Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har begge fast jobb,og har vært i jobb de didte 10 årene. ;)

Vi har vel ikke krav på andre penger fra staten i forbindelse med fødselen enn foreldrepenger og barnetrygd,har vi vel?

Vi har en kompis osm hardnakket påstår at vi også har krav på engangsstønad,for det fikk han og hans samboer... men jeg mener dette er for aleneforsørgere,som ikke har rett på foreldrepenger eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere er samboere har dere kun rett på barnetrygd. Er kun aleneforsørgere som ikke har rett til Foreldrepenger som har rett på Engangstønad.

Skrevet

Dere får foreldrepenger og barnetrygd og evt. kontantstøtte etterpå om dere ikke benytter barnehage.

Engansstønaden er ett tilbud til de som ikke har opparbeidet seg retten til foreldrepenger.

Skrevet

Må arrestere dere litt her altså - det er ikke kun aleneforsørgere uten rett til foreldrepenger som får engangsstønad.

"Foreldrepenger skal sikre deg inntekt i forbindelse med fødselen. Har du hatt inntektsgivende arbeid i seks av de siste ti månedene før barnet blir født og tjent over 37 820 på årsbasis, har du krav på foreldrepenger.

Flere ytelser gir også rett til foreldrepenger og er likestilt med å være i arbeid.

Hvor lang er foreldrepengeperioden?

Dere kan velge å ta ut 46 uker med 100 prosent stønad eller 56 uker med 80 prosent stønad. Denne tiden kan dere stort sett fordele som dere vil mellom dere. Det eneste som ligger fast, er at de første ni ukene er forbeholdt mor (tre uker før fødselen og seks uker etter) og ti uker er forbeholdt far (fedrekvote). Den resterende tiden bestemmer dere selv hvordan dere vil fordele mellom dere.

Foreldrepengeperioden er meget fleksibel og er lagt opp slik at dere som foreldre enkelt skal kunne kombinere det å være nybakte foreldre med jobb, hvis det er dette som passer familiesituasjonen best.

Engangsstønad

Hvis du ikke har krav på foreldrepenger, kan du ha krav på engangsstønad. Det er en engangsutbetaling som utbetales til en kvinne som føder eller adopterer barn. Summen er på 35 263 kroner og utbetales for hvert barn du får. Bare unntaksvis kan engangsstønad utbetales til en mann, for eksempel til en mann som adopterer alene."

(Nav)

Jeg var samboer når jeg fikk mitt første barn og fikk engangsstønad. Ei venninne av meg fikk det samme, hun også samboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...