog40 uker fra du føder eller går ut i permisjon.. dette er uavhengig av om du fullfører studiene.. men hvordan dette kombineres med pappas rett til foreldrepenger er jammen meg ikke lett å si.. Aner jo ikke, men tipper at pga studielån-omgjørelsen så får du kanskje ikke så mye annet? Men lurer på at du faktisk får engangsstønaden i tillegg Hadde vært flott om du rapporterer hva dine rettigheter i en slik situasjon faktisk er- etter at du har snakket med noen fra nav.. Lykke til
Jenteflokken Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. Han ta dette da i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad eller 47 uker med 80 prosent dekningsgrad.
Guttemamma75 Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Pappaen får ikke fedrekvote så lenge du ikke har krav på foreldrepenger, MEN han kan ta ut permisjon på eget grunnlag - men da MÅ du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier. Pappaen kan da ta ut 27 eller 37 uker i permisjon med henholdsvis 100% lønn eller 80% lønn.. Dette forutsetter selvsagt at han har krav på foreldrepenger...
første i magen- Høygravid! Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 blir bare gjetting, men lurer på om jeg leste noe sånnt som at pappa kun hadde rett på foreldrepenger om mamma hadde opptjent retten.. isåfall så får vel han nada og du stipend+ engangsstønad.. nei, hmm.. ta en titt på nav sine sider. Søstra mi var student og fikk stipend+ engangsstønad.. men hennes mann var student, han fikk ingenting forsåvidt..
første i magen- Høygravid! Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 så skynd deg å melde deg opp til ekstra fag så du blir fulltidsstudent er vel rådet i såfall.. fristen er 1.september
tulla<3sep2010 Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Vil virkelig anbefale deg smutthullet her! Vi har brukt det, sånn delvis hvertfall siden mannen her jobber borte:)! Men er helt perfekt, og helt lov:)! Søk på Smutthullet på gravid og student er det vel.. Er tromsøstudent som skrev det for lenge siden.. Ellers så kan jeg si at siden du er student så har far ikke krav på fedrekvote, men han kan ta hele foreldre permisjonen. Lykke til!
ev@drian Skrevet 29. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2010 Hm... Nesten så jeg ikke skjønner det nå heller *flirer* ... Jeg kommer nok ikke til å melde meg opp til flere fag, ikke før jul hvertfall. Så da får han vel ikke foreldrepenger eller fedrekvote. Da er vel den eneste rettigheten vi har engangsstønad? Skikkelig dumt da, for han har gledet seg til å være hjemme hvertfall de første 4 ukene etter fødsel.
ev@drian Skrevet 29. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2010 Å? Jammen, er ikke fedrekvote bare nytt ord for pappapermisjon da? *klør seg i huet*
scoobydo Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Om du ikkje er fulltidsstudent har ikkje han rett på fedrekvote nei. Men han har vel fortsatt rett på 2 veker etter fødsel. Men det er jo då opp til arbeidsgiver ut fra kva avtale dei har om han får lønn eller ikkje. Han hadde uansett ikkje fått lov til og tatt pappaperm rett etter fødsel då 3 veker før og 6 veker etter fødsel er forbeholdt mor.
ev@drian Skrevet 30. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. august 2010 Ja, jeg mener de kanskje har et bra opplegg på jobben hans, slik at vi ikke trenger nav til annet enn engangsstønaden. At han får pappaperm i forskjellige satser med lønn fra jobben. Han skulle spørre om dette i dag, så da blir det kanskje litt perm på ham hvertfall. Han gleder seg sånn til å være hjemme litt og bare være pappa og avlaste meg, så jeg håper vi får det til.
Jenteflokken Skrevet 30. august 2010 #13 Skrevet 30. august 2010 I og med at han har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, kan han ta ut alle ukene som ikke er forbeholdt mor. Han mister bare RETTEN til fedrekvoten sin (de 10 ukene) Resterende uker kan han ta selvstendig ut istedenfor mor når hun ikke har rett til foreldrepenger. Når mor har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er: Tre uker før og seks uker etter fødselen forbeholdt mor Ti uker forbeholdt far. (fedrekvoten) 27/37 uker er til valgfri fordeling mellom foreldrene. Far kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Dersom mor har arbeidet mindre enn halv stilling før fødselen, er: Tre uker før og seks uker etter fødselen forbeholdt mor Ingen uker er forbeholdt far, dvs. at han ikke har rett til fedrekvote 37/47 uker er til valgfri fordeling mellom foreldrene Så når foreldrene bor sammen, men bare far har opparbeidet rett til foreldrepenger, vil han kunne få 37 uker med 100 % dekningsgrad og 47 uker med 80 % dekningsgrad. Det er trukket fra ukene som er forbeholdt mor (3 uker før og 6 uker etter fødselen).
Seriøst Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Må bare rette på weddie her litt, for det er nye regler gjeldene fra i sommer (var det 31 juli??), som sier at mor ikke trenger å ha jobbet i minst 50% stilling for at far skal ha rett til fedrekvoten. Så vi som skal føde nå på høsten trenger altså ikke ha jobbet minst 50 prosent. Vi må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd da, men kravet er ikke så stort som før
AO3 Skrevet 30. august 2010 #15 Skrevet 30. august 2010 Hører ikke til her inne, men jeg vil også anbefale deg å sjekke opp dette smutthullet som ble nevnt over her! Det er lov, altså, slapp av, det er bare et smutthull i reglene. Jeg kjenner ikke til detaljene i det, men jeg har et vennepar (hun student, han jobbet) som utnyttet smutthullet, og da kom de VELDIG gunstig ut.
Jenteflokken Skrevet 30. august 2010 #16 Skrevet 30. august 2010 Ja det har du helt rett i, jeg glemte helt den nye regelen som kom i Juli i år. Går litt fort i svingene noen ganger. Det er tilstrekkelig at moren har arbeidet i seks av de siste ti månedene og på årsbasis har tjent minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Endringen gjelder for barn født 1. juli 2010 eller senere. Er godt noen følger med
Guttemamma75 Skrevet 30. august 2010 #17 Skrevet 30. august 2010 Glem nå ikke at fars uttak av permisjon utover fedrekvoten avhenger av at mor går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. Hi har jo allerede sagt at hun kun skal være deltidsstudent og pappaen kan derfor ikke få permisjon...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå